بی بدیل  - Bibadil
08 اردیبهشت 1403   27 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
مهر سیمرغ ۳۸- شماره نهم؛

اختتام بندی داغ روز سرد فجر ۳۸

اختتام بندی داغ روز سرد فجر ۳۸ بی بدیل دات كام: هشتمین روز از جشنواره سی وهشتم فیلم فجر، از نظر فیلم های اكران شده یكی از سردترین روزهای این رویداد در پردیس ملت بود كه بارونمایی از فیلم شین و نشست خبری شهاب حسینی یك اختتام بندی داغ داشت.



خبرگزاری مهر -گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه ای است كه به مرور متن و حاشیه سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر می پردازد.
هر روز بامداد می توانید با «مهر سیمرغ ۳۸» در جریان آخرین تحولات بزرگ ترین رویداد سینمایی كشور قرار بگیرید.
امروز یكشنبه ۲۰ بهمن ماه و هم زمان با نهمین روز اكران فیلم های سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر، با شماره نهم «مهر سیمرغ ۳۸» همراه شوید.
چهره روز؛ محمدصادق رنج كشان
از زمان انتشار فیلم های راه یافته به دو بخش «سودای سیمرغ» و «نگاه نو» سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر، سهم بالای سازمان رسانه ای «اوج» با چهار فیلم، در این دوره از جشنواره موردتوجه رسانه ها قرار گرفت. در این لیست اما حضور یك سرمایه گذار بخش خصوصی هم قابل توجه بود؛ محمد صادق رنجكشان كه دو فیلم در دو بخش اصلی جشنواره و فیلم سومی هم در صف رزروی های «سودای سیمرغ» داشت.
رنج كشان از سرمایه دارانی است كه در آغاز ورود به سینما، نامش در كنار چهره های پرحاشیه ای همچون محمد امامی به تواتر در تیتر رسانه های سینمای جا گرفت اما ماندگاری و پركاری اش در حوزه تولید سینما، مسیری متفاوت از چهره های جنجالی دیگر را برایش رقم زد. او سال قبل دو فیلم «سركوب» و «متری شیش و نیم» را در چرخه اكران سینماها داشت كه اولی از فیلم های بازمانده از جشنواره فجر بود اما دومی قبل از تبدیل شدن به پرفروش ترین فیلم غیركمدی سال، از پدیده های جشنواره فیلم فجر شناخته شد.
در طول یك سال حد فاصل میان جشنواره سی وهفتم و سی وهشتم «فجر»، محمدصادق رنجكشان نامش بعنوان سرمایه گذار پای سه فیلم درج شد؛ «قاتل و وحشی» به كارگردانی حمید نعمت الله، «عنكبوت» به كارگردانی ابراهیم ایرج زاد، «خون شد» به كارگردانی مسعود كیمیایی و «شنای پروانه» به كارگردانی محمد كارت.
از این فیلم ها پروژه حمید نعمت الله با حواشی بسیاری همراه شد كه كارش به تغییر سرمایه گذار كشید و سرآخر هم به سبب همین اختلافات بر سر مالكیت فیلم، از حضور در جشنواره فیلم فجر بازماند. فیلم دوم هم از نگاه هیأت انتخاب صرفاً توانست بعنوان یكی از ۵ فیلم رزروی بخش سودای سیمرغ شناخته شود و همین انتخاب هم اعتراض رسانه ای جواد نوروزبیگی در مقام تهیه كننده فیلم را به همراه داشت.صادق رنجكشان در كنار هومن برق نورد در پشت صحنه «خون شد»
«خون شد» كیمیایی اما در بخش «سودای سیمرغ» پذیرفته شد و نخستین تجربه كارگردانی بلند محمد كارت هم علاوه بر بخش «نگاه نو» توانست فرصت رقابت در بخش «سودای سیمرغ» را هم از آن خود كند.
امروز و در نهمین روز اكران فیلم های جشنواره امسال در پردیس سینمایی ملت، علاوه بر رونمایی فیلم سینمایی «خون شد» كیمیایی كه احتمالاً تنور بحث بر سر تازه ترین ساخته این فیلمساز پیشكسوت را باردیگر در فضای رسانه ای «فجر» داغ خواهد كرد، فیلم «عنكبوت» در بخش خارج از مسابقه در ساعت ۲۲ روی پرده خواهد رفت. فیلمی كه داستانی ملتهب درباره پرونده یكی از قاتلان زنجیره ای در شهر مشهد را روایت می كند و بنا بر این می تواند حاشیه ساز باشد.
نكته جالب اینكه احتمالاً فیلم سینمایی «خون شد» در غیاب مسعود كیمیایی كه صراحتاً اعلام نموده است نیتی برای حضور در جشنواره ندارد، نشست خبری نداشته باشد اما فیلم «عنكبوت» می تواند مانند فیلم «شین» كه شب گذشته در بخش خارج از مسابقه اكران شد، فرصت برگزاری نشست داشته باشد و در این صورت احتمالاً جواد نوروزبیگی تهیه كننده مشترك دو فیلم و صادق رنجكشان می توانند با اصحاب رسانه رودررو شده و پاسخگوی ابهامات و حواشی درباره این پروژه ها باشند.
فارغ از سرنوشت این ۴ فیلم، صادق رنجكشان حالا تبدیل به چهره ای تأثیرگذار در جریان تولید سینمای ایران شده است. سرمایه گذاری از بخش خصوصی كه می تواند دوشادوش سازمان رسانه ای «اوج» فیلم تولید نماید و با جهت گیری در محتوای آثار موردحمایتش، بر سمت و سوی ویترین سینمای ایران تأثیر بگذرد.
فیلم روز؛ من می ترسم
«تنها دوبار زندگی می كنیم» برای نقطه شروع یك فیلمساز، فیلمی ایده آل بود؛ فیلمی كه همزمان با رونمایی در جشنواره فیلم فجر موردتوجه منتقدان و اصحاب رسانه قرار گرفت و خیلی زود نام كارگردانش؛ بهنام بهزادی را بر سر زبان ها انداخت.
بیش از یك دهه از زمان ساخت نخستین فیلم بهزادی می گذرد و وی در این سال ها با كارگردانی «قاعده تصادف» و «وارونگی» طرف داران پروپاقرص تری هم در بین سینمادوستان پیدا كرده است. «من می ترسم» عنوان تازه ترین فیلم كارگردان «تنها دو بار زندگی می كنیم» آن هم پس از ۴ سال دوری اش از سینما است. بهزادی فیلمبرداری این فیلم را در اسفندماه ۹۷ به انتها رساند و نزدیك به یكسال، برای آماده سازی فیلمش، بمنظور رونمایی در ویترین فجر زمان داشته است؛ نتیجه این آماده سازی اما نشد آنچه انتظارش را داشتیم.

