بی بدیل  - Bibadil
06 اردیبهشت 1403   25 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام

حرف های مهدی پاكدل و آهنگساز قصه های مجید

حرف های مهدی پاكدل و آهنگساز قصه های مجید بی بدیل دات كام: مهدی پاكدل راوی كتاب صوتی «قصه های مجید» و مهدی زارع آهنگساز اثر از تجربه تولید این اثر می گویند.


به گزارش بی بدیل دات كام به نقل از ایسنا، در آستانه رونمایی از كتاب صوتی «قصه های مجید» هوشنگ مرادی كرمانی در روز جمعه ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۷ در خانه هنرمندان ایران، با مهدی پاكدل راوی این كتاب صوتی و مهدی زارع آهنگساز اثر گفت وگو شده است.
متن گفت وگو با مهدی پاكدل:
- حس و حال شما وقت خوانش «قصه های مجید» چطور بود؟ آیا خاطره ی خاصی برایتان تداعی شد؟
- در زمان خواندن قصه ها تمام تلاشم را كردم كه از نظر حسی درگیر قصه ها نشوم و تلاش كردم به صورت حرفه ای روند داستان را ادامه دهم، اما گاهی اوقات، كه كم هم نبودند، حس وحال متن بر من غلبه می كرد و سبب گریه یا خنده می شد.
- به دلیل این كه «قصه های مجید» پر از لحظاتی است كه خواننده خودش را به جای شخصیت مجید می گذارد و همذات پنداری می كند، بنده هم درگیر خاطرات و لحظات دوران كودكی و نوجوانی خود می شدم و داستان ها چون تصاویری زنده از برابرم می گذشتند.
- به نظر شما استقبال از انتشار كتاب صوتی «قصه های مجید» چطور خواهد بود؟ تفاوت آن با سریال تلویزیونی یا رادیویی را در چه المان هایی می بینید؟
- در زمانه ای كه زندگی به صورت وحشتناكی سریع شده است و روزها از پی هم می گذرند و امكان دارد زمان كمتری برای مطالعه داشته باشیم، كتاب صوتی می تواند مورد استقبال وسیعی قرار گیرد، به خصوص، وقتی كتابی را گوش دهیم كه پر از حس ایرانی و ملی است. آقای پوراحمد و پیش از آن در اجرای رادیویی «قصه های مجید» تصاویر و لحظاتی را خلق كرده اند كه در حافظه ی بصری و سمعی ما ماندگار شده و خدشه ناپذیراند؛ اما این دفعه خودِ كتاب، بدون هیچ دخل و تصرفی، زیر نظر شخص «مرادی كرمانی» خوانده شده است كه شنیدنش خالی از لطف نیست.
- فكر می كنید دلایل استقبال از «قصه های مجید» در خلال این سالیان، چه بوده است؟ (با وجود اینكه در قالب های مختلفی عرضه شده و هر بار از آن استقبال شده است)
- این قصه ها هر كدام بخشی از زندگی ساده و در عین حال جذاب نوجوانی است كه همه ی ما ایرانیان، به اشكال مختلف، آن را تجربه كرده ایم. آثار ماندگار جهان هم این قابلیت را دارند و «قصه های مجید» هم خالی از این جاودانگی نیست. این قصه ها مملو از عشق، سادگی، محبت، دوستی، صلح و صداقت هستند و استاد مرادی كرمانی هر كدام از این مفاهیم را استادانه در زندگی كودكی ساده دل گنجانده اند. این مفاهیم ساده، اما در عین حال جذاب، می توانند تا ابد در قالب های مختلف و متنوع در قلب ما ایرانی ها ماندگار شوند.
- جایی گفته بودید در زمان سریال مجید سودای بازی در نقش مجید را داشتید، اما به علت عدم تطابق سنی با نقش میسر نشده. تا الان كه بعد از وقفه ای طولانی راوی قصه ها شدید. تفاوت بازی در سریال با خوانش كتاب را، با عنایت به این وقفه، چگونه می بینید؟
- در دوران دبستان، جناب آقای پوراحمد، برای انتخاب بازیگر به مدرسه ی ما آمدند و حس وحال كودكی حسی را در من برانگیخته بود كه باید در این سریال بازی كنم. چون در آن دوران كتاب «قصه های مجید» را خوانده بودم و بارها و بارها خودم را جای مجید گذاشته بودم. به هر حال این اتفاق نیفتاد. چون برای نقش مجید خیلی كوچك بودم و الان می فهمم كه چقدر انتخاب مهدی باقربیگی برای نقش مجید دقیق تر و صحیح تر بود.
