بی بدیل  - Bibadil
31 فروردین 1403   19 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام

آلبرت كوچویی: آشوری های ایران دلسوزی های خصمانه را باور نمی كنند

آلبرت كوچویی: آشوری های ایران دلسوزی های خصمانه را باور نمی كنند بی بدیل دات كام: آلبرت كوچویی، گوینده پیشكسوت رادیو و از فعالان فرهنگی جامعه مسیحی آشوریان ایران است كه تجربه سال ها فعالیت در پهنه هنر، فرهنگ و رسانه را در كنار مشاهدات عینی خود از وقایع انقلاب تا دوران دفاع مقدس در كارنامه دارد.


به گزارش بی بدیل دات كام به نقل از ایسنا، در گفت وگوی پیش رو، كوچویی از نقش آفرینی آشوریان در فرایند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، همین طور روحیه حب وطن در آنها سخن می گوید.
فعالیت های رسانه ای و فرهنگی خودرا از چه زمان شروع كردید و چگونه؟
سال ۱۳۲۲ در خانواده ای آشوری در همدان به دنیا آمدم. در كودكی به سبب استخدام پدر در شركت ملی نفت، راهی آبادان شدیم و تا مقطع دیپلم در همان شهر ساكن بودیم. كمی بعد، فعالیت رسانه ای خودرا در رادیو نفت ملی آبادان آغاز كردم. در سال ۱۳۴۲ همزمان با بازگشت خانواده به زادگاهم همدان، راهی ارومیه شده و در رادیو «رضائیه» آن زمان مشغول به فعالیت شدم. در ادامه، در كنكور مدرسه عالی «پارس» در رشته زبان و ادبیات انگلیسی قبول شدم و فعالیت فرهنگی و هنری خودرا در تهران ادامه دادم. سپس دو سال تحصیل در مدرسه عالی پارس، در مدرسه عالی ترجمه باز در رشته مترجمی، فارغ التحصیل شدم و فعالیتم را در «رادیو ایران» دنبال كردم. در این سال ها هیچ گاه از پهنه فرهنگ و هنر، چه در رادیو و تلویزیون و چه مطبوعات جدا نبوده ام. صاحب عنوان دكتری در هنرهای نمایشی هستم و دو سال پیش، نشان درجه یك هنری را دریافت كردم.
من در یك خانواده فرهنگی به دنیا آمدم؛ پدرم، عاشق مسائل فلسفی بود و به چند زبان تسلط داشت. او بود كه مرا از چهار سالگی با زبان های آشوری، فارسی و انگلیسی آشنا كرد. مادرم هم عاشق كتاب های فلسفی-دینی بود. برادر و خواهرم باز هر دو اهل مطبوعات بودند و روزنامه ها و نشریات را به خانه می آوردند. پدر و مادرم، مرا با دنیای كتاب آشنا كردند و قلم را به دست من سپردند، من هم قلم را به فرزندان و نوه هایم می سپارم.


نقش و جایگاه مسیحیان آشوری را در فرایند انقلاب اسلامی چطور ارزیابی می كنید؟
من همیشه در صحبت های خود یاد كرده ام كه جامعه آشوریان با وجود جمعیت اندك، به سبب قدمتی چند هزار ساله در این كشور، همیشه اثرگذار بوده است. قبل از آغاز و شكل گیری انقلاب، نسل جوان آشوری همواره در جامعه، حضوری پررنگ داشته است، این مشاركت را در دوران دفاع مقدس باز شاهد می باشیم و به اعتقاد بنده، جامعه آشوریان در دوران دفاع مقدس -به راستی و بدون اغراق- بیشترین سهم را در قیاس با جمعیت خود، تقدیم میهن كرده است. ما مظلوم ترین شهیدان را نثار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس كردیم؛ جوانانی كه می توانستند به خدمت سربازی نروند، اما عشق به میهن و تعهدی كه نسبت به وطن در وجود خود حس می كردند، سبب شد كه بمانند و در كسوت سرباز به دفاع از میهن خود پرداختند؛ افرادی كه به سبب كفالت خانواده می توانستند به سربازی نروند، نسلی كه امكان خروج از كشور را داشتند اما ماندند و همانند یكان یكان هموطنان خود از میهنشان دفاع كردند.
