بی بدیل  - Bibadil
31 فروردین 1403   19 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
مهر سیمرغ جهانی- شماره اول؛

دیده بان و گرای یك حال فراموش شده، لذت كلاسیك بازی در دهه ۹۰

دیده بان و گرای یك حال فراموش شده، لذت كلاسیك بازی در دهه ۹۰ بی بدیل دات كام: جشنواره جهانی فیلم فجر از شب گذشته رسماً سی وهفتمین دوره برگزاری خویش را كلید زد تا از امروز به مدت ۹ روز، میزبان طیف متفاوتی از علاقمندان سینما در ایران باشد.



به گزارش بی بدیل دات كام به نقل از مهر، «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه ای است كه قبل از این در روزهای برگزاری سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعكاس اهم اخبار در رابطه با متن و حاشیه این رویداد را در دستور كار قرار داده بود و حالا به مرور متن و حاشیه «سی وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» می پردازد.
همچنان می توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ ترین رویداد سینمایی كشور قرار بگیرد.
جشنواره جهانی فیلم فجر به سنت سال های قبل آیین افتتاحیه مفصل مشابه دیگر رویدادهای سینمای نداشت و در چارچوب دورهمی سینماگران با بریدن كیك و دو برنامه ویژه رونمایی از كتاب و مهمتر از آن رونمایی از نسخه اصلاح شده فیلم «دیده بان» ساخته تحسین شده ابراهیم حاتمی كیا فعالیت رسمی خویش را از شب گذشته شروع كرد.
از امروز پنجشنبه ۲۹ فروردین ماه و به مدت ۹ روز پردیس سینمایی چارسو و سینما فلسطین تهران میزبان برنامه اكران فیلم های حاضر در سی وهفتمین جشنواره جهانی فجر خواهند بود.
فیلم روز؛ دیده بان
هرچند خود ابراهیم حاتمی كیا در آیین رونمایی نسخه اصلاح شده یكی از مهمترین فیلم های كارنامه اش اعلام نمود كه تماشای فیلم های خودش برایش «عذاب آور» است اما حتما فیلم بازان بسیاری هستند كه نمی توانند در لیست آثار منتخب خود در بین تولیدات سینمای ایران چشم بر آثار او ببندند. فیلمسازی كه به قول هوشنگ گلمكانی هنوز هم یكی از مهمترین فیلمسازان سینمای ایران در ۳۰ سال قبل به حساب می آید.
در میان فیلم های همواره خبرساز و غالباً محبوب ابراهیم حاتمی كیا اما دو فیلم «دیده بان» و «مهاجر» همواره جایگاه ویژه ای داشته اند. شاید فیلم هایی همچون «از كرخه تا راین»، پس از آن «بوی پیراهن یوسف» و به صورت ویژه «آژانس شیشه ای» بودند كه دایره علاقمندان سینمای حاتمی كیا را گسترش دادند و نام او را بعنوان یك فیلمساز محبوب و در عین حال دغدغه مند تثبیت كردند اما «دیده بان» و «مهاجر» از پرچم داران شكل گیری بومی ترین ژانر سینمای ایران یعنی «سینمای دفاع مقدس» بودند.

بازسازی و نمایش فیلمی كه ابراهیم حاتمی كیا در سال ۱۳۶۷ كارگردانی كرد تا در چارچوب آن روایت دیده بانی كه ناگزیر می شود به جای عقب نشینی در مقابل دشمن در محاصره آنها گرای خویش را به توپخانه خودی بدهد، فرصتی است برای مرور روایت فیلمسازی كه اعتقاد دارد همواره «در حال زندگی» كرده و این روایت او از «گذشته» یادآور یك «حال» فراموش شده است.
چهره روز؛ سیدرضا میركریمی
حالا چهارمین دوره است كه سیدرضا میركریمی سكان دار برگزاری مستقل بخش «جهانی» جشنواره فیلم فجر است. بخشی كه استقلال آن از بخش ملی مهمترین رویداد سینمایی كشور از همان ابتدا موافقان و مخالفان پروپاقرصی داشته است.
حالا كارنامه او را علاوه بر فیلمسازی و فعالیت های صنفی، می توان بعنوان یكی از مدیران سینمایی مورد ارزیابی قرار داد. حالا او صریح تر از پیش از استقلال جشنواره جهانی دفاع می كند و ابایی هم ندارد در نشست خبری اعلام نماید كه هدف این رویداد «سرگرمی» نیست. وی در كنار دیگر سینماگرانی كه تیم برگزاری جشنواره جهانی را ایجاد كرده اند، تلاش دارند این رویداد را برپایه استانداردهایی كه در ذهن دارند، تبدیل به یك «جشنواره واقعاً بین المللی» در تقویم رویدادهای سینمایی ایران كنند.

