بی بدیل  - Bibadil
07 اردیبهشت 1403   26 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
در گزارش بی بدیل دات كام مطرح شد؛

فلسطین سهمی از دیپلماسی هنری ما ندارد، زبان منحصر به فرد گرافیك

فلسطین سهمی از دیپلماسی هنری ما ندارد، زبان منحصر به فرد گرافیك بی بدیل دات كام: محمدصابر شیخ رضایی هنرمند گرافیست معتقد می باشد، برخلاف اینكه مسأله فلسطین جزو اصول دیپلماسی سیاسی ما است اما اساساً این مساله جایی در دیپلماسی فرهنگی و هنری ندارد.



محمدصابر شیخ رضایی هنرمند طراح گرافیك، تصویرگر و كاریكاتوریست درباره لزوم پرداختن هنرمندان به سوژه فلسطین و مقاومت به خبرنگار مهر اظهار داشت: پرداختن به سوژه فلسطین فارغ از معارضات سیاسی این سال ها و جنبه هایی است كه پس از وقوع انقلاب اسلامی طی ۴۰ سال قبل جز اولویت های ملی ما قرار گرفته و نسبت به آن موضع داریم، بلكه در دوران پهلوی دوم نیز شخص اول مملكت با وجود همراهی با سیاست های اسرائیل در منطقه، واكنش هایی نسبت به سوژه فلسطین و بازگشت آواره های فلسطینی ساكن در لبنان به وطن اصلی شان داشته است. با سرنگونی شاه و تشكیل جمهوری اسلامی در این جغرافیا طبیعی بود كه ایران در سیاست های حاكمیتی نیز آرمان خواهانه تر به مسائل قبله اول مسلمین بپردازد.
وی با اشاره به سخن حضرت علی (ع) درباره جایگاه انسان ها نسبت به هم كه فرمودند «هر انسانی در مواجهه با شما صاحب حق است، یا هم كیش تان است به جهت عبادت خدا، یا در خلقت با شما یكسان است به واسطه آفرینش و فرزند آدم بودن و در هر دو حال مستحق كرامت هستند»، بیان كرد: در جایگاه یك هنرمند فارغ از دغدغه ها، اولویت ها و تصمیم گیری حكومت ها، صرفاً با عنایت به جانِ كلام امام علی (ع)، معقتدم باید به این مساله نگاه كرد.

از مجموعه «نشنال ترولیزم»
شیخ رضایی، بحث تولید آثاری با محوریت فلسطین را به دو قالب تقسیم كرد و اظهار داشت: قالب اول، آثار توصیفی است كه بیشتر آثار تولیدی هنرمندان ما در این گروه قرار دارند و شامل دو دسته آثار می شود؛ اول نمایش جنایات و ظلم ظالمان و حامل مفاهیمی چون به تصویر كشیدن شرایط ناگوار و غیر انسانی كه دهه ها از طرف سیاستمداران غربی و خصوصاً آمریكایی و صهیونیستی و همراهی حكام عرب بر مردم فلسطین تحمیل شده است و دوم مظلومیت و نمایش عطوفت برانگیز آلام و رنج های مردم فلسطین كه بیشتر جنبه احساسی دارد.
یكی از رویكردهایی كه هنرمند لازم است در تولید آثار به آن توجه كند تا گرفتار تكرار نشود، میزان تسلط و تحلیل مسائل سیاسی است و نه صرفاً بیننده اخبار بودن وی افزود: قالب دومی كه اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته، خلق آثاری است كه جنبه حماسی دارند و امیدبخش و واجد روحیه و انگیزش اجتماعی و كاربردی. كه بنده در هر دو گروه آثاری را خلق كرده ام و البته ترجیحم تولید آثار در چارچوب دوم است.
این هنرمند گرافیست در پاسخ به اینكه هنرمندان در مورد این موضوعات چه كاری انجام دهند كه گرفتار تكرار نشوند، توضیح داد: علاوه بر تسلط بر زبان هنری و ارائه معنا و فرم قابل تحسین، یكی از بحث ها در مورد هنرمندانی كه خصوصاً درگیر هنر اعتراضی یا سیاسی هستند، توجه به خبرهای روز است و طبیعتاً در بحث تاریخ فلسطین و مقاومت مردم این سرزمین، دوره های مختلفی را پشت سر گذشته ایم؛ هنرمندی كه بخواهد بعد از ۷۰ سال، به اتفاقات ابتدایی تاریخ اشغال فلسطین بپردازد، مطمئناً آثاری كاربردی تولید نخواهد كرد هرچند احساس برانگیز باشند. به نظر من یكی از رویكردهایی كه هنرمند لازم است در تولید آثار به آن توجه كند تا گرفتار تكرار نشود، میزان تسلط و تحلیل مسائل سیاسی است و نه صرفاً بیننده اخبار بودن.

