بی بدیل  - Bibadil
07 اردیبهشت 1403   26 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
گفت وگو با محمد بحرانی درباره هیولا

تازه به دوران رسیده های دوست داشتنی!

تازه به دوران رسیده های دوست داشتنی! به گزارش بی بدیل دات كام محمد بحرانی كه این روزها در سریال «هیولا» نقش مهیار مهرافزون یا در اصل همان غضنفر چمچاره را بازی كرده است، سكانس پایانی سریال مهران مدیری را زیبا، هنری، دلپذیر و در عین حال میخكوب كننده توصیف می كند.


صداپیشه عروسك های محبوب تلویزیونی مانند «جناب خان» (خندوانه)، «ببعی» و «آقای همساده» (كلاه قرمزی)، دو سالی است كه با بازی در سریال های شبكه نمایش خانگی (گلشیفته و هیولا) در مقام بازیگر هم توانسته است در زمینه ارتباط با مخاطب موفق عمل كند.
محمد بحرانی كه اخیرا بازی در سریال «هیولا» را به پایان رسانده است، در گفت وگویی با خبرنگار ایسنا شركت كرد تا درباره همكاری با تیم سازنده این سریال بگوید.


از سكانس پایانی شوكه شدم
این هنرمند درباره آخر قصه «هیولا» كه گاها با انتقادهایی همراه بوده است، اظهار داشت: از كامنت هایی كه درباره سریال «هیولا» می خواندم به دو دیدگاه رسیدم؛ عده ای از آخر كار خیلی شگفت زده شده بودند؛ بخصوص سكانس پایانی با بازی فرهاد اصلانی كه مخاطبان توقع نداشتند چنین پایانی داشته باشد كه انقدر طبیعی باشد. عده ای هم كه معتقد بودند آخر بندی باید مفصل تر می بود و تك تك كاراكترها معلوم می شد كه چه سرنوشتی خواهند داشت. من شخصا به سلیقه هر دو طرف احترام می گذارم و ترجیح می دهم نظری نداشته باشم. به هر حال من هم در این عرصه صرفا یك مخاطبم و بهتر است كارگردان و نویسندگان نظر بدهند كه سلیقه شان چه بوده و چه اتفاقی افتاده است.
بحرانی سكانس پایانی «هیولا» را زیبا، هنری، دلپذیر و در عین حال میخكوب كننده دانست و درباره ی سكانس پایانی«هیولا» و شخصیت «شرافت» اظهار داشت: من هم از سكانس پایانی شوكه شدم و اثرگذار بود؛ چونكه نمی دانیم كه شرافت چه خواهد نمود. امكان دارد نیم ساعت بعد ۵۰ تومان را دور بیاندازد یا نه؛ برای شخص من بعنوان یك مخاطب، آخر بندی دلپذیری بود و تلاش نشد به شكل كلیشه ای همه چیز به یك اتفاق خوب ختم شود و به شكلی اینگونه باشد كه همه، سال های سال به خیرو خوشی در كنار هم زندگی كنند.
وی در پاسخ به اینكه آیا فشارهای بیرونی برای آخر قصه وجود داشته است؟ تصریح كرد: از آن جایی كه ما بازیگریم صرفا متن ها را به ما می دادند و ما كارمان را انجام می دادیم. حقیقتا از مسائلی كه مطرح می شود خبر ندارم؛ چون عملا به ما منتقل نمی گردد و در این موضع خیلی نمی توانیم اظهارنظر نماییم.



