بی بدیل  - Bibadil
01 اردیبهشت 1403   20 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
هفت روز سیما در مهر؛

پدیده های عصر جدید در تندباد شهرت، سكوت بازیگران شهرزاد شكست

پدیده های عصر جدید در تندباد شهرت، سكوت بازیگران شهرزاد شكست به گزارش بی بدیل دات كام چند روز بعد از انتقال هادی رضوی به زندان برای سپری كردن دوران محكومیت، بالاخره دو بازیگر مجموعه حاشیه ساز شهرزاد نسبت به صدور حكم رد مال برای سرمایه گذار این سریال اظهارنظر كردند.



خبرگزاری مهر- گروه هنر: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه ای است كه مقرر است هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری در رابطه با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته بپردازد.
در این بسته خبری هفتگی در نظر داریم در كنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه ای و حتی شایعاتی كه به رغم غیررسمی بودن می توانند در اخبار در رابطه با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه ۱۷ مردادماه می توانید با چهارمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور مهمترین رویدادها و خبرهای تلویزیون در هفته ای كه گذشت، با خبرگزاری مهر همراه شوید.
چهره هفته؛ پدیده های «عصر جدید»
آیتم «چهره هفته» این دفعه، به جای انتخاب یك چهره به رویكرد دیده شدن چهره های گمنام برنامه «عصر جدید» اختصاص یافته است كه طی زمان باقی مانده تا فینال این مسابقه استعدادیابی مقرر است مستندهایی درباره زندگی شخصی شان از تلویزیون پخش شود و ابعاد دیگر زندگیشان را در معرض دید مخاطب ۸۰ میلیونی تلویزیون قرار دهد.
طی هفته ای كه گذشت مستندهای مربوط پارسا خائف و محمد زارع از تلویزیون پخش گردید كه یكی خواننده نوجوان و چهره مشهورشده این روزهای «عصر جدید» است و دیگری آكروبات كاری كه با حركات خطرناك چاقویش معروف شد.
محمد زارع كه حركات خاص و آكروباتیك وی در مراحل مختلف «عصر جدید» دیده و در مستندی كه از او پخش گردید ابعاد دیگری از زندگی خانوادگی و دوستانه اش به معرض نمایش گذاشته شد. ورود زارع به مرحله بالاتر در حالی با یك رای اضافه تر و قانع كردن رویا نونهالی انجام شد كه در توجیه بازی های زارع با چاقوهایی كه به سمت همبازی خود پرتاب می كرد گفته شد این نمایش رقابتی برای مقابله با خویشتن و نوعی تقابل بین خیر و شر بوده است. مقابله ای كه می توانست به هر نحو دیگری صورت گیرد و بطور قطع پررنگ كردن چنین اتفاقاتی اگر با حساسیت های لازم همراه نباشد می تواند خطرآفرین باشد.
این جنس چهره كردن ِ افراد معمولی و بی نام و نشان و وقت و انرژی گذاشتن برای آنها برای تمركز بخشی روی تصویری بزرگتر از آنچه تابحال در حرفه، كار، مهارت و تونایی خود بوده اند آن هم در مقابل دوربین تلویزیون، در همین مرحله است كه درست به تیغی دو لبه شبیه می شود.

