بی بدیل  - Bibadil
31 فروردین 1403   19 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
امین تارخ در گفت وگو با ایسنا مطرح كرد

از خط قرمزهای صورتی تلویزیون تا بی اعتمادی به هنرمندان

از خط قرمزهای صورتی تلویزیون تا بی اعتمادی به هنرمندان بی بدیل دات كام: امین تارخ بعد از دو سال دوری از تلویزیون بار دیگر با سریال رمضانی «رهایم نكن» به تلویزیون بازگشته است. او كه در سریال های رمضانی متعددی ایفای نقش كرده است، در این زمینه می گوید: من كارم بازیگری است چه ایام رمضان باشد، چه عید و چه مناسبت های دیگر. حال اگر به شكل تصادفی چندین كار رمضانی داشته ام به این دلیل بوده است كه تلویزیون كارهای ماه رمضان را جدی تر می گیرد. تلویزیون اصولا در این مناسبت بودجه بیشتری قائل می گردد و سوژه های قابل طرح را انتخاب می كند و اصولا ریسك بیشتری می كند.


این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت وگویی با ایسنا، درباره ی مباحثی چون دلایل دوری از تلویزیون، ضرورت رعایت اصل چندصدایی در صداوسیما، حضور در تلویزیون با سریال های رمضانی، مخاطبان از دست رفته این رسانه و گرایش آنها به سریال های تركیه ای، شیوه نظارت بر برنامه ها و مدیریت ها سخن گفت.


دوری از تلویزیون
امین تارخ كه در سریال هایی چون «معصومیت از دست رفته»، «جراحت» و «اغماء» ایفای نقش كرده است، درباره علت دوری طولانی مدت از تلویزیون، اظهار نمود: در این سال ها پیشنهادهای بسیاری برای بازی در تلویزیون شده است اما بنده در شرایطی هستم كه قرار نیست اشتباهات غیرقابل برگشت مرتكب شوم؛ ازاین رو همكاری ام را با تلویزیون كم كردم و مثلا از ۲۰ پیشنهاد، یك پیشنهاد را انتخاب كردم.
او درباره علت انتخاب سریال «رهایم نكن» به كارگردانی محمد مهدی عسگرپور، توضیح داد: این سریال كارگردانی دارد كه صاحب قدرت لازم برای ساخت مجموعه تلویزیونی جذاب است و از سویی پیش از این هم با همدیگر همكاری داشته ایم و البته بیش از همكار، با هم دوست هستیم. از طرفی صاحب فیلمنامه ای است كه سوژه و قصه دارد و حرفی برای طرح كردن كه جذابیت های لازم را داشته باشد. این مجموعه جزو نادر سریال هایی است كه یك سناریو آماده داشته است. زمانی كه شما صرفا با یك طرح روبه رو هستید، حتما آن را نمی پذیرید و اعتماد لازم به فیلمنامه ندارید.


تلویزیون كارهای رمضان را جدی تر می گیرد
این بازیگر درباره حضور پررنگ در سریال های رمضانی، توضیح داد: من كارم بازیگری است چه ایام رمضان باشد، چه عید و چه مناسبت های دیگر. حال اگر به شكل تصادفی چندین كار رمضانی داشته ام به این دلیل بوده است كه تلویزیون كارهای ماه رمضان را جدی تر می گیرد. تلویزیون اصولا در این مناسبت بودجه بیشتری قائل می گردد و سوژه های قابل طرح را انتخاب می كند و اصولا ریسك بیشتری می كند. بعنوان مثال در سریال «اغماء» خیلی بحث بود كه اساسا قضیه شیطان و ابلیس مطرح شود و بالاخره این ریسك را كردند و مطرح نمودند و در ماه مبارك می توانستند این كار را بكنند و یا كار «جراحت» كه یك فردی فرد دیگر را دوست دارد و پیش از محرمیت با مشكلاتی مواجه می شوند كه این مساله عنوان شد و هیچ اتفاق بدی هم نیفتاد.