برمبنای همین چالش ها هم حالا میركریمی ۱۰ روز تأثیرگذار را پیش رو دارد. تازه ترین دستاورد وی در دبیری جشنواره جهانی بازهم به صورت ویژه زیرذره بین رسانه ها به خصوص رسانه های منتقد او خواهد رفت تا عملكرد او را بر مبنای ادعاهایی كه تا به امروز مطرح كرده است، به چالش بكشند.
میركریمی تا به اینجا و به صورت خاص به واسطه درج نام دو فیلم «قصر شیرین» و «ما همه با هم هستیم» در جدول اكران فیلم های بخش بازار این دوره از جشنواره مورد انتقاد برخی رسانه ها قرار گرفته است؛ دو فیلمی كه اولی را كارگردانی و دومی را تهیه كرده است. هرچند بخش بازار از بخش های غیررقابتی جشنواره است و طبیعتاً هم حضور آثار دبیر جشنواره در آن می تواند خالی از ابهام باشد اما از نگاه منتقدان نفس حضور این آثار در بخش «بازار» كه یك فرصت برای عرضه بین المللی به حساب می آید، از جنس «رانت» است.
سیدرضا میركریمی فارغ از این نقدها انگیزه بسیار بالایی دارد برای یك دوره دیگر به مخالفان تفكیك بخش جهانی و ملی «فجر» ثمرات این تفكیك را ثابت كند؛ باید دید این دفعه چقدر در تحقق این هدف موفق خواهد بود.
حاشیه روز؛ «فجر» در مقابل «فجر»؟
«یكی از صبحت هایی كه الان بین مدیران مطرح است و حتی جزء مطالبات سینماگران هم است این مورد است. برای من هم مطالبه صنف خیلی مهم می باشد.» این جمله حسین انتظامی در پاسخ به سوالی درباره امكان ادغام مجدد جشنواره جهانی فیلم فجر با بخش ملی این رویداد را بسیاری بعنوان نظر مساعد سرپرست سازمان سینمایی برای آخر برگزاری مستقل جشنواره جهانی فجر قلمداد كردند.آیا حسین انتظامی به دنبال ادغام مجدد بخش ملی و جهانی «فجر» است؟
جدایی بخش «جهانی» كه پیشتر با پسوند «بین المللی» جشنواره فیلم فجر و در چارچوب همان رویداد در دهه فجر برگزار می شد، از همان آغاز بهانه یك جبهه بندی جدید در سینمای ایران شد؛ موافقان این تفكیك از خروج بخش بین الملل از زیر سایه هیجانات در رابطه با رونمایی از تازه ترین تولیدات سینمای ایران گفتند و مخالفان از باب صرفه جویی وارد شدند و هزینه مجزا برای برگزاری دو رویداد سینمایی ذیل یك برند ملی را مورد انتقاد قرار دادند.
حالا و در چهارمین دوره برگزاری مستقل جشنواره جهانی فیلم فجر، همچنان این چالش میان موافقان و مخالفان وجود دارد و شاید بنابراین هم بود كه در نشست خبری دبیر جشنواره یكی از خبرنگاران به استناد همان اظهارات حسین انتظامی از سرانجام این رویداد و احتمال ادغام مجدد پرسید كه میركریمی اینگونه به آن پاسخ داد؛ «آنچه كه می دانم و در تماس با آقای انتظامی متوجه شدم این است كه ایشان جشنواره جهانی فیلم فجر را بسیار تأثیرگذار می داند و از برگزاری آن حمایت می كند. اینكه در آینده چه اتفاقی رخ می دهد را نمی دانم اما ما همه تلاش خویش را برای بهتر برگزار شدن این جشنواره انجام می دهیم.»
پیشنهاد روز؛ ملاقات با كوروساوا در چارسو
بازسازی فیلم های كلاسیك تاریخ سینمای ایران و جهان یكی از بخش های جذاب و پرمخاطب جشنواره جهانی در دوره های اخیر بوده و امسال هم اتفاقات ویژه ای در این بخش رقم خواهد خورد كه نخستین آن همان رونمایی از نسخه بازسازی شده فیلم «دیده بان» در آیین افتتاحیه و چند نوبت اكران مردمی آن در ایام برگزاری جشنواره خواهد بود.
اما برای فیلم بازهای حرفه ای تر جشنواره جهانی سورپرایزهای ویژه تری هم دارد.
امروز ساعت ۱۲ در سالن اصلی پردیس چارسو نسخه اصلاح شده یكی از فیلم های اسكاری كارنامه آكیرا كوروساوا روی پرده خواهد رفت.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی كه كوروساوا در سال ۱۹۷۵ آنرا ساخت و موفق به كسب اسكار بهترین فیلم خارجی زبان شد، آمده است؛ در سال ۱۹۰۲ كاپیتان ولادیمیر آرسنیف از جانب دولت روسیه تزاری برای نقشه برداری از مناطق شمالی سیبری به این منطقه فرستاده می شود و گروهی از سربازان هم او را همراهی می كنند. در خلال انجام این مأموریت آنها با یك شكارچی محلی به نام درسو اوزالا آشنا می شوند كه راهنمایی آنان را بر عهده می گیرد.
نسخه ترمیم شده این فیلم در سه نوبت در سی وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده خواهد رفت و حتما فرصتی بی نظیر برای فیلم بازهای حرفه ای است تا یكی از مهمترین فیلم های تاریخ سینما را نه در لپ تاپ و صفحه تلویزیون كه بر پرده نقره ای سینما به تماشا بنشینند.

1398/01/29
14:17:19
5.0 / 5
2301
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،