احتمالا در مستند پارسا خائف هم دیدید كه چطور از اینكه همه او را می شناسند و در خیابان به یكدیگر نشانش می دهند، تعریف می شد تا جایی كه معلمان و مدیران مدرسه محل تحصیلش هم به صف می شدند تا با او دست بدهند، اما آنچه در حال شكل گرفتن پیرامون این هنرمند نوجوان است، به همین سادگی ها تعریف شدنی نیست.
«عصر جدید» در هر قسمت برای هر یك از این استعدادها مثل ذره بینی است كه درصد زوم و فوكوس آن روی زندگی شخصی شركت كنندگانش آنقدر بالاتر می رود كه می تواند گاهی خطرآفرین هم باشد. كمااینكه از منظر حرفه ای هم چندی قبل شاهد اخطار حسین علیزاده از اساتید موسیقی نسبت به نحوه تصویر شدن این نوجوان بودیم و حالا نیاز است رسانه ملی مراقبت بیشتری از هویت فردی و شخصیت اجتماعی و روحی و روانی این استعدادها و آینده شان داشته باشد. زمانی كه یك نوجوان ۱۴ ساله یك دفعه در معرض این حجم از «دیده شدن» و شهرت قرار می گیرد، باید آگاهی های لازم نسبت به این مسیر هم برای او تشریح شود.
پخش این مستندها تا روز فینال «عصر جدید» ادامه دارد كه در ادامه جمعه این هفته ۱۸ مرداد به سعید فتحی روشن و یكشنبه هفته آینده ۲۰ مرداد به دختران نینجا اختصاص خواهد داشت و البته باید اشاره نمود كه ساخت هر یك قسمت از برنامه برای یك فرد غیرچهره و غیرسلبریتی در رسانه ای كه این روزها بدون سلبریتی ها تماشاگری ندارد، آن هم با تدارك جذابیت های رسانه ای كه برای مخاطب گیرا هم باشد خودش یك مزیت است.
حاشیه هفته؛ سكوتی كه بالاخره شكست
هر چه در زمان تولید و پخش، نام «شهرزاد» عجیبن با تحسین منتقدان و لذت مخاطبان بود، چند صباحی است كه این نام گویی همزاد «حاشیه» شده است. پرونده جنجالی و تأسف بار هادی رضوی بعنوان یكی از سرمایه گذاران اصلی فصل اول این سریال تولید شده در شبكه نمایش خانگی، به شكل جدی پای این سریال را به مباحث و گفتگوهای در رابطه با مفاسد اقتصادی بازكرده و تنها صدور حكم محكومیت رضوی كافی بود تا ناگاه همه نگاه ها به سمت عوامل این مجموعه هم بازگردد.
مصطفی زمانی: اگر من حقوق نامتعارفی برای «شهرزاد» گرفته ام خیانت كرده ام و اگر نهادهای حكومتی بخواهند، می گویم قراردادهایم را بررسی نمایند و پس از بررسی حاضرم اگر لازم باشد مقداری را كه خارج از عرف است برگردانمدر این میان هرچند توجه بیشتر به سمت آن دسته از عوامل شهرزاد بود كه تا قبل از برگزاری دادگاه منتقدان همكاری خود با این سرمایه گذار را به پیگیری قضایی و بررسی شبهات در دادگاه حواله داده بودند، اما سكوت ناگهانی همه عوامل درباره این دادگاه ابهامات درباره موضع تیم تولید این مجموعه دو چندان كرده بود.
هم زمان با این سكوت برخی كارشناسان حقوق در این زمینه اظهارنظر كردند؛ برخی حكم بر ضرورت استرداد همه اموال رضوی، حتی بخش صرف شده از آن در چارچوب دستمزد عوامل «شهرزاد» می دادند و برخی دیگر اجرایی شدن چنین حكمی را ممكن و حتی مطابق با قانون ندانستند.
مصطفی زمانی و پرویز فلاحی پور دو تن از بازیگران اصلی مجموعه «شهرزاد» اما سرانجام سكوت عوامل این مجموعه نسبت به دادگاه هادی رضوی را شكستند و امروز پنجشنبه در چارچوب گفتگوهای كوتاهی با روزنامه «اعتماد» موضع خود درباره ابهاماتی كه نسبت به همكاری شان با این مجموعه در اذهان عمومی شكل گرفته است را تبیین كردند