عنوان اثر: فلسطین هر روز به صلیب كشیده می شود
شیخ رضایی به بحث های جدید فلسطین اشاره نمود و اظهار داشت: هنرمندی كه بخواهد آثارش رنگ و بوی تازگی داشته باشد باید بر موضوعات روز اشراف داشته باشد كه از مهمترین آنها می توان به مسائلی چون: «صفقة القرن یا معامله قرن»، «قدس پایتخت ابدی فلسطین و نه اسرائیل»، «تطبیع و نرمال سازی روابط دولت ها (مخصوصاً جهان عرب) با اسرائیل»، «یهودی سازی كامل فلسطین اشغالی و نادیده گرفتن حقوق ساكنان مسلمان و مسیحی» و «حق بازگشت آوارگان فلسطینی» اشاره نمود. هنرمندی كه تحلیلی از خبرهای روز فلسطین ندارد، آثارش صرفاً در بخش آثار توصیفی قرار می گیرد و اثربخشی لازم را نخواهد داشت.
وی كه تابحال ۷۰ اثر با سوژه فلسطین خلق كرده است، درباره این آثار بیان كرد: كمتر از ده درصد این آثار سفارش دهنده دولتی و خصوصی داشته و اكثریت آثار به تشخیص و نیازسنجی خودم طی ۱۸ سال اخیر خلق شده و به شكلی سفارش شخصی بوده اند. بر خلاف اینكه مسأله فلسطین جزو اصول دیپلماسی سیاسی ما است، ولی اساساً این مساله جایی در دیپلماسی فرهنگی و هنری ندارد و جز در ویترین های مناسبتی مثل روز قدس سراغ آن نمی رویم كه آثار منتشره در این روز هم بیشتر توسط ارگان های رسمی و بدون استفاده از ظرفیت های هنری هنرمندان توانمند شكل می گیرد و عمدتاً فاقد كیفیت هستند. محمدصابر شیخ رضایی
مسئولان نتوانستند با سفارش آثار هنری درخور در شاخه های مختلف هنری، شبهه هایی كه در قبال حمایت ایران از آرمان فلسطین بین قسمتی از مردم خودمان وجود دارد را هم رفع كنند شیخ رضایی بیان كرد: بعنوان نقطه ضعف، مسئولان ما نتوانستند با سفارش آثار هنری درخور در شاخه های مختلف هنری، شبهه هایی كه در قبال حمایت ایران از آرمان فلسطین بین قسمتی از مردم خودمان وجود دارد را هم رفع كنند در صورتیكه ما شاهد می باشیم دولتی اروپایی مثل آلمان سالانه كمك های بشر دوستانه به كشورهای بحران زده همچون فلسطین دارند.
وی در ادامه توضیح داد: معتقدم در همه دنیا مسأله فلسطین اساساً مسأله ملت هاست و نه دولت ها، حتی در كشور خودمان چه در دولت فعلی یا دولت های پیشین؛ و در این میان در عرصه فرهنگ و هنر در سال های اخیر شاهد اتفاقات عجیبی برای نرمال سازی روابط ایران و اسرائیل و سرپوش گذاشتن بر جنایت های رژیم اشغالگر قدس هستیم خصوصاً در سطح مدیران و هنرمندان؛ كه می توان به نمایش آثار Yossi Lemel طراح شاخص اسرائیلی در چارچوب نمایشگاه گروهی پوستر در دو فرهنگسرای شهرداری تهران و دو نمایشگاه دیگر در استان های مختلف اشاره نمود كه با سكوت و انفعال مجموعه های مرتبط در قبال نمایشگاه «نشانه ای از ایران» در موزه هنرهای اسلامی اورشلیم و نمایش ۶۰ پوستر از ۲۷ گرافیست ایرانی به نمایشگاه گردانی همان هنرمند شاخص اسرائیلی در سال ۲۰۱۷ اجرا شد.

از مجموعه «فلسطین تا فلسطین» یا side by side
این گرافیست جوان با اشاره به برگزاری نخستین كارگاه بین المللی گرافیك با عنوان «عودة القرن» توسط اتحادیه بین المللی امت واحده و با همكاری نهضت مردمی پوستر انقلاب، هیئت هنر تهران، سازمان هنری رسانه ای اوج و سازمان تبلیغات اسلامی و با حمایت مركز امور بین الملل آستان قدس رضوی از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مشهد برگزار شد، درباره بازخورد انتشار پوسترهای این كارگاه بیان كرد: هم اكنون ۴۰ پوستر تولید شده در این كارگاه بین المللی كه با فاصله زمانی مختصری از اتمام كارگاه، به صورت ادواری در چندین كشور به نمایش درآمدند.

شیخ رضایی درانتها اظهار داشت: عمده آثار این كارگاه با عنایت به نگاه هنرمندانه و تحلیلی به خبرهای روز شكل گرفت و در نظر گرفتن مخاطبان جهانی در سنین و طبقات اجتماعی متفاوت. البته نمی خواهم منكر تأثیرات مثبت آثار توصیفی در شاخه های نقاشی و كارتون و كاریكاتور شوم، ولی زبان ارتباطی «گرافیك» برای تأثیرگذاری حداكثری و ارتباط با همه ملل دنیا قابلیت های منحصر به فرد خودرا داراست.


منبع:

1398/03/10
13:47:54
5.0 / 5
2107
تگهای خبر: اثر , رسانه , فرهنگسرا , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،