«من می ترسم» یكی از ناامیدكننده ترین فیلم های حاضر در ویترین سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر بود؛ فیلمی كه به اعتبار سازنده اش انتظار بیشتری از آن داشتیم اما بهزادی با این نگاه كه اساساً جهت گیری اش در ساخت فیلم «گیشه» نبوده، به اشتباه دایره «مخاطبان» خودرا محدود كرده است.
فیلم مانند بخش عمده ای از فیلم های جشنواره امسال البته ایده ای جذاب و پرپتانسیل داشته است؛ ایده تبدیل شدن یك انسان معمولی به هیولا در مواجهه با یك قدرت مجازی. ایده ارائه تصویری هولناك از فضای جامعه امروز كه دیگر گویی همه از هم می ترسند و هیچ چیزی قابل اتكا و اطمینان نیست. روایت تنهایی انسان در چنین جامعه ای حتما ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به یك فیلم ویژه داشت اما سبك و سیاقی كه بهزادی برای روایت خود انتخاب نمود بیشتر كاركرد جشنواره ای دارد و بعید است فیلم امكان ارتباط جدی با مخاطب را در جریان اكران عمومی بتواند پیدا كند.
حاشیه روز؛ اعتراض به سبك «شهاب»
یك روز بعد از نشست معترضانه و پرحاشیه ابراهیم حاتمی كیا، نوبت به شهاب حسینی رسید تا با اظهارات صریح و بی تعارف خود درباره متن و حاشیه موضع گیری های اخیرش، تنور یكی از سردترین روزهای پردیس سینمایی ملت در سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر را داغ كند.
نشست رسانه ای فیلم سینمایی «شین» به تهیه كنندگی شهاب حسینی، دقایقی بعد از نیمه شب شروع شد تا به سبك دوره های گذشته جشنواره یكی از داغ ترین نشست های رسانه ای، قالب یك شب نشینی ویژه را به خود بگیرد. حسینی كه حضورش در پروژه «مست عشق» حسن فتحی كه در تركیه در حال فیلمبرداری است سبب شده بود در ماه های اخیر در ایران حضور نداشته باشد و بیشتر بوسیله صفحه رسمی اش در اینستاگرام نسبت به اتفاقات داخل كشور واكنش نشان دهد، دیشب برای اولین بار رو در روی اصحاب رسانه قرار گرفت تا به صراحت آنچه تاكید داشت به آن «باور» دارد را از یك تریبون رسمی مطرح كند.