شما تفاوت انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب های جهان را در چه می بینید؟
این پرسش، نیازمند تفسیر و تعبیرهای مفصل است. من بعنوان یك جوان در انقلاب حضور داشتم و شاهد بودم، حركتی كه جامعه روشنفكری آغاز كرد، در جامعه دینی به گونه ای دیگر صورت گرفت، اما در نهایت، تلفیقی از تمامی نهادها، ارگان ها، طیف های مختلف جامعه و شخصیت های سیاسی با هر نگرشی -اعم از مذهبی، عامی و روشنفكر- پدید آمد كه بسیار غرورانگیز بود. این یكدلی، همزبانی و همراهی اقشار مختلف در انقلاب اسلامی، تصویر متفاوتی از این نهضت مردمی در قیاس با سایر انقلاب های دوران معاصر نمایش می دهد. جنس انقلاب اسلامی ایران با انقلاب فرانسه كه انقلاب گرسنگی بود و با یك بشكه شراب شروع شد یا انقلاب كبیر روسیه، تفاوتی ماهوی داشت.
دیدگاه آشوریان نسبت به بنیانگذار جمهوری اسلامی و حقوق تعریف شده برای اقلیت های دینی در قانون اساسی، پس از پیروزی انقلاب چگونه است؟
جامعه آشوریان بعنوان یك اقلیت دینی، همراه با دیگر اقلیت های این كشور (ارامنه، زرتشتی ها و كلیمیان)، حضور پررنگی در آغاز انقلاب داشته اند. این مشاركت، در واقع لبیك گفتن به نهضت امام خمین (ره) بوده است. دیدارهایی كه آشوریان با دولت موقت داشتند، حضور جوانان آشوری در كمیته های انقلاب اسلامی (حتی كمیته هایی كه قبل از شكوفایی انقلاب شكل گرفته بود) و خدمت در آنها كه به شهادت یا ایثارگری شماری از آنها انجامید، همه حكایت از رویكرد مثبت جامعه آشوری به نگاه و منش امام خمینی (ره) و موقعیت حقوقی خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی دارد.
در زمینه برخی مسائل حقوقی مثل برابری دیه مسلمان و غیر مسلمان، مشكلاتی وجود داشت كه خوشبختانه با حكم مسئولان حكومتی، حل شد اما هنوز درباره مواردی مثل ارثیه یا شهادت در محاكم حقوقی، به نتیجه لازم نرسیده ایم كه البته از طرف نماینده آشوریان ایران در مجلس شورای اسلامی و دیگر شخصیت های حقوقی، در حال پیگری است
ارزیابی تان از وضعیت معیشتی و حقوقی جامعه اقلیت های دینی، پیش و سپس انقلاب چیست؟
در زمینه برخی مسائل حقوقی مثل برابری دیه مسلمان و غیر مسلمان، مشكلاتی وجود داشت كه خوشبختانه با حكم مسئولان حكومتی، حل شد اما هنوز درباره مواردی مثل ارثیه یا شهادت در محاكم حقوقی، به نتیجه لازم نرسیده ایم كه البته از طرف نماینده آشوریان ایران در مجلس شورای اسلامی و دیگر شخصیت های حقوقی، در حال پیگری است. از نظر معیشتی باز جامعه اقلیت های آشوری، جدا از كل جامعه نیست؛ همان دشواری های كه برای یك مسلمان در مواجهه با تورم، تحریم و… در جامعه وجود دارد، بر آشوریان باز تأثیرگذار است. در كل، هر شرایطی -اعم از شكوفایی یا بحران- كه حاكم باشد، شامل حال همه آحاد جامعه است و از یكدیگر جدا نیستیم.
دهه فجر و راهپیمایی ۲۲ بهمن در جامعه آشوری چه حال و هوایی دارد؟
ما در پوشش مجموعه ها و كلونی های آشوریان در راهپیمایی گرامیداشت ۲۲ بهمن شركت می نماییم، حتی در طول مسیر راهپیمایی، غرفه های خاص آشوری راه اندازی می شود كه فرهنگ و موسیقی آشوری را عرضه می كنند. همین طور به این مناسبت ملی، جشن و پایكوبی آشوری داریم.