بعد از گذشت تقریباً ۳۰ سال دوباره موقع خواندن قصه ها، تمام آن احساس ها در من زنده شد و بسیار خوشحالم كه توانستم در این اثر ملی نقشی داشته باشم.
- با عنایت به سبك و سیاق متفاوت زندگی مجید با زمانه ی فعلی، ارتباط نوجوان امروز، خصوصاً در شهرهای بزرگ و با فرهنگ های متفاوت، را با این اثر چطور می بینید؟ آیا انتشار صوتی این اثر به تسهیل این ارتباط كمك می كند؟
- همان گونه كه گفتم این قدر مباحث جاری در «قصه های مجید» خالص و بااصالت هستند كه اگر صدها سال هم ازین كتاب بگذرد، باز هم این مفاهیم و رویدادها قابل باور و مثال زدنی اند. مگر ما با گذشت صدها سال دیگر با قصه های سعدی یا مولانا ارتباط برقرار نمی كنیم؟ مفاهیم جاری در این قصه ها ماندگارند و به هر شكلی كه به آن ها بپردازیم باز هم این گوهر درونی حفظ خواهد شد. «قصه های مجید» یكی از گنج های ادبیات فارسی است و هر چه به آن بپردازیم و سراغ آن برویم باز هم كم است و تا همیشه جای كار و خلاقیت دارد.
***
متن گفت وگو با مهدی زارع:
- موسیقی «قصه های مجید» چطور در ذهن شما شكل گرفت؟ آیا جاهایی از موسیقی الهام گرفته از موسیقی سریال پرخاطره ی «قصه های مجید» است؟
- «قصه های مجید» برای همه ی ما آشناست. مجید را همه ی ما می شناسیم و كلی با آن خاطره داریم. به شكلی یك نوستالژی است. از آن جایی كه این افتخار را داشتم تا آهنگسازی دو كار قبلی آقای مرادی كرمانی هم به من سپرده گردد و با ایشان همكاری داشتم، تا حد زیادی با ذهنیات آقای مرادی كرمانی آشنا بودم و همكاری بهتری بود. می توانم این طور بگویم كه «قصه های مجید» پخته ترین آهنگسازی در همكاری من با آقای مرادی كرمانی و قصه های ایشان است. پیش از آهگنسازی هم با ایشان صحبت داشتم. نظرات و پیشنهاداتی داشتند كه خیلی كمك كننده بود.
زمانی كه آغاز به آهنگسازی «قصه های مجید» كردم، فضایی كاملاً متفاوت با «قصه های مجید» امروزی در آلبوم داشت. خوشبختانه سفری به كرمان داشتم و تلاش كردم از فضاهای آن شهر و الهاماتی كه به من می داد استفاده كنم و این فضاها را در اتود اولیه ام داشته باشم. بعد ازساخت اتود اولیه، خودم اصلاً راضی نبودم. به علت این كه موسیقی ای كه استاد ناصر چشم آذر برای سریال «قصه های مجید» ساخته بودند موسیقی و نوستالوژی ای در ذهن ما بوجود آورده بود كه «قصه های مجید» با چهره ی مهدی باقربیگی و بی بی با چهره ی خانم یزدانیان برایم تداعی می شد و موسیقی ای كه من قبلتر بهره برده بودم خیلی از موسیقی شهر اصفهان و آن فضا فاصله داشت. چون یكی از پیشنهاداتی كه خود آقای كرمانی داده بودند آهنگ زرد ملیجه بود كه پیش از انقلاب برای «قصه های مجید» در رادیو انتخاب شده بود و در رادیو حتی آهنگ زرد ملیجه را به نام مجید می شناختند و از همان تم بهره برده بودم. اما بعد دیدم كه این موسیقی با دهنیت همگانی ما پس از سریال «قصه های مجید» فاصله دارد و برای همین موسیقی را به صورت كلی تغییر دادم.
ازاین رو تلاش كردم در همان گام و فضای آواز اصفهان باشد كه آقای چشم آذر بهره برده بودند. ملودی ها همان نیست اما فضا در حال و هوای آواز اصفهان است با یك موسیقی اركسترال و فضای پاپیولار دهه ی ۵۰ و ۶۰ كه به فضای قصه ها نزدیك است. با این همه موسیقی این كتاب صوتی، با عنایت به فضای هر كدام از قصه ها، عوض می گردد. به صورت مثال، در قصه ی توپ و تمبر و ناف بچه، موسیقی ای استفاده شده كه از همان عناصر قصه وام گرفته است و خود فضای قصه به من ایده داده. تلاشم این بود موسیقی در عین حفظ شخصیت هنری، از متن جلو نزند و تابع متن و همسو با داستان ها باشد.