مصطفی زمانی بازیگر نقش «فرهاد» كه تاكید دارد «هركسی كه كلاهبرداری كرده است باید به زندان برود» و «خوشحال می شویم كه در شرایط سخت اقتصادی امروز كه مردم در آن قرار گرفته اند كسی كه كلاهبرداری كرده است به سزای كارش برسد.» درباره مشروع نبودن منبع مالی تأمین دستمزد خود در این سریال گفته است: «اگر من حقوق نامتعارفی گرفته ام خیانت كرده ام و اگر نهادهای حكومتی بخواهند، می گویم قراردادهایم را بررسی نمایند. قراردادهای قبل و بعد ما در شبكه نمایش خانگی مشخص است و پس از بررسی حاضرم اگر لازم باشد مقداری را كه خارج از عرف است برگردانم.»مصطفی زمانی جهت بررسی حقوقی قراردادش در سریال «شهرزاد» اعلام آمادگی كرد
این بازیگر سینما و تلویزیون در عین حال خودش معتقد است: «من فكر نمی كنم رقم خارج از عرفی دریافت كرده ام. من بامداد سر فیلمبرداری رفته و شب بازگشته ام و برای «شهرزاد» زحمت كشیده ام. در این سریال آب بسته نشده است و ما بازیگران پول زحمتكشی خویش را گرفته ایم با این وجود باز هم منتظر می مانیم تا ببینیم قانون چه می گوید.»
پرویز فلاحی پور: هر یك از این آقایان كه این گونه اختلاس و پولشویی می كنند و مال حرام وارد زندگی می كنند و باقی را هم وارد دردسر می كنند، من خوشحال می شوم كه به نتیجه كارشان برسندزمانی به نكته دیگری هم اشاره كرده و گفته است: «كسانی كه می گویند باید بخشی از پول استرداد شود آیا حاضرند دستمزد چند میلیاردی عوامل را كم كنند اما سود پولی كه از راه این سریال در شبكه نمایش خانگی و یا وی اودی ها و سایت ها جمع شده است به خود ما پرداخت كنند؟ با این حساب باز هم دستمزد ما كه از راه سود حاصل از فروش سریال و زحمتی كه متحمل شده ایم دریافت كرده ایم چندین برابر می شود.»
پرویز فلاحی پور هم از بازیگرانی است كه به خصوص در فصل دوم و سوم نقش پررنگی در سریال داشت و به قول خودش حقوق نامتعارفی دریافت نكرده است. او كه صراحتا رقم حضورش در این پروژه را ماهی ۳۰ میلیون تومان اعلام نموده در واكنش به حكم صادره برای سرمایه گذاران سریال معتقد است: هر یك از این آقایان كه این گونه اختلاس و پولشویی می كنند و مال حرام وارد زندگی می كنند و باقی را هم وارد دردسر می كنند، من خوشحال می شوم كه به نتیجه كارشان برسند اما اگر ما در این مدت حرفی نزدیم فكر كردیم بهتر است حاشیه جدیدی درست نشود.
این بازیگر حتی درباره سكوت حسن فتحی، كارگردان شهرزاد هم معتقد است: حسن فتحی همیشه سالم زندگی كرده و اگر لازم باشد او هم صحبت می كند ولی آدمی بوده كه در سلامت بوده و من او را از زمانی كه تئاتر كار می كرد، می شناسم.
فارغ از مباحث طرح شده اما نباید فراموش كرد در ماجرای پرونده سرمایه گذار «شهرزاد» علاوه بر ابعاد حقوقی، شاخصهای «اخلاقی» را هم می توان ملاك نظر قرار داد ویك بار دیگر از این منظر عوامل مجموعه، به خصوص ستاره های پیشتر معترض به منتقدان را به پاسخ گویی فراخواند.
اتفاق ویژه هفته؛ بحث هایی كه تابو نیست
برنامه «بدون توقف» مدتی است كه از شبكه سه سیما روی آنتن می رود. در این برنامه در هر فصل یكی از مسئولان یا چهره های شاخص سیاسی و اجتماعی میهمان برنامه می شود و طی چند جلسه از او سوالاتی پرسیده می شود كه مقرر است باب بحث هایی جدید و چالشی را در شبكه را باز كند.
بحث درباره شبهات حجاب و بررسی ابعاد مختلف این مقوله از منظر قانون، شرع و مسائل مختلف و یا حتی حضور محمدباقر قالیباف در این برنامه و پاسخ های صریحش به شبهات مطرح شده درباره كارنامه اش، بخش هایی از این برنامه بودند كه با واكنش هایی هم در فضای رسانه ای مواجه گشتند.