تلاشم را كردم متن نویسندگان را خیلی دستكاری نكنم
وی درباره ی ایفای نقش «غضنفر چمچاره» و اینكه چند درصد از شخصیتی كه ایفا كرده، زاییده ذهن خودش بوده است؟ اظهار نمود: ترجیح خود من این بود كه تا جایی كه امكان دارد مقاصد كارگردان و نویسنده پیاده شود و چارچوب و آن استخوان بندی متنی كه نوشته شده حفظ شود و اگر در لابه لای قصه ظرفیت بداهه پردازی هم بود، چیزی اضافه شود. اما اصل كاری كه پیاده شد، محصول قلم نویسندگان و ذهنیت كارگردانی آقای مدیری بود. من هم از روز اول تلاش كردم خودم را سانسور نكنم و هر پیشنهادی كه به ذهن من می رسید به آقای مدیری می دادم و ایشان خوشبختانه استقبال می كردند.
بحرانی با تاكید بر اینكه «هیولا» یك كار تیمی بود، افزود: اصولا چون اكیپ نویسندگان كار را از قبل می شناختم و اعتماد چندین ساله به آنها داشتم، تلاشم را كردم كار نویسندگان را خیلی دستكاری نكنم و با همان سرو شكل، درست و دقیق اجرا كنم.



اصطلاحات تركیه ای زیاد در زبانمان نمی چرخید
این بازیگر درباره ی تكیه كلام های سریال هیولا كه مانند اغلب مجموعه های مهران مدیری در میان مخاطبان رایج شده است، در پاسخ به اینكه آیا این تكیه كلام ها به پیشنهاد خودش بوده یا توسط نویسنده در متن آمده است؟ اظهار نمود: در قالب اولیه متن، خانواده ای كه ما تصویر كردیم، قرار بود خانواده تازه به دوران رسیده ای باشند و یكی دو سفر تركیه ای رفته باشند كه از اصطلاحات استانبولی هم استفاده كنند. چندین بار كه با سیما تیرانداز متن ها را خواندیم، دیدیم كه اصطلاحات تركیه ای زیاد در زبانمان نمی چرخد. خانم تیرانداز اصطلاحاتی مثل بِیبی و... را انتخاب كردند، من هم اوایل، سفری به استامبول داشتم و اصطلاحاتی مثل «دولما باغچه» را واقعا در آنجا شنیده بودم كه مكان توریستی و كاخی است كه در آنجا آدم ها برای دیدن آن پول می دهند و آنرا می بینند؛ ازاین رو تصمیم گرفتم نمكی به چیزهایی كه در آنجا دیده بودم اضافه كنم و همه اینها به اعتماد تیم سازنده به یكدیگر برمی گردد كه با تاكید بر چهارچوب اصلی قصه صورت گرفت. در این زمینه از آقایان قاسم خانی و برادران ممنونیم.



شخصیت هایی كه از یك جا به بعد به روند قصه كمك كردند
وی درباره ی شخصیتی كه در سریال «هیولا» ایفا كرده است، اظهار نمود: نمی گردد خط كشی كرد كه كاراكتر «چمچاره» تیپ است یا شخصیت؛ اگر در ذهنتان به شما بگویند كه برای غضنفر چمچاره یا همسرش بك گراندی بسازید و سلایقی را بگویید و قصه برایشان بسازید، احیانا می توانید این كار را انجام دهید. به نظرم شخصیتی مثل چمچاره از حد و اندازه های تیپ فراتر رفته به كاراكتر تبدیل گشته است. تصور من این است كه شاید در چهارچوب اولیه شخصیت ها قرار بوده تیپ باشند، اما از یك جایی به بعد به روند قصه كمك می كنند و در طول روند نگارش متن و كارگردانی، با راهنمایی های آقای مدیری از حد تیپ فراتر رفتند.



چالش محمد بحرانی با خانواده چمچاره
بازیگر سریال «هیولا» درباره ی ایفای نقش غضنفر چمچاره كه به شكلی نماینده ای از آدم های تازه به دوران رسیده جامعه به حساب می آید، در پاسخ به این پرسش كه نقد چنین شخصیت هایی چقدر دغدغه ی خود او بوده است؟ توضیح داد: چالش بزرگی داشتیم. به هر حال به نظر می آمد كه به صورت كلی خانواده چمچاره یا مهرافزون خانواده مثبتی در قصه نیستند، یعنی تازه به دوران رسیده هایی بودند كه صفت دوست داشتنی برای آنها كاربردی نبود. ما هم تلاش كردیم به خاطر كمدی بودن سریال، اغراق هایی داشته باشیم و یك جاهایی قاعدتا مخاطب را بخندانیم. اما دغدغه شخصی من وتلاشی كه داشتم، این بود كه علاوه بر اینكه این شخصیت صفت منفی داشته باشد، اما در مجموع آدم ها از شخصیت چمچاره بدشان نیاید؛ شخصیتی كه كودكانه هایی هم می تواند با خودش داشته باشد كه تا حدی موفق شدیم و یك جاهایی در روند داستان كارهای مثبتی هم انجام دادیم.



