بی بدیل  - Bibadil
08 اردیبهشت 1403   27 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
گفتگوی مهر با مدیرعامل خانه هنرمندان؛

ساختمان خانه هنرمندان بازسازی می شود، سنگ فرش كردن خیابانهای اطراف

ساختمان خانه هنرمندان بازسازی می شود، سنگ فرش كردن خیابانهای اطراف بی بدیل دات كام: مدیرعامل خانه هنرمندان اهم رویكردهای سال ۹۷ را شرح داد و به مساله بازسازی ساختمان خانه، اختصاص یك گالری به فروش آثار تجسمی، تغییر رویكرد اقتصادی در حوزه تئاتر و... پرداخت.



خبرگزاری مهر-گروه هنر-آزاده فضلی: مجید رجبی معمار مدت ۲ سال است كه به سمت مدیرعاملی خانه هنرمندان ایران بعنوان یكی از مهم ترین مراكز فرهنگی هنری پایتخت منصوب شده است. این مجموعه با دارا بودن گالری های متعدد، سالن های نمایش تئاتر، فضای فروشگاهی، رستوران و كافی شاپ، سالن های نمایش فیلم و برگزاری نشست های تخصصی و... ظرفیت قابل اعتنایی است كه مدیریت آن را هم حساس و مهم می كند.
محوطه پارك هنرمندان هم به شكلی به این مجموعه پیوستگی دارد كه این مورد از یك سو ظرفیت به حساب می آید و از جانب دیگر به علت یكسان نبودن مدیریت خانه و پارك مشكلاتی را بوجود می آورد.
در گفتگویی مشروح با رجبی معمار درباره خانه هنرمندان ایران و برنامه های سال ۹۷ این مركز به گفتگو نشستیم كه مشروح گفتگو به قرار زیر است:
* شما در مقاطع مختلف نظرهای متفاوتی درباره اقتصاد هنر داشته اید مثلا در آخرین نشست خبری تان تاكید كردید كه معتقد به اقتصاد هنر نیستید. چرا با اقتصاد هنر موافق نیستید آن هم در شرایطی كه در خانه هنرمندان هم بازارهای هنری دایر می شود؟
- بعضی از سازمان ها، بانك ها و موسسات اقتصادی كشور بر مبنای سفارش های اقتصادی قرار بوده بخشی از درآمد خویش را برای خرید آثار هنری اختصاص دهند تا هم از هنرمندان حمایت شده باشد و هم آن آثار بعنوان گنجینه بماند. الان اقبال در این موسسات و بانك ها برای خرید آثار هنری بسیار كاهش یافته است چون اولویت شان حل مسایل اقتصادی و مالی و ریالی خودشان است ازاین رو با عنایت به شرایط عمومی كه در كشور وجود دارد و در سال های گذشته هم وجود داشته و رو به تضاید و تشدید هم بوده است، اگر عده ای بخواهند بر خرید آثار هنری تاكید كنند مصداقش آن مَثَل می گردد كه اگر مردم نان برای خوردن ندارند، كیك بخورند! در حالیكه یك مسئول سفارش هایی نمی كند كه در تاریخ به او بخندند.
اقبال در این موسسات و بانك ها برای خرید آثار هنری بسیار كاهش یافته است چون اولویت شان حل مسایل اقتصادی و مالی و ریالی خودشان است*اگر قرار باشد بنگاه های اقتصادی را كه انباشت سرمایه هم نزد آنهاست با این توصیفی كه شما ارائه دادید از چرخه خارج نماییم، چه نهادی باید از هنر حمایت اقتصادی كند؟
-باید بودجه بیشتری در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش هنری آن قرار گیرد تا از گروه های هنری و هنرمندان با خرید آثار هنری آنها حمایت شود. به نظر من دولت و نهادهای فرهنگی كشور باید در اقتصاد هنر فعال باشند و بخشی از بودجه های كلان خویش را به این مورد اختصاص دهند نه اینكه شاهد كمترین كمك به انجمن های تخصصی تجسمی كشور باشیم حتی گاهی سرمایه های دولتی كه در این زمینه اختصاص می یابد در یك حراجی ویژه كه دست خیلی از هنرمندان هم به آن نمی رسد، صرف می گردد و یك اثر حدود ۲ میلیاردی را خریداری می كنند و مایه بهت و حیرت می شوند.