فارغ از سرفصل های داغ و پربازتاب اظهارات شهاب حسینی اما درباره نفس برگزاری نشست نیمه شب گذشته نكاتی قابل طرح است؛ سازوكار و شرایط برگزاری نشست رسانه ای برای یكی از آثار اكران شده در بخش خارج از مسابقه جشنواره باید از طرف مسئولان برگزاری این رویداد تبیین شود تا شائبه ای برای دیگر فیلمسازانی كه علاقمند هستند در چنین فضایی تریبونی برای طرح دیدگاه های خود داشته باشند اما از این فرصت محروم هستند، باقی نماند.
به خصوص كه این اتفاق در نفس خود اتفاقی ویژه است كه جشنواره فجر را به رویدادی فراتر از یك فرصت خاص برای رونمایی از تولیدات سالانه سینمای ایران تبدیل می كند. شب گذشته یكی از بازیگران مطرح سینمای ایران برای طرح دیدگاه های خود از تریبون رسمی جشنواره فجر بهره برد كه این اتفاق توانست در یكی از دوران های پرسوءتفاهم سینمای ایران تصویری به روزتر از انتظاری كه می توانیم از «فجر» داشته باشیم پیش روی مان قرار دهد.
دیروز و در مرور حواشی نشست فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی كیا از تأثیر ضعف اجرای محمود گبرلو در رقم خوردن قسمتی از اتفاقات ناخوشایند و حواشی تلخ آن نشست نوشتیم و انصاف این است كه درباره نشست شب گذشته هم كه در بخش هایی ظرفیت بالایی هم برای تنش و حاشیه های تند و تیز داشت، به تأثیر آرامش و تسلط مجری نشست یعنی محمدرضا مقدسیان در تعدیل فضا و برگزاری كم حاشیه یك نشست داغ و پرخبر اشاره نماییم.
نكته روز؛ امید به احیای ژانر وحشت
اكران فیلم سینمایی «شین» هرچند در بخش خارج از مسابقه سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر رقم خورد، تعداد فیلم های اكران شده در ژانر وحشت این دوره از جشنواره را به عدد سه رساند؛ آماری كه در هیچیك از دوره های سابق جشنواره فیلم فجر، سابقه نداشته و برای یكی از گونه های فراموش شده سینمای ایران یك اتفاق ویژه قلمداد می شود.
«پوست» به كارگردانی برادران ارك و «آن شب» به كارگردانی كوروش آهاری هم از نظر ساختار و روایت نسبتی تعریف شده با «ژانر وحشت» دارند و نكته جالب اینكه هر سه فیلم حاصل كار فیلمسازان فیلم اولی است.

این سه فیلم هرچند از نظر رسیدن به استانداردهای ژانر، تجربه های متفاوتی محسوب می شوند و نمی توان هر سه را هم تراز ارزیابی كرد اما در مقام «تجربه» برای سینمای ایران، باارزش هستند و می توان به استمرار این تجربه در سینمای ایران امیدوار بود.
ژانر وحشت از ژانرهای مبتنی بر سخت افزار در سینمای جهان است كه اتفاقاً ظرفیت بسیار بالایی در جذب مخاطب و تضمین اقتصادی برای صنعت سینما دارد. تجربه های معدود و غالباً شكست خورده سینماگران ایرانی در این ژانر هیچگاه تبدیل به یك جریان پویا نشده و حالا می توان امید داشت كه این فیلمسازان جوان بتوانند خونی تازه به رگ سینمای ایران تزریق كنند.
پیشنهاد ویژه؛ پوست
«حیوان» عنوان فیلم كوتاهی است كه دو سال پیش، نام برادران «ارك» را در محافل سینمایی مطرح كرد؛ فیلمی كه جوایز مختلفی را به نام این برادران دوقلو ثبت نمود و تبدیل به پشتوانه دورخیز آنها برای ورود به میدان كارگردانی فیلم بلند داستانی شد.
«حیوان» روایتی متفاوت از كوشش های یك فرد برای عبور غیرقانونی از مرز و مهاجرت است كه وجه تمایز آن ادبیات سینمایی و بهره گیری از ظرفیت های بصری برای خلق فضایی كابوس وار و ذهنی بود.

بهمن و بهرام ارك كه برای «حیوان» سیمرغ بلورین بهترین فیلم كوتاه جشنواره فیلم فجر را شكار كرده بودند، حالا نخستین فیلم بلند خودرا با نام «پوست» در بخش «نگاه نو» جشنواره سی وهشتم رونمایی می كنند.
فیلمی كه روایت آن متمركز بر خرفات و باورهای محلی است و از نظر ژانر سینمایی، به گونه نسبتاً فراموش شده «وحشت» در سینمای ایران متعلق می باشد. برادران ارك فیلم خودرا به زبان مادری خود یعنی آذری ساخته اند. فیلم فضایی وهم آلود دارد و به لحاظ بصری از تجربه های متفاوت در جشنواره امسال شمرده می شود.
محمدرضا مصباح تهیه كننده «پوست» معتقد است: «این فیلم بدون استفاده از اسامی و چهره های شناخته شده، جذابیت های زیادی برای مخاطبان دارد و پیشنهادهای جدیدی برای مسیر آتی سینمای ایران ارائه می دهد.»


منبع:

1398/11/20
13:47:46
5.0 / 5
2161
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،