جای پای عسگرپور در سریال هایش
او با اشاره به سریال رمضانی «رهایم نكن» و محتوای آن مطرح كرد: مجموعه «رهایم نكن» شاید شبیه به كارهای دیگر كارگردان نباشد اما به هر حال آقای عسگرپور كاراكتری دارد كه در همه كارهایش جای پا و نشان شخصیتی اش وجود دارد. اتفاقا این سناریو یكی از جذابیت هایش این است كه راجع به موضوعی صحبت می كند كه قبلا به اندازه كافی راجع به آن بحث شده ولی شعار داده شده است، مثل جنگ كه به اندازه كافی راجع به آن صحبت شد اما حتی یك فیلم جنگی به درد بخور نداریم. مبحث این سریال درباره حلال و حرام است. در حالیكه آن ور چند سال از جنگ جهانی دوم گذشته هنوز نجات سرباز رایان ساخته و پخش می گردد و آدمی حیرت می كند كه چقدر در این فیلم بلد هستند خودشان را مظلوم نشان دهند. بلد هستند چگونه آن واقعیتی كه برایشان افتاده است را به شكل تراژیك نمایش دهند و هزینه كنند و زحمت بكشند. ما هم راجع به حلال و حرام و جنگ و همه این ها صحبت كرده ایم كه تابحال هیچ اثری نداشته است. به جهت اینكه با تبلیغات و شعار دادن كارمان را پیش می بریم.



رهایم نكن شعار نمی دهد
تارخ با اشاره به فیلمنامه «رهایم نكن» اظهار داشت: اساسا سناریو «رهایم نكن» شعار نداده است. یك آدمی را در یك موقعیت ویژه قرار داده و زجری كه بابت خطایی كه انجام داده می كشد و تماشاگران شاهد آن هستند. به نظرم اگر قرار باشد تأثیر بگذارد واقع گویی و پرهیز از شعار بیشتر در تماشاگر نفوذ پیدا می كند تا شعار صرف.
این بازیگر درباره كاراكتر حاج رسول در مجموعه «رهایم نكن» هم توضیح داد: در این سریال نقش یك حاجی به نام رسول را بازی می كنم كه یك زمانی در زندگی اشتباهی كرده است و خودش، خودش را به چالش می كشد.



امیدوارم تلویزیون چندصدایی شود

امین تارخ در پاسخ به اینكه آیا رویكرد چندصدایی در تلویزیون بعد از گذشت سال ها دیده می شود، اظهار نمود: امیدوارم تلویزیون ما چندصدایی شود و كمی به آن شعارهایی كه ۳۰، ۴۰ سال پیش می دادند و می دادیم عمل نماییم. اینكه پس از ۴۰ سال صداوسیما تازه به این نتیجه رسیده است كه رویكرد چندصدایی داشته باشد اتفاق مباركی است، اما من كمی ناامیدم و فكر می كنم نه فقط تلویزیون ما، بلكه فرهنگ ما در این مملكت به گونه ای برنامه ریزی شده است كه سلیقه های مختلف می آیند و تغییرات مختلف می دهند. به علت اینكه برای مدیریت فرهنگی این مملكت هزارصدایی است و نه چندصدایی و هر كسی ساز خودش را می زند. تلویزیون یك جور ساز می زند، سینما یك جور، تئاتر یك جور و وزارت ارشاد طور دیگری ساز می زند. اصولا مباحث فرهنگی به گونه ای مدیریت می گردد كه همیشه یك قیچی بزرگ سانسور پشتش است و مقرر است آن تصمیم بگیرد كه چه صدایی پخش شود و چه صدایی پخش نشود.