درباره نقش آفرینی های شهیدان و ایثارگران آشوری در دفاع مقدس بگویید
همان طور كه اشاره كردم، در آغاز انقلاب، آشوریان باز همراه و همگام با تمامی آحاد ملت به نقش آفرینی در این نهضت مردمی پرداختد. تشكیل كمیته ها، گروه ها، انجمن های صنفی و دینی و باز شكل گیری نهادهای كمك رسان به نظام، در همین راستا صورت گرفت. در ابتدای انقلاب، شاهد این شكوفایی بودیم و طبیعتاً با آغاز دفاع مقدس باز حضور پررنگ نسل جوان جامعه آشوری را در این مهم شاهد می باشیم. علاوه بر نقش آفرینی در خطوط جبهه، فعالیت هایی در عرصه های فرهنگی باز از طرف آشوریان صورت گرفت. انجمن آشوریان تهران بعنوان یك نهاد ملی و فرهنگی، همراه با انجمن آشوریان در شهرهای مختلف، به خصوص ارومیه، اصفهان، اهواز، شیراز و…، پس از انقلاب اسلامی، جان تازه ای گرفتند و حركت های متعددی را دراین رابطه آغاز كردند كه در آن شرایط، بسیار كمك رسان و مؤثر بود.
به عنوان یكی از پیشكسوتان عرصه رسانه، به نظر شما جانبازی ها و رشادت ها و خانواده های شهیدان، آن طور كه باید در رسانه ها منعكس شده است؟
من بارها تاكید كرده ام و باز هم می گویم كه متأسفانه در خیلی از زمینه ها ما نتوانسته ایم تصویر راستین دفاع مقدس را به طرز شایسته نشان دهیم.
در سینما، ادبیات و عرصه هنرهای تجسمی، حركت هایی انجام شده، اما هنوز جای كار بسیاری وجود دارد. با گذشت بیشتر از یكصد سال از جنگ جهانی اول، اما امروز در سینمای هالیوود، باز هم شاهد شكل گیری روایت ها و داستان هایی درباره جنگ جهانی اول و دوم هستیم. می توانم بدون اغراق بگویم كه پرفروش ترین آثار سینمایی هالیوود به روایت های جنگ جهانی اول و دوم متعلق می باشد. آخرین حركت انقلابی از نظر فنی، این بود كه آنها تمامی مستندات جنگ جهانی اول را -كه به صورت سیاه و سفید تهیه شده بود- به شكل سه بعدی و رنگی، مورد بازسازی قرار داده و بعنوان آثار مستند روایتی، راهی بازار سینمای جهان كرده اند. در مقام مقایسه، ما در این زمینه، ضعیف عمل كرده ایم. حال آنكه روایت های ناگفته زیادی از جنگ و دفاع مقدس وجود دارد كه هنوز به تصویركشیده نشده كه باید همت كرد و آنها را از راه نگارش در چارچوب كتاب یا تولید آثار سینمایی به افكارعمومی عرضه نمود.
عملكرد رسانه ها را در قبال معرفی رشادت های شهیدان اقلیت های دینی چطور ارزیابی می كنید؟
نهادها و ارگان های رسانه ای، همواره خودرا در قبال جوامع اقلیت های دینی، مسئول دیده و هیچ تفاوتی در این خصوص قائل نشده اند. مجموعه برنامه هایی كه در رسانه ها به منظور معرفی و تجلیل از مقام شهدا ساخته شده، در همین راستا قابل ارزیابی است كه البته جا دارد قدری تخصصی تر در این زمینه ورود شود.
با توجه به سال ها تجربه فعالیت در رادیو، خاطره ای از دوران دفاع مقدس دارید كه همواره در ذهنتان تداعی شود؟
من در طول هشت سال دفاع مقدس، رئیس انجمن آشوریان تهران بودم. این انجمن در دوران دفاع مقدس، عملاً به یك نهاد كمك رسانی به پشت جبهه و همین طور خطوط مقدم نبرد تبدیل شد.
بسیاری از نقل و انتقالات، به خصوص نقل و انتقال جوانان آشوری كه در طول دفاع مقدس بعنوان سرباز خدمت می كردند، از طرف انجمن آشوریان تهران صورت می گرفت و خاطرات آن چهره ها و آن روزها، گاه در ذهنم تداعی می شود.
آیا روحیه میهن پرستی نسل قبل جامعه آشوری در نسل تازه هم تداوم یافته است؟
ببینید، جامعه آشوری، جامعه ای بسته یا تافته ای جدا بافته از جامعه بزرگ ایران نیست و هر تحولی كه در میهن اتفاق بیفتد، بر آشوریان هم تأثیرگذار است، پس روحیه جوانانی كه در دوران دفاع مقدس حضور داشتند، در نسل جوان آشوری امروز باز وجود دارد. یعنی جوانان آشوری، جدای از باورهای دینی شان، به صورت طبیعی بعنوان پاسداران و حافظ مرزهای كشورمان، این حس در درونشان وجود دارد و -بدون اغراق- این روحیه هیچ گاه در درونشان نمرده و هیچ گاه نخواهد مرد.