«هیولا» یك جاهایی آدم را می ترساند
این بازیگر درباره ی انتقادهایی كه گاها در ارتباط با سریال «هیولا» مطرح می شود در خصوص اینكه با شوخی كردن با یكسری خطقرمزها، اصولا قبح یكسری زشتی ها را می ریزد؟ اظهار نمود: من اینگونه به كار نگاه نمی كنم. من می گویم زبان كمدی برای این به كار برده می شود كه تحمل برخی مسائل را آسان كند. طنز هیولا اتفاقا به ما گوشزد می كند كه چنین معضلاتی در جامعه وجود دارد. شاید هیولا زیرمجموعه نوعی از نمایش نامه نویسی كه گروتسك نام دارد، قرار بگیرد. گروتسك كمدی سیاه و در بعضی مواقع ترسناك است. به نظرم «هیولا» هم این خصوصیت را داشت و یك جاهایی آدم را می ترساند. صحنه هایی كه خودم سر فیلم برداری نبودم و بعدا در پخش می دیدم، واقعا ترسناك بود از این جهت كه به هر حال هیولا بغل گوش همه ما ایستاده است و هر لحظه می تواند در همه ی ما رسوخ پیدا كند. ازاین رو نه تنها قبح مساله را نمی ریزد، بلكه یك نیش تیزی برای همه است كه ببینید، حواستان باشد، چه افراد حكومتی كه پتانسیل بیشتری برای این كار در مسیرشان می تواند وجود داشته باشند، چه هر كدام از ما از یك معلم ساده گرفته تا یك كارمند ساده، یك بازیگر و یا یك رفتگر و تمام طبقات معمولی جامعه كه حواسشان باشد كه هر لحظه امكان دارد آنها هم اسیر ۵۰ تومان تقلبی باشند.
بحرانی درباره ی پرداختن به مبحث فساد و نقد اجتماعی با زبان طنز، اظهار نمود: اصولا دست روی هر اتفاق نامطلوبی در جامعه بگذاری، حتما مقاومت هایی وجود دارد و فقط هم به حوزه طنز مربوط نمی گردد. در هر حوزه ای كه بخواهید كار نمایشی كنید و انتقاداتی را داشته باشید، احیانا مقاومت هایی از جانب دوستانی كه درگیر آن مسائل هستند، وجود دارد و این، كار نمایشی را سخت تر می كند.

مهران مدیری بخشی از كمدی ایران را جابه جا كرد
محمد بحرانی كه بازی در سریال «هیولا» نخستین تجربه همكاری اش با مهران مدیری به حساب می آید، در انتها گفتگو با ایسنا درباره این تجربه توضیح داد: نخستین بار، من آقای مدیری را در پشت صحنه «خندوانه» دیدم. سال ها مخاطبشان بودم و از نظر خودم ایشان بخشی از كمدی ایران را جابه جا كردند و در نوع نگاه مردم به كمدی خیلی تاثیر داشتند. از «ساعت خوش» گرفته تا «جنگ ۷۷» و الان كه كار كردن با ایشان خیلی كیف داشت. ایشان در محیط پشت صحنه خیلی آرام و دلپذیر هستند. پیشنهاداتی كه می دادم می پذیرفتند. عوامل پشت صحنه هم تیم خیلی خوبی بودند و حاشیه نداشتند. بازیگران هم حدودا كسانی بودند كه از قبل می شناختم و همكاری با آنها خیلی دلپذیر بود.



1398/06/29
13:14:11
5.0 / 5
1936
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،