- آیا به هنگام ساخت موسیقی «قصه های مجید» خاطره ی خاصی برای شما تداعی شد؟ حس وحالتان چگونه بود؟
- در مورد «قصه های مجید» همان ابتدای آهنگسازی، سفر ناخواسته ای به كرمان برایم پیش آمد و از آنجائیكه برای ساخت آهنگ قرار گرفتن در فضای كار برایم مهم می باشد، پیشامد سفر در آغاز كار برایم جالب بود.
موقع خود آهنگسازی هم آهنگسازی قصه ی توپ خیلی برایم خاطره انگیز بود. من می خواستم با صدای توپ فوتبال در قصه آهنگسازی كنم كه مسبب حادثه هایی حین ضبط شد؛ چه هنگام خرید توپ و تست صدایی كه می خواستم و مواجهه با مغازه دارها تا پرتاب شدن توپ در استودیو و به هم ریختن فضا.
اما فصل آهنگسازی «قصه های مجید»، به صورت كلی، به علت فضای خوب قصه ها تجربه ی كاری خوبی برایم بود و خاطرات خوشی از كودكی را برایم زنده می كرد.
- با عنایت به اینكه آهنگسازی ویژه ی همین اثر انجام شده، نقش موسیقی را در جذاب تر شدن روایت آقای مرادی كرمانی و همراه شدن با كاراكتر مجید و ادبیات عامیانه چطور می بینید؟
- این جا نه بعنوان آهنگساز بلكه بعنوان یك منتقد، با همه ی سخت گیری ها و انتقاداتی كه نسبت به كارهای خودم دارم، می گویم كه نقش موسیقی در این اثر نقش اثرگذار و خوبی است كه همسو با قصه ها شده. نه از آن سبقت گرفته و نه شنونده را به بیراهه می كشاند. موسیقی شخصیت خویش را دارد و آشنایی با ذهنیت آقای كرمانی و صدای آقای پاكدل، به علت تجربه ی كتاب صوتی «زیر نور شمع»، هم به بهتر شدن اثر یاری رساند. و این كه صدای خود گوینده هم در انتخاب سازها مهم می باشد. مثلاً اگر گوینده ای با صدای بم داریم یا یك صدای ویژه مثل صدای آقای پاكدل، استفاده از صداهای زیر مثل اركستر ویولن می تواند تكمیل كننده ی صدا باشد و انتخاب موسیقی اركسترال در این كار به علت دسته بندی سطح صدای خروجی بود. تا هنگامی كه شنونده مشغول شنیدن این كار است هم صدای بم را داشته باشد، هم صدای زیر را. در واقع ما اینجا پهنای صدای بهتری داریم و تعادل برقراره شده.
در مورد موسیقی هر كدام از قصه ها هم بعضی به علت فضای مشترك، موسیقی ای با حال وهوای مشابه دارند، اما برخی از داستان های خاص موسیقی ویژه تری دارند كه صرفاً برای همان كار تولید شده و ردپایی از آن در قصه ی دیگری نیست.
درباره ی میكس و مسترینگ و تدوین كار هم باید بگویم كه چون این بخش هم به من سپرده شده بود، تمام سعیم را كردم كه با عنایت به بلند بودن قصه ها، مسترینگی باشد كه گوش و ذهن شنونده را خسته نكند و فشار حجم صوتی پایین تر و نرم تر باشد.
توجه موسیقی به ادبیات عامیانه قصه ها هم از این منظر بوده كه از موسیقی پاپیولار استفاده گردد تا همان حال و هوای خودمانی كار لحاظ شود. دیگر این كه چون مخاطب اصلی قصه ها را، مانند كاراكتر اصلی، نوجوان می دانستم، در ساخت موسیقی بیشتر رده ی سنی نوجوان را در نظر گرفتم. البته گاهی با نظر به كودك و بزرگسال هم بوده، اما میانگین كار با هدف سنی گروه نوجوان تولید شده است. و از آن جا كه امروز ما معیار مشخصی از سلیقه ی نوجوان های امروز نداریم و بیشتر به بزرگسال و جوان نزدیكند تا نوجوان، ساخت موسیقی برای نوجوانان كار بسیار دشواری است. ولی در مجموع امیدوارم موسیقی اثر رضایت خاطر همه ی مخاطبان را جلب نماید.



1397/06/16
00:40:39
5.0 / 5
2882
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،