به نظر من راه انداختن بحث اقتصاد هنر بیشتر توجیهی برای شانه خالی كردن مسئولان و نهادها از مسئولیت شان شده است.
* با این حال مسایل، در نظر دارید در سال ۹۷ بازارهای هنری را در خانه هنرمندان برگزار كنید؟
- اول اینكه خانه هنرمندان تمامی خدمات و فضایی كه در اختیار انجمن های تجسمی كشور قرار داده كاملا مجانی بوده است و دوم اینكه در زمینه فروش آثار آنها تبلیغ بسیار كردیم و سوم اینكه بخش عمده فروش آثار را مستقیم به هنرمند اختصاص دادیم و درصد جزیی به انجمن مربوطه و خانه هنرمندان اختصاص می یابد. در این ارتباط ما در سال ۹۶ در مردادماه و اسفندماه دو بازار هنری داشتیم كه آثار هنرمندان با قیمت واحد برای فروش عرضه شد.
در سال ۹۷ به جهت اینكه در این مورد كمك بیشتری به انجمن ها نماییم، تصمیم جدی داریم كه یكی از گالری های اصلی را به صورت دایمی بعنوان گالری فروش آثار تجسمی قرار دهیمدر سال ۹۷ به جهت اینكه در این مورد كمك بیشتری به انجمن ها نماییم، تصمیم جدی داریم كه یكی از گالری های اصلی را به صورت دایمی بعنوان گالری فروش آثار تجسمی قرار دهیم و این گالری در تمام مدت سال در اختیار هنرمندان قرار می گیرد. در این ارتباط ما حتی در روزهای تعطیلات نوروزی كه برای نخستین بار خانه هنرمندان باز است، گالری ها را در اختیار انجمن های تجسمی قرار دادیم تا آثار به نمایش گذشتنه آنها قیمت گذاری شود و به فروش رود.
* كدام گالری را برای این منظور در نظر گرفته اید؟ زمان دقیق شروع به كار این گالری چه تاریخی است؟
- هنوز برای تعیین گالری به توافق نرسیده ایم. دوستانی معتقدند بزرگترین گالری یعنی مرتضی ممیز را به این كار اختصاص دهیم اما من با عنایت به اینكه در مقابل برنامه های انجمن های هنری و برنامه های روتین سالانه متعهد هستیم و گالری ممیز بزرگترین ظرفیت خانه هنرمندان ایران هم به حساب می آید، با انتخاب یكی از گالری های چهارفصل موافقم كه ممكن است گالری بهار را به این كار اختصاص دهیم تا با بهار هم شروع نماییم.
* عرضه آثار هنری در این گالری به چه نحوی است؟ آیا فقط آثار گروهی از هنرمندان برای فروش گذاشته می شود؟
- ما از هنر و اثر هنری ای كه قابل عرضه باشد استقبال می نماییم، حتی برخی آثار استادان و هنرمندان پیشكسوت یا مرحوم را با همكاری خانواده هایشان عرضه می نماییم. ممكن است عرضه آثار هنری به صورت گروهی باشد و در مواقعی هم آثار یك هنرمند را عرضه نماییم اما غالباً عرضه آثار به صورت جمعی خواهد بود.
* آثار گنجینه خانه هنرمندان شامل چند اثر است و چقدر برای بیشتر شدن آنها هزینه كرده اید؟
- گنجینه خانه هنرمندان قابل قیاس با گنجینه موزه ملك یا موزه هنرهای معاصر تهران نیست چون خانه هنرمندان پول هنگفتی برای خرید آثار نداشته است. مجموع آثار گنجینه خانه هنرمندان به ۵۰ اثر می رسد و البته نزدیك به ۱۵۰ اثر امانی هم از هنرمندان در اختیار داریم كه در طول سال آنها را در گالری ها و راهروهای خانه برای فروش عرضه می نماییم و بخش عمده این مبلغ به هنرمندان اختصاص پیدا می كند.