در این بین انتقاداتی هم درباره برخی اجزای برنامه مانند تركیب پرسش كنندگان در فضای مجازی عنوان شد اما در مجموع این برنامه در عبور از برخی تابوهای مصنوعی سیما موفق عمل كرده است و این برنامه توانسته در این چند وقت رویكرد جدیدی را در دعوت از یك میهمان در یك برنامه گفتگومحور در پیش گیرد و چالش هایی را كه مدت هاست در جامعه و در بین مردم و اذهان وجود داشته را به تریبون رسمی رسانه ملی بكشد.
«بدون توقف» در هفته ای كه گذشت با حضور دكترعلی بهادری جهرمی، مدرس دانشگاه و حقوقدان روی آنتن رفت و مبحث آن ولایت فقیه و پاسخ به شبهات و سوالاتی پیرامونی این بحث بود.
مطالعات بهادری در زمینه حقوق است و استاد جوان دانشگاه امام صادق (ع) است كه قبل از این در چند بحث و تحلیل و مناظره درباره ولایت فقیه در تلویزیون حضور یافته بود. این مباحث در «بدون توقف» هم توانست باب جدیدی از بحث های مورد چالش و سوالات ذهنی را باز كند كه این اتفاقی درخور توجه در رسانه ملی به حساب می آید.
متن مباحث طرح شده در این برنامه را می توانید اینجا مطالعه كنید.
سینما در سیما؛ ازدواج را جدی بگیریم یا شوخی
شنبه هفته ای كه گذشته مصادف با ۱۲ مرداد همزمان با اول ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) بود مناسبتی كه در شبكه های مختلف توسط مجری و میهمانان اشاره هایی شد، اشاراتی كه معمولا هم به شكل روتین و كلیشه ای در مناسبت ها انجام می شود.
شبكه نمایش اما تلاش كرد به این رویداد به شكل ویژه ای توجه كند و فیلم هایش را بر این اساس انتخاب نماید. این شبكه هر هفته بسته موضوعی ویژه ای را بر مبنای یك شخص شامل كارگردان یا بازیگر، یك ژانر یا سوژه را در دستور كار قرار می دهد و فیلم ها را با این محورها در كنداكتور پخش قرار می دهد. فیلم هایی كه به فراخور به سینمای كلاسیك و یا چهره های سینمای ایران و جهان پرداخته و گاه با استقبال هم روبرو شده است.

