بی بدیل  - Bibadil
07 اردیبهشت 1403   26 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
یادداشت مهمان؛

نمایش پنجاه پنجاه ماخولیای هولناك انسان معاصر

نمایش پنجاه پنجاه ماخولیای هولناك انسان معاصر به گزارش بی بدیل دات كام جابر قاسمعلی فیلمنامه نویس طی یادداشتی نمایش پنجاه پنجاه مرتضی اسماعیل كاشی را یك پرفورمنس هوشمندانه، هارمونیك و هندسی دانست كه با میزانسن های قرینه توجه مخاطب را جلب می كند.



به گزارش بی بدیل دات كام به نقل از مهر، جابر قاسمعلی فیلنامه نویس طی یادداشتی كه در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد، به بررسی نمایش «پنجاه پنجاه» به كارگردانی مرتضی اسماعیل كاشی پرداخت كه این روزها در تماشاخانه هیلاج روی صحنه است.
در این یادداشت چنین آمده است:
«ماخولیای هولناك انسان معاصرنمایش پنجاه‎پنجاه را می‎توان از دو منظر تماشا كرد؛ نخست دركِ معنای تماتیك اثر و شیوه گسترش آن در ساختار روایی و سبك ویژه ای كه در طراحی آن به كار آمده و دیگر تماشای سویه های بصری نمایش كه در اجرای آن تجلی یافته است.
راست اما این است كه اگر سازندگان اثر؛ نویسنده و كارگردان به فرمی بدیع در روایت و اجرای نمایش رسیده‎اند، و این همه، بی شك و به روشنی از دلِ "معنا" و "تم" بازآفرینی شده است. نورپردازی پركنتراست در ایجاد سایه‎های وهمناك، فروخوردگی و افتادگی بدن ها در رفت و آمدهای بی انتها به شش سوی صحنه؛ راست و چپ و پیش و پس و بالا و پایین (كه در جهت معنای سازیِ سرگشتگی ازلی و تحقیر تاریخی انسان به كار آمده)، گریم اغراق‎آمیزی كه چنین می‎نماید آدم‎ها از جهان مردگان بازآمده‎اند ـ و بی شباهت با زامبی های سینمای معاصر نیستندـ، بازی در بازی‎های فاصله گذارانه نمایش؛ ـ این كه در متن نمایش، نمایشی دیگر در جریان است ـ، باآنكه از یك سنت قدیم نمایشی می‎آید اما به واسطه‎ی آن كه خویش را به رخ نمی‎كشاند و از همین رو فرمی پنهان و البته مدرن یافته است، همه و همه در جهت نمایشی كردنِ "معنا"ی ترس و دراماتیزه كردن "تم" نفرت و اضطراب است.
اگر بعضی از ابژه‎ها در نمایش پنجاه پنجاه به عكس‎هایی واهمه‎آور از جهان معاصر بدل می‎ شود، ـ و البته به روشنی یادآور تابلوهای اكسپرسیون مونه و پیكاسو هم هست ـ، اگر واگویه‎های پنهان و جیغ‎های بنفش، فریادها و نجواها، پریشان‎دلی و پریشان مغزی و موسیقیِ رُعب كه آشكارا در جهت تشدید فضای هول آور نمایش است، فضا را می‎آگند، غرض تنها و تنها نمایش ماخولیای هولناكِ انسانِ معاصر در مواجهه ای از پیش باخته با تفكر توتالیتر و تمامیت‎خواه این روزگاران است.
پنجاه‎پنجاه یك پرفورمنس هوشمندانه، هارمونیك و هندسی‎ست با میزانسن‎های قرینه كه توجه تماشاگر خویش را در هر لحظه به چندین نقطه از صحنه جلب می‎كند. ازاین رو چنین به نظر می‎آید كه صحنه كوچك نمایش برای عرض‎اندام آن كافی نیست. پنجاه‎پنجاه برای عرضه ی تمام و كمال خود احتیاج به پرده عریض سینما دارد تا هاله مشتاقی‎نیا و مرتضی اسماعیل كاشی و بازی‎سازان و دیگران اش در آن بدرخشند. جابر قاسمعلی
فیلمنامه نویس»

1398/07/20
19:18:31
5.0 / 5
1292
تگهای خبر: اثر , سینما , فیلم , كارگردان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،