بی بدیل  - Bibadil
04 اردیبهشت 1403   23 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
مروری بر چند شب برنامه های رمضانی

تلویزیون پرقدرت ظاهر نشد، ورود موج جدید تیتراژخوانی

تلویزیون پرقدرت ظاهر نشد، ورود موج جدید تیتراژخوانی بی بدیل دات كام: تلویزیون در شب های رمضان سریال ها و برنامه های مختلفی پخش می كند كه با گذشت چند روز هنوز این برنامه ها نتوانسته اند گیرایی چندانی داشته باشند.


به گزارش بی بدیل دات كام به نقل از مهر، پنج روز از ماه مبارك رمضان گذشته است و حالا می توان نگاهی به برنامه های تلویزیون در ماهی كه به بهار قرآن معروف است، داشت. تابحال چند قسمت از سریال ها و ویژه برنامه های مطرح تلویزیون روی آنتن رفته اند اما هنوز نه ویژه برنامه ها و نه سریال ها نتوانسته اند آنطور كه باید و شاید مخاطب را درگیر كنند و بحث این روزهای خانواده ها را به خود اختصاص نداده اند. شبكه یك این شب ها سریال «سر دلبران» را به كارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه كنندگی محمدرضا شفیعی پخش می كند. داستان این سریال با حضور یك روحانی در یزد آغاز می گردد و در این چند قسمت داستان حول محور این روحانی پیش رفته است.
«سر دلبران» در قسمت های نخست به چالشی می پردازد كه ابتدا فكر می كنید مقرر است نكته جدیدی را در تلویزیون ببینید. در قسمت دوم روحانی داستان وارد منزل بیماری می گردد و زمانیكه بیرون می آید او شفا می گیرد و از آن پس مردم فكر می كنند این روحانی می تواند شفا دهد اما در قسمت سوم همان فرد شفا یافته می میرد و در انتها داستان هم روحانی جوان به صورت ناخواسته به دزدی یك ماشین كلاسیك گران قیمت كمك می نماید و داستان در قسمت های ابتدایی بیشتر از اینكه بخواهد چالش های جدیدی را تعریف كند سراغ دردسرها و بدشانسی هایی یك روحانی رفته است. ضمن اینكه این اتفاقات كمی اغراق شده و سطحی رخ می دهد و مخاطب كمتر می تواند شخصیت های قصه را بپذیرد. نقش این روحانی را برزو ارجمند بازی می كند كه همزمان در قسمت های ابتدایی سریال رمضانی دیگری در شبكه دو با نام «بچه مهندس» هم حضور دارد. حضور همزمان وی در دو سریال رمضانی كه نقش هایش در خلقیات و روحیات تفاوت چندانی با یكدیگر ندارند سبب شده مخاطبان نه تنها از دیدن این نقش گیج بلكه با یك حضور تكراری هم مواجه شوند. برزو ارجمند حدود چند سال است كه در تلویزیون حضور نداشته اما از بخت بد یا از نبود سیاستگذاری های درست سازمان این شب ها با دو سریال در تلویزیون دیده می گردد.
شبكه دو این شب ها سریال «بچه مهندس» ساخته علی غفاری را پخش می كند؛ اثری كه پیش از این قرار بود از شبكه پنج پخش شود و به یك باره جایگزین سریال «پدر» به كارگردانی بهرنگ توفیقی شد. همانطور كه پیش از این گفته شد یكی از نقش های اصلی در قسمت های ابتدایی این سریال برزو ارجمند بود كه نقش رزمنده ای را داشت كه به جبهه می رود و یك روز خبر شهادتش می رسد و ادامه داستان در قسمت های بعدی بدون حضور وی رقم می خورد. سریال «بچه مهندس» در چند فاز و در چند دهه متوالی روایت می گردد اما دكور، طراحی صحنه و لباس و فضاها كمك چندانی به شناخت مخاطب برای تشخیص این فضاها و سال هایی كه می گذرند، نمی نماید. مخاطب تنها با استفاده از روایت های صدیقه با بازی ساناز سعیدی به وقوع برخی اتفاقات پی می برد و اگر این روایت ها نباشد با استفاده از قصه و فضاسازی نمی فهمد كه چه سال هایی از روایت قصه گذشته است. «بچه مهندس» درباره كودكی است كه در یك پرورشگاه با نام خانه خورشید بزرگ شده است و نگاهی به فرزندان یتیم دارد اما در چند قسمت اول، فیلمنامه این سریال روایت گنگ و پراكنده ای داشته است.