مجموع آثار گنجینه خانه هنرمندان به ۵۰ اثر می رسد و البته نزدیك به ۱۵۰ اثر امانی از هنرمندان در اختیار داریم* مجسمه های محوطه بیرونی خانه هنرمندان ایران هم شامل این آثار هستند؟
- خیر، مجسمه هایی كه در بوستان خانه هنرمندان ایران نصب شده اند، متعلق به سازمان زیباسازی شهرداری تهران است كه توسط آنها از هنرمندان خریداری و به نام هنرمند مربوطه نصب شده است. دو مجسمه اسب فلزی كه در ورودی اصلی داخلی خانه هنرمندان ایران نصب شده اند، متعلق به مرحوم ژازه تباتبایی است كه اینها هم توسط زیباسازی شهرداری تهران در دهه ۸۰ خریداری شده اند.
* شما مجموعه شخصی هنری دارید؟
- من از قدیم به آثار هنری علاقه داشتم اما به سیاه بازاری كه برخی آن را تولید می كنند، علاقه ندارم. البته بحث فروش آثار شاخص هنری در همه دنیا وجود دارد كه غالباً مربوط به سرمایه دارانی است كه یا علاقه به آثار هنری دارند یا برای بیزنس خود این كار را انجام می دهند كه این كار من نیست و آثار هنری ای كه من خریداری می كنم بیشتر برای علایق شخصی و مصارف خانگی یا برای هدیه به دوستان است.* نمایشگر ضلع جنوب شرقی خانه هنرمندان به واقع وصله ناجور آن بخش بوستان هنرمندان و خانه هنرمندان است. آیا نصب این نمایشگر تحمیلی بوده است؟ درآمد حاصل از پخش تبلیغات در این نمایشگر چقدر است و آیا سهمی به خانه هنرمندان می رسد؟- پنج سال قبل سازمان زیباسازی این نمایشگر را نصب كرد و تمام اختیارات آن با خانه هنرمندان ایران است ولی كمترین حجم در حدود یك درصد نمایش های آن مربوط به تبلیغات تجاری است و بیشتر اوقات در حال پخش تیزر نمایش ها، وله های مناسبتی خانه هنرمندان ایران است. علاوه بر این تمامی فینال مسابقات ورزشی كه ایران در آن حضور دارد و مسابقات مهم فوتبال و والیبال را از این نمایشگر به صورت زنده پخش می نماییم.در نظر داریم كه یك نمایشگر دیگر هم پشت ساختمان خانه هنرمندان ایران نصب نماییم و در نظر داریم كه درهای شمالی ساختمان اصلی خانه هنرمندان ایران به سمت بوستان هم باز شود تا از آن فضا هم بعنوان محیطی هنری استفاده نماییم.پنج سال قبل سازمان زیباسازی این نمایشگر را نصب كرد و تمام اختیارات آن با خانه هنرمندان ایران است ولی كمترین حجم در حدود یك درصد نمایش های آن مربوط به تبلیغات تجاری استدرباره بخش دیگر پرسش تان هم باید بگویم این نمایشگر درآمدزایی جدی برای خانه هنرمندان نداشته و تابحال چند مورد معدود آگهی تجاری قبول كرده ایم ولی مانعی برای گرفتن آگهی نداریم و در نظر داریم وقتی استفاده از نمایشگر توسعه پیدا كرد، تبلیغات موسسات مختلف را قبول نماییم.* با عنایت به اینكه سال هاست از ساختمان خانه هنرمندان ایران استفاده و به طبقات فوقانی و پشت بام هم یك رستوران و سالن نمایش اضافه شده است، آیا این بنا نیاز به بازسازی ندارد؟ مبادا مساله رسیدگی به ساختمان خانه هنرمندان به جایی برسد كه مساله ساختمان تئاترشهر رسیده است.