این بازیگر در ادامه این سوال مطرح كرد: فكر می كنم اگر مقرر است صاحب یك نظام مستحكم در جامعه باشیم، باید چندصدایی بودن كه دیر هم اتفاق افتاد، هر چه زودتر اتفاق بیفتد. هر چند این مطلب را تعارف تلقی می كنم كه مقرر است، چندصدایی باشد. همیشه قرار بوده و هیچگاه واقعا اتفاق نیفتاده است. اگر اتفاق می افتاد شاهد یكسری گله های دست جمعی نمی بودیم. اگر ریز ریز حرف ها زده شود و تبدیل به فریاد نشود، خیلی جذاب تر است و نشان داده است ما صاحب رشد، تمدن و صاحب عقل هستیم و بلد هستیم گفت وگو نماییم و مذاكره داشته باشیم. اما زمانی كه جامعه ما تبدیل به تك صدایی می گردد احیانا یك فشارهایی تولید می گردد. جریمه هایی می شویم كه بعدا تصمیم می گیریم چندصدایی را انتخاب نماییم. این حرف ها زیربنای محكمی ندارد چون كه مدیریت یك دستی ندارد و تصمیم گیری حساب شده و از قبل گرفته شده وجود ندارد و همه سلیقه ای است. اصولا با رفتن یك مدیر آن سلیقه و آن تفكر و تلقی هم می رود و جایش تفكر و تلقی دیگری می آید كه جایش را باید از صفر شروع كند. امیدوارم این چندصدایی كه مطرح می گردد در صداوسیما شوخی نباشد. ما این مملكت را دوست داریم و هر چه متعلق به مملكت باشد را دوست داریم و باید این چندصدایی را بپذیریم.



این سریال ها قابل قیاس نیستند

تارخ در ادامه در پاسخ به این پرسش كه در طول این سال ها با محدودیت هایی كه تلویزیون داشته است، چگونه خودتان را با شرایط وفق داده اید، اظهار نمود: من هم شرایط خوبی نداشتم. شما اگر كارهای ۱۰ سال قبل من را با ۱۰ سال قبل تر ببینید متوجه می شوید كه قابل قیاس نیست. این محدودیت ها جوان و پیشكسوت نمی شناسد. موقعی كه شرایط سخت باشد برای همه دشوار می باشد. برای من پیش آمده است پنج سال كار نكنم به جهت اینكه شرایطی بوده كه دلخواه من نبوده است.

این بازیگر در همین زمینه به سریال هایی كه در آن ایفای نقش كرده است، اشاره نمود و اظهار داشت: سال ۸۲ «معصومیت از دست رفته» كار كردم و پس از چهار سال «اغماء» و «جراحت» را كار كردم و سه سال بعد سریال دیگری را كار كردم و امسال هم سریال «رهایم نكن» را كار می كنم. در طول ۱۱ سال بازی كردن در چهار مجموعه كه همكاری نشد! اما چیزهایی كه چه بازیگران جوان و چه صاحب كسوت را از تلویزیون پس می زند دایره تنگ سوژه ها در آن است. از طرفی مدیریت های ضعیف و مدیریت های باری به هر جهت به جای آنكه رفع بحران كنند بحران سازی می كنند و مقوله فرهنگ هیچ گاه جدی گرفته نمی گردد. در حالیكه كافی است در یكی از این موارد كه مطرح كردم از مقوله فرهنگ عقب بیفتیم.