مجموعه فیلم هایی كه این هفته شبكه نمایش همزمان با هفته ازدواج برگزید، فیلم های نزدیك و در رابطه با همین سوژه بود كه در بین آن نام هایی مثل «آپارتمان شماره ۱۳» از یدالله صمدی یا «خواستگاری» مهدی فخیم زاده از فیلم های قابل توجه بود.
در این میان اما بخش اصلی این جدول ویژه به نمایش آثاری مثل «مادرزن سلام» و «مجردها» اختصاص داشت كه به نظر می آید آثاری هم تراز با اهمیت مقوله ازدواج محسوب نمی شوند. البته نفس تولید و نمایش این دست آثار چندان محل ایراد نیست اما در یك مناسب ویژه اینكه شبكه نمایش این آثار را نماینده روایت سینمای ایران از مقوله پیچیده «ازدواج» نشان دهد، در بهترین حالت نشان از یك بدسلیقگی دارد.
پیشنهاد ویژه؛ در بین آثار حاتمی كیا
آخر این هفته سه فیلم «دیده بان»، «وصل نیكان» و «به وقت شام» ازابراهیم حاتمی كیا نمایش داده می شود كه هر كدام به شكلی جزو فیلم های شاخص این كارگردان سینماست.

«دیده بان» از محبوب ترین فیلم های جنگی حاتمی كیاست كه در سال ۶۷ ساخته شده كه خود حاتمی كیا هم در این فیلم در نقش كوتاهی ظاهر شده است. در جشنواره جهانی فیلم فجر امسال كه ابتدای ۹۸ برگزار گردید نسخه مرمت شده این فیلم در بخش در بخش «فیلم های كلاسیك مرمت شده» به نمایش درآمد و مشخص نیست كه تلویزیون مقرر است این نسخه باكیفیت تر و مرمت شده فیلم را نمایش دهد یا همان نسخه قدیمی آنرا.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: ارتباط خط كمین با نیروهای خودی توسط دشمن قطع شده و احتمال سقوط منطقه بسیار زیاد است. مقابله و مقاومت نیروها در مقابل دشمن نیازمند حضور دیده بان جهت هدایت آتش سنگین است. عارفی برای پیوستن به خط كمین و دیده بانی باید از مسیری عبور كند كه زیر آتش شدید دشمن عراقی قرار دارد.
اكثر بازیگرانی كه در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند امروز یا ناشناخته اند و یا دیگر در سینما و تصویر حضور ندارند؛ هرداد سلیمانی، علیرضا حیدری، غلامرضا علی اكبری، اصغر پورهاجریان، اسماعیل سلطانیان و سعید جوانشیر در فیلم سینمایی «دیده بان» هنرنمایی كرده اند و این فیلم امشب پنجشنبه ۱۷ مرداد از شبكه یك سیما پخش می شود.

«وصل نیكان» اثر دیگری از حاتمی كیاست. فیلمی كه حاتمی كیا را از جنگ در وسط منطقه و میدان مین به داخل شهر كشاند تا قصه ای از یك عروسی را زیر سایه موشك باران روایت كند. این فیلم در زمان خود سر و صدای زیادی به پا كرد و بسیاری آنرا به شكلی پاسخ به «عروسی خوبان» ساخته محسن مخملباف قلمداد كردند.
قصه این فیلم درباره امیر و مریم است كه می خواهند با هم ازدواج كنند اما روز عروسی، شهر توسط دشمن موشك باران می شود و مردم، شهر را خالی می كنند.
حسن عباسی، كبری فرخی، حبیب الله بهمنی، اصغر نقی زاده، فریبرز عرب نیا و... همچون بازیگران این فیلم هستند كه مقرر است جمعه ۱۸ مرداد ساعت ۱۴: ۳۰ از شبكه سه سیما نمایش داده شود.

«به وقت شام» اما آخرین فیلمی است كه از حاتمی كیا بر پرده سینماهای ایران اكران شده است. این فیلم در سال ۹۶ ساخته شد و ماجرای پدر و پسر خلبانی است كه مقرر است هواپیمایی را با سرنشینان سوری آن كه تحت آزار و اذیت های داعش هستند به دمشق برساند. هادی حجازی فر نقش پدر و بابك حمیدیان نقش پسر وی را بازی می كند.
«به وقت شام» حدودا تنها فیلم سینمای ایران است كه با جدیت به مساله داعش می پردازد. هرچند حاتمی كیا پیش از اكران این فیلم گفته بود كه می خواهد اثری درباره شهدای مدافع حرم بسازد و محوریت این فیلم بیشتر به داعش و یك مبارزه دو طرفه با آنها تبدیل شد با این وجود فضایی كه به تصویر كشیده شد و تاثری كه این فیلم برانگیخت تا حدی خلأ چنین آثاری را هم جبران كرد.
این فیلم توسط سازمان رسانه ای اوج ساخته شده است و تعدادی از بازیگرانش خارجی هستند و مقرر است جمعه ۱۸ مرداد ساعت ۱۷ از شبكه افق پخش شود.

1398/05/17
18:26:03
5.0 / 5
1906
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،