- این ساختمان بر مبنای اطلاعات من متعلق به سال ۱۳۲۵ یعنی حدود ۷۰ سال قبل است و از ابتدا دو طبقه برای مصارف اداری طراحی و تولید شده است. این ساختمان سال ها در اختیار یكی از مراكز مهندسی ارتش بود و حدود ۳۰ نفر در این ساختمان تردد داشتند. در دهه ۷۰ این زمین تبدیل به بوستان و از سال ۷۸ این ساختمان تبدیل به خانه هنرمندان ایران می گردد. ناگهان این ساختمان با رفت و آمد صدها نفر و در بعضی ایام با رفت و آمد هزارها نفر مواجه می گردد كه از این بابت جای نگرانی وجود دارد. سوابق ساختمان را بررسی كردیم تا از استقامت آن مطمئن شویم و تا حدی این كار انجام شده است اما استقامت بخش اساسی بنا منوط به تعطیلی یك ساله خانه است كه برای ما امكان پذیر نیست ازاین رو به این نتیجه رسیدیم و دستورات آن را از شهرداری گرفتیم تا بعد از دریافت بودجه لازم، از اوایل سال ۹۷ كار استقامت بخشی این بنا را آغاز نماییم.سالن استاد انتظامی از لحاظ سازه بسیار سبك است و چون در وسط پشت بام قرار دارد فشار اضافه ای برای سقف ندارد، اما باوجود اینكه به شدت در مضیقه مالی هستیم، رستوران ایتالیایی روی پشت بام خانه هنرمندان را تعطیل خواهیم كرد تا كمی از بار ساكن روی سقف كم شود. از سقف دو طرف بارها را كم كرده ایم و با گروه مهندسی متخصص هم مشورت گرفتیم تا بدون تعطیلی خانه هنرمندان، ترمیم و بازسازی صورت گیرد.* ساختمان تماشاخانه ایرانشهر جوان تر است ولی لطفا درباره وضعیت كلی آن هم توضیح بدهید.
- ساختمان تماشاخانه ایرانشهر مشكل جدی ندارد اما كف سالن ها بخصوص سالن استاد سمندریان كه نمایش های سنگین و بزرگ و متفاوتی در آن روی صحنه رفت با فرسایش مواجه شده است كه باید فكری به حال آن بكنیم.* قرار بود دورتادور بوستان هنرمندان به صورت پیاده راه هنری تغییر كاربری یابد. آن طرح به كجا رسید؟- من در سال ۹۵ طرحی با عنوان طرح جامع برنامه ها و ساختمان خانه هنرمندان ایران تدوین و به شهردار تهران وقت ارائه كردم كه مورد تصویب قرار گرفت و ابلاغ هایی هم صورت گرفت ولی متاسفانه بیشتر آنها انجام نشده است. وقتی شهردار جدید در سال ۹۶ به شورای عالی خانه هنرمندان آمد باز هم این مورد را مطرح كردیم كه ایشان كلیات طرح را قبول كرد كه حالا بررسی و تصویب مجدد این طرح در شورای شهر تهران را در پیش داریم. همچون عناوین این طرح، تبدیل خیابان های اطراف بوستان هنرمندان به سنگ فرش یا پیاده راه بود كه ماشین ها حركت آرامی داشته باشند. همینطور پیاده روهای اطراف هم باید بازسازی و فضاسازی شوند. برای كل بوستان هم در نظر داریم یك دیوار هنری از متریال مختلف كه هم زیبایی هم استقامت داشته باشد، ساخته شود تا حریم خانه هنرمندان مشخص و ورودی های شمالی، جنوبی، شرقی و غربی خانه هنرمندان جلوه هنری زیبایی داشته باشد؛ چراكه این فضا هم اكنون یكی از مقصدهای گردشگری شهر تهران بشمار می رود و باید از جلوه زیبایی خاصی هم برخوردار باشد.* آیا برنامه ای برای خرید آثار هنری برای خانه هنرمندان ایران دارید؟ آثار حجمی و مجسمه هایی كه در محوطه بیرونی خانه هنرمندان ایران و در بوستان قرار دارند، دچار صدمه های زیادی همچون شرایط آب و هوایی و وندالیسم شده اند. در مورد حفاظت از این آثار چه كارهایی صورت می دهید؟