وقتی در اوج بودیم تلویزیونی مثل تركیه در حضیض بود

بازیگر «معصومیت از دست رفته» با اشاره به سریال های ماندگاری كه پیش از این در تلویزیون ساخته شد و در مقایسه با سریال های این روزهای تلویزیون، اظهار داشت: زمانی بود كه تلویزیون «امام علی(ع)»، «سربداران»، «بوعلی سینا» و «هزاردستان» تولید می كرد و زمانی امید این وجود داشت كه كشورهای حاشیه خلیج فارس این آثار را خریداری می كردند. یادم می آید سریال «اغماء» به وسیله كشورهای حاشیه خلیج فارس خریداری شد و تحت عنوان دیگری آن را پخش كردند؛ ازاین رو زمانی كه ما در اوج كار می كردیم، تلویزیونی مثل تركیه در حضیض بود. یادم می آید زمانی یكی از فیلمبرداران ما حدود ۲۵ سال پیش به تركیه رفته و دوربین ۱۶ میلی متری برای آن ها فروخته بود و آن ها مطرح كرده بودند كه اگر باز هم از این دوربین ها دارید، بیاورید. الان آن ها صاحب امكاناتی هستند كه ما بلد نیستیم با آن كار نماییم. در دیجیتال آنقدر پیشرفت كرده اند كه ما از ترك ها هم عقب افتاده ایم. شما اگر نگاه خیلی گذرا و سطحی به خانه های مردم بیندازید می بینید كه چه اتفاقی افتاده است. اتفاق این است كه كل تلویزیون ما ۱۰ درصد تماشاگر دارد و كل تلویزیون تركیه و دیگر ماهواره ها ۹۰ درصد جمعیت را پوشش می دهد، چرا؟ به جهت اینكه رنگ و لعاب بهتری دارند، برای آنكه سوژه های تكراری ندارند و برای آنكه دست و بال بازتری دارند و از آن طرف هم به قدر كفایت به اخلاقیات ما لطمه می زند و به اندازه كافی به مناسبات خانوادگی ما صدمه می زند و اصلا مدیریت ها را نمی بینیم كه قدری نگران این مساله باشند. یعنی باز هم سوژه های تكراری كار می نماییم و باز هم با خودمان تعارف می نماییم و جلوی پای خودمان بلند می شویم و مدام می گوییم ما متمدن ترین كشور دنیا و دینی ترین كشور دنیا هستیم. در حالیكه واقعیت این است كه این طورها هم نیست.



نظارت های مزاحم را اعمال نكنیم

این بازیگر با اشاره به سریال های تركیه ای و فیلم های مطرح دنیا، اظهار داشت: ما از این طرف و آن طرف در حال ضربه خوردن هستیم. از سریال های تركیه ای یك جور صدمه می بینیم. از فیلم های آمریكایی یك جور ضربه می بینیم البته كه می گوییم طبیعتا باید نظارت باشد اما باید یك جورهایی همه فعالیت ها حساب و كتاب داشته باشد. بخصوص مناسبات فرهنگی. این بدین معنا نیست كه ما نظارت های مزاحم را اعمال نماییم و تن به اعتماد به جامعه فرهنگی و هنری ندهیم. فكر می كنم دیگر همه می دانند بی حجابی و بدحجابی چیست. همه می دانند كه سوژه های غیرقابل مطرح چیست. كمی فقط اعتماد لازم است كه وجود داشته باشد تا شرایط فرهنگی قابل تأمل باشد.

تارخ با اشاره به اینكه تلویزیون به هنرمندان اعتماد ندارد، در عین حال اظهار داشت: به تازگی شاهد این هستیم كه گاهی یك خط قرمزهایی كه قبلا وجود داشت كمرنگ شده و مایل به صورتی شده است اما هنوز هست. تا كی تبدیل به خط های غیرمزاحم شود واقعا معلوم نیست.

تارخ در بخش پایانی گفت وگوی خود مطرح كرد: ما آرزو داریم در مملكت خودمان كار نماییم و در مملكت خودمان شاهد تولیدات فرهنگی شایسته ای باشیم و در دنیا هم سرمان را بالا بگیریم. تلویزیون هم باید خودش را اصلاح كند تا سیاست های فرهنگی ماندگاری داشته باشد و این همه مدیریت های دمدمی مزاج نداشته باشد وگرنه اهالی هنر ثابت كردند كه لیاقت و شایستگی و توانش را دارند و ثابت هم كرده اند كه دو سال پشت سر هم اسكار بگیرند و در جشنواره های معتبر دنیا شركت نمایند و این مدیران فرهنگی هستند كه باید از این دوستان حداكثر استفاده را ببرند.

گفت وگو: سهیلا شهبازی - ایسنا




1397/03/01
19:16:11
5.0 / 5
2546
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،