عملكرد نهادهای متولی را درباره صیانت و پاسداشت شهیدان و ایثارگران اقلیت های دینی چگونه ارزیابی می كنید؟
به گمان من به خانواده های ایثارگر و شهدای اقلیت های دینی حتی بیشتر از مسلمانان، بها داده شده است. حضور نهادها، ارگان ها و شخصیت ها، از رهبر انقلاب گرفته تا شخصیت های سیاسی، كشوری و لشكری در منزل خانواده شهدای مسیحیان آشوری، گواه این ارزش گذاری است. نهادهای متولی امر باز خدمات قابل قبولی در این زمینه داشته اند.
در جامعه آشوریان، كارگروهی برای خانواده های شهیدان تشكیل شده است؟
انجمن آشوریان تهران و دیگر شهرستان ها بعنوان یك نهاد اجتماعی و فرهنگی، نیازهای جوامع آشوری را برآورده می كنند و همین طور، انجمن ها و نهادهای كلیسایی بعنوان متولیان دینی، مراقب و پاسدار خواست های جامعه مسیحیان آشوری هستند.
شما بعنوان یك مقام مسئول جامعه آشوری چه موضعی در مقابل اظهارات مداخله جویانه وزارت امورخارجه آمریكا در قبال اقلیت های دینی دارید؟
نهاد انجمن آشوریان، شخصیت های سیاسی (مثل نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی و شخصیت های حقوقی این جامعه) اعلام نموده اند كه هیچ گاه هیچ مشكلی با جوامع مسلمانان ایران نداشته اند.
ما هزاران سال همزیستی مسالمت آمیز با ملت ایران داشته ایم. همیشه هم اعلام نموده ایم كه به هیچ متولی و قیمی، خارج از ایران نیاز نداریم و این دلسوزی های خصمانه را باور نمی نماییم.
به نظر شما، تبعیض یا موانع حقوقی و اجتماعی در مقابل رشد و پیشرفت جوامع اقلیت های دینی در ایران وجود دارد؟
همان طور كه پیش تر اشاره كردم، جز برخی مسائل جزئی حقوقی و سلیقه ای، ما هیچ تفاوتی با آحاد جامعه بزرگ ایران نداریم. نگاه عمومی نظام به جامعه اقلیت های دینی، نگرش متفاوتی نیست و ما شهروند درجه یك محسوب می شویم. نماینده اقلیت های دینی باز از همان حقوقی برخوردار می باشد كه یك نماینده شهر یا روستا در مجلس شورای اسلامی دارد و نماینده من بعنوان یك آشوری ایرانی، هیچ تفاوتی با دیگر نماینده های مجلس شورای اسلامی ندارد.
موضع مسیحیان آشوری در قبال جنگ اقتصادی و تحریم های آمریكا چیست؟
در طول این سال ها، آشوریان باز همچون دیگر اقلیت ها، خودرا با سختی ها، كمبودها و نارسایی ها سازگار كرده اند. آنها در قحطی ها، مصیبت ها، جنگ های جهانی اول و دوم و…، در كنار دیگر هموطنانشان، این دشواری ها را پشت سر گذاشته اند.
طبیعی است كه سختی های اقتصادی حاصل از تورم و تحریم، دامن گیر جامعه ما هم می شود و مثل هزاران مشكلی كه قبل از این با موفقیت، حل كرده ایم، امروز باز در كنار یكدیگر از این بحران عبور خواهیم كرد.
خاطره ای از شهیدان دوران دفاع مقدس دارید؟
متأسفانه، این ها یادها و خاطره های تلخی است؛ یكی از خویشاوندان من برای دیدار با همسر باردارش از اسلام آباد غرب، راهی تهران شده و در آغازین محل سوختگیری به همراه دیگر همرزمانش بر اثر حمله هوایی دشمن به شهادت می رسد.
او می توانست پیش از رفتن به سربازی، از كشور بیرون رود اما به همسرش اظهار داشته بود: «من نمی توانم از دیگر همرزمانم جدا باشم». این شهید در شب عید میلاد حضرت مسیح به شهادت رسید.
همیشه گفته ام كه شهیدان آشوری، شهیدان مظلومی بوده اند. آنها خاضعانه، جان خودرا نثار میهن كردند.





1397/11/06
14:46:12
5.0 / 5
2627
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،