- مسئولیت كلان نگهداری و حفاظت از تمامی مجسمه ها و حجم های فضاهای بیرونی مجموعه های فرهنگی تهران و همچون خانه هنرمندان ایران بر عهده سازمان زیباسازی شهرداری تهران است كه این مسئولیت به زیباسازی مناطق سپرده می گردد. همینطور زیباسازی مناطق موظف می شوند برخی آثار هنری را خریداری كند و در بوستان های شهری جاگذاری كنند. بعضی از آثاری كه در محوطه خانه هنرمندان هستند با صدمه هایی مواجه گشتند كه ما چندین بار مكاتباتی برای غبارزدایی و ترمیم آنها داشته ایم اما ما هم در حد بضاعت خودمان این آثار را پاكیزه می نماییم.* آیا شما بر قیمت های فروشگاه ها و رستوران های خانه هنرمندان ایران نظارت دارید چراكه مردم با اعتماد به خانه هنرمندان از آنها خرید می كنند ولی گاها دیده ایم كه قیمت ها اینجا بالاتر از فروشگاه های مشابه است.- هر كدام از اینها صنف مربوط به خودشان را دارند و به صورت قانونی ما حق نظارت بر قیمت های رستوران ها و فروشگاه مستقر در خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر را نداریم چون محل آنها اجاره داده شده است، اما می توانیم به آنها در مورد كیفیت غذا و بهداشت سفارش نماییم و در مورد قیمت ها هم تنها تذكر بدهیم. اگر كسی شكایتی نسبت به قیمت ها یا رفتار فروشنده ها دارد می تواند به صنف آنها شكایت كند تا رسیدگی كنند.* میزان فروش و اشغال صندلی گروه سینمایی «هنر و تجربه» در خانه هنرمندان چقدر بوده است؟ آیا اختصاص سالن های خانه هنرمندان به این گروه توجیه اقتصادی دارد؟- ما هر سال با مجموعه «هنر و تجربه» یك قرارداد كلی داریم تا روزانه به صورت متعارف چهار سانس نمایش داشته باشند. خیلی همكاری و تعامل نزدیك و صمیمانه ای داریم و از این جهت گاهی سالن شهناز را هم به علت استقبال از فیلم ها به ظرفیت سالن ناصری اضافه می نماییم و در قبال آن، ما هم گاهی از فضای سالن استاد ناصری استفاده می نماییم. فروش بلیت های گروه سینمایی «هنر و تجربه» در اختیار خودشان است و ما دخالتی در فروش و میزان آن نداریم و تنها گیشه و سالن نمایش فیلم را با تمام امكانات در اختیار آنها گذاشته ایم.لازم به تاكید است كه سالن استاد ناصری زیرمجموعه موسسه سینماشهر است و باید استانداردهای سینماهای دیگر را هم داشته باشد.* در سال ۹۵ و تا جایی از سال ۹۶ سهم فروش بلیت نمایش ها در تماشاخانه ایرانشهر به گروه های تئاتری اختصاص داده می شد. آیا در سال ۹۷ ممكن است این امكان بار دیگر برای گروه های تئاتری فراهم شود؟- خیلی از گروه های تئاتری درآمد قابل توجهی ندارند و بنابراین از ابتدای سال ۹۵ با حمایتی كه از شهرداری تهران گرفتیم، ۲۰ درصد سهم تماشاخانه از فرش بلیت ها را به گروه های تئاتری بخشیدیم اما متاسفانه به علت مشكلات مالی كه برای خودمان پیش آمد و دولت و شهرداری هم نتوانستند كمكی به ما كنند، مجبور شدیم از آبان ماه ۱۳۹۶ درصد سهم فروش بلیت تماشاخانه را بگیریم ازاین رو در قراردادهای سال ۹۷ هم ذكر شده است كه همانند دیگر سالن های نمایش، سهم فروش بلیت نمایش ها را باید به تماشاخانه ایرانشهر اختصاص دهند. تماشاخانه ایرانشهر تنها سالنی بود كه سهم فروش بلیت نمایش ها را دریافت نمی كرد، اما چون بودجه جاری و رسمی نداریم و سال ۹۶ با مشكلات زیادی مواجه شدیم نتوانستیم امسال این ماجرا را دنبال نماییم.