همینطور سریال «رهایم نكن» این شب ها از شبكه سه پخش می گردد كه حاج رسول با بازی امین تارخ را بعنوان شخصیت اصلی داستان قرار داده است و حول او داستان های دیگری هم برای دیگر شخصیت های داستان رخ می دهد. محمدمهدی عسگرپور در سریال قبلی خود «نفس گرم» داستان را از زاویه یك زن روایت می كرد و او را مورد آزمایش قرار می داد ولی این دفعه در سریال جدیدش حاج رسول محور داستان است و تا قسمت سوم بیشتر ابعادی از خصوصیت های مثبت و منفی شخصیت او را می بینیم و هنوز داستان اصلی برای مخاطب طرح نشده است.
در كنار این سریال ها برنامه های مختلفی هم در شبكه های سیما روی آنتن می روند كه دو برنامه شاخص مثل «ماه عسل» و «خندوانه» نسبت به بقیه پرمخاطب تر است. «ماه عسل» در این سه قسمت كه روی آنتن شبكه سه رفت هنوز نتوانسته اتفاق نویی را رقم بزند. نخستین سوژه «ماه عسل» امسال مادری بود كه سال قبل در برنامه «هزار داستان» در شبكه نسیم حضور یافت. قصه دوم برنامه هم از مستند «فصل هرس» به كارگردانی لقمان خالدی گرفته شده بود كه البته این دفعه در برنامه «ماه عسل» از خالدی یاد شد. «ماه عسل» شب گذشته ۳۰ اردیبهشت هم سراغ قصه ای از یك خانواده معتاد رفت تا دوباره به مصائب خانواده ای پرداخته باشد كه از اعتیاد نجات یافته است و بدین سان می توان گفت این برنامه تابحال چالش جدیدی را رقم نزده و میهمان جریان سازی را دعوت نكرده است. تنها چالشی كه این برنامه در روز اول تولید كرد صحبتی بود كه احسان علیخانی درباره فیلترشكن ها و رواج آن در دست كودكان مطرح كرد؛ حرفی كه برای او مشكلاتی را هم تولید كرد و در قسمت بعد در واكنشی به یك سخن میهمان برنامه عنوان نمود كه دیگر نمی خواهد در این باره (تلگرام) حرف بزند.
برنامه «خندوانه» هم در روزهای ماه رمضان در سه شب پایانی روی آنتن شبكه نسیم می رود. این برنامه كه دوباره با دعوت از میهمانان كارش را شروع كرده است در دومین قسمت میزبان علیرضا شجاع نوری بازیگر سینما بود و با او به گپ و گفت پرداخت. میهمان سومین قسمت از برنامه دختران فوتسالیست بودند كه اخیرا برای كشور افتخارآفرینی كردند و انتخاب به موقعی برای تلویزیون بود. یك خصوصیت جالب توجه در صداوسیما این است كه با عنایت به برنامه های شبكه های مختلف می توان پی برد كه چقدر برخی از اتفاقات در سازمان برپایه سلیقه های شخصی اعمال می شوند و قانون و مرز مشخصی درباره آنها وجود ندارد. مثلا لوگوی باشگاه رم كه در شبكه سه سانسور می گردد در برنامه «خندوانه» با آن شوخی می گردد و شما بعنوان مخاطب از این سیاست یك بام و دو هوای صداوسیما به تناقض می رسید. نكته دیگر تیتراژهای برنامه های رمضانی سال ۹۷ است؛ تیتراژهایی كه بیشتر آنها در تصاحب خوانندگان جوان كشور است كه باآنكه هنوز موج شنیدن موسیقی آنها در بین عوام جامعه پر تب و تاب است اما با حضور آنها در سازمان و خواندن و اجرای تیتراژ مهمترین برنامه های ماه رمضان، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به تریبونی برای اعتبار بخشیدن و ترویج سبك موسیقایی آنها به مخاطب تبدیل می گردد.

1397/02/31
15:31:58
5.0 / 5
2538
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،