تماشاخانه ایرانشهر تنها سالنی بود كه سهم فروش بلیت نمایش ها را دریافت نمی كرد، اما چون بودجه جاری و رسمی نداریم و سال ۹۶ با مشكلات زیادی مواجه شدیم نتوانستیم امسال این ماجرا را دنبال كنیمدر این ارتباط دو گلایه دارم؛ اول از مدیران فرهنگی سازمان ها و نهادهای دولتی كه خودشان بودجه جاری و رسمی دارند كه به ما گفتند توقع بیجا در هنرمندان تولید كردیم و به ما هم فشار می آورند. دوم اینكه ما واكنش مثبت هنرمندانه از جامعه تئاتری دریافت نكردیم و شاید چند نفر معدود این نكته را به من اعلام نمودند. اغلب هنرمندانی كه به صورت مجانی نمایش هایشان را روی صحنه بردند و برخی هم كه درآمد بالایی داشتند، از ما توقع داشتند كه هزینه های روتین مثل تبلیغات و چاپ بنر را هم ما انجام دهیم!متاسفانه وقتی در جامعه ما یك خدمت به صورت مجانی ارائه می شود، پس از مدتی تبدیل به مطالبه می گردد و از سوی دیگر هم تئاتر دولتی و هم تئاتر خصوصی به ما گلایه داشتند كه جریان نگرفتن درصد سهم فروش بلیت، سبب فشار آوردن هنرمندان تئاتر به ما شده است و به ناچار ما هم مانند بقیه سالن های تئاتری در سال ۹۷ عمل خواهیم كرد.* با عنایت به سابقه مدیریتی شما در شبكه های پنج، جام جم و بازار صداوسیما نظرتان در مورد نسبت هنر و مردم با كمك رسانه چیست؟ - مردم به هنرمندان بخصوص هنرمندانی كه چهره آنها را بیشتر می بینند، علاقه دارند و طبیعتاً بازیگران بیشتر از هنرمندان دیگر نزد مردم مطرح هستند. در همه نقاط جهان، هنرمندان جزو اقشار مرجع محسوب می شوند. مردم با بعضی از چهره های هنری خاطره دارند و اتفاقاً می توانیم با حضور هنرمندان، مردم را به بیشتر به هنر جذب نماییم. البته باید هنرمندانی برای حضور بین مردم انتخاب شوند كه باطن و ظاهرشان یكی باشد تا الگوی مناسبی در اختیار مردم قرار گیرد. صداوسیما باید كمی بازتر عمل كند و برای مردم شگفتانه تولید كند؛ برای مثال چند سال قبل ما در شبكه پنج سیما از بنیامین بهادری كه هنوز آنقدر مشهور نشده بود برای نخستین بار دعوت به حضور در برنامه تحویل سال كردیم كه با استقبال بسیاری مواجه گردید.* بعنوان پرسش پایانی، چطور شد كه علی مرادخانی بعد از خروج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلافاصله به تیم شهرداری و خانه هنرمندان می پیوندد؟- علی مرادخانی جزو مدیران و چهره های قدیمی فرهنگی و هنری كشور است و من خودم ۳۰ سال است او را می شناسم و سابقه زیادی در صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه موسیقی دارد و به مقوله هنرهای نمایشی و تجسمی احاطه كامل و روابط بسیار خوبی با هنرمندان دارد. علی مرادخانی با تصمیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزارتخانه رفت و به نظر من هوشمندی محمدعلی نجفی شهردار وقت تهران بود كه بلافاصله او را دعوت به همكاری كرد و او بعنوان مشاور هنری شهردار و نماینده شهردار در شورای عالی خانه هنرمندان منصوب گردید. من فكر می كنم با توانایی هایی كه علی مرادخانی دارد، حضور وی در شورای عالی خانه هنرمندان ایران بعنوان یك فرصت به حساب می آید و می تواند تعاملات بین هنرمندان و انجمن های هنری را با شهرداری تهران تسهیل و توسعه دهد.

1397/02/19
13:07:22
5.0 / 5
2167
تگهای خبر: اثر , برنامه , سینما , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،