بی بدیل  - Bibadil
28 فروردین 1403   16 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
حاشیه نگاری مهر از روزچهارم فجر۳۵ ؛

از صندلی های خالی بخش پژوهش تا یك رهبر اركستر عصبانی!

از صندلی های خالی بخش پژوهش تا یك رهبر اركستر عصبانی! به گزارش بی بدیل دات كام چهارمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار گردید كه عدم استقبال پژوهشگران از نشست های تخصصی و رفتارهای جالب توجه رهبر اركستر سمفونیك جزو نكات جالب توجه بود.



به گزارش بی بدیل دات كام به نقل از مهر، شنبه بیست و ششم بهمن ماه و در قالب چهارمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر كه هنوز برای اضافه كردن پسوند «بین المللی» به آن اما و اگرهایی وجود دارد و فعلاً سلیقه ها حرف اول و آخر را می زند، گروه های مختلف داخلی و خارجی به اجرای برنامه های مختلف خود در تالارهای میزبان جشنواره پرداختند كه بعضی از آنها خالی از حاشیه نبود.
اركستر سمفونیك تهران و رهبر اركستری كه خیلی عصبانی بود!
تازه ترین كنسرت اركستر سمفونیك تهران هم شنبه شب بیست و هفتم بهمن ماه با رهبری میهمان نصیر حیدریان روی صحنه رفت. این كنسرت پس از ماجرای پرحاشیه كنسرت قبلی اركستر سمفونیك تازه ترین اجرای زنده ای بود كه این دفعه هم در غیاب شهرداد روحانی مدیر هنری و رهبر ثابت این مجموعه دولتی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
در این كنسرت كه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهین فرهت دبیر جشنواره، محمد اله یاری مدیر كل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودكی، قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری، سید محمد طباطبایی رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان كشور روی صحنه رفت «اوورتور كوریولان» در «دومینور و سمفونی شماره ۸» در سولما ژور و در چهار «موومان» اثر «بتهوون» آهنگساز شهیر آلمانی به رهبری نصیر حیدریان برای مخاطبان عرضه شد.
یكی ازنكات جالب توجه كنسرت اركستر سمفونیك مربوط به اجرای قطعه ای با عنوان ۱۷۶ از ساخته های بهزاد عبدی بود كه در چارچوب یادبود شهدای سانحه هواپیمای اوكراینی در انتهای برنامه برای مخاطبان اجرا شد.
از دیگر نكات حاشیه ای كه می توان درباره كنسرت اركستر سمفونیك تهران اشاره نمود واكنش های عجیب نصیر حیدریان در طول رهبری اركستر بود كه بعضی از رفتارها و حركاتی كه او روی صحنه انجام می داد به نسبت دیگر كنسرت هایی كه وی رهبری آنرا به عهده داشت از تفاوت های فاحشی برخوردار بود و سبب می شد كه بعضی از مخاطبان در مقاطعی از كنسرت متوجه این واكنش های عصبی كه مشخص نبود از كجا نشأت گرفته، باشند.

تریوی ایتالیایی و یك بداهه نوازی كه به مذاق مخاطبان خوش آمد
تریوی جز لوكا آكینو از نوازندگان شناخته شده ترومپت در كشور ایتالیا هم كنسرت دوم تالار وحدت در چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر را تشكیل می داد كه وی با همراهی فابیو گیاچینو نوازنده پیانو و داومیراندا نوازنده كنترباس قطعاتی را به صورت بداهه و كارهایی كه قبل از تولید شده بود را پیش روی مخاطبان قرار دادند.
آكینو در این كنسرت ضمن ابراز شگفتی از اینكه جشنواره موسیقی فجر ۳۵ دوره سابقه برگزاری دارد، از علاقه خود و گروهش به موسیقی شرق و منطقه خاورمیانه سخن گفت و بیان نمود: زادگاه موسیقی گروه ما از موسیقی سنتی كشور ایتالیاست كه با تركیب موسیقی جز كه از نگاه من یك هنر بداهه نوازی است تلاش دارد اجرای متفاوتی را برای علاقه مندان اجرا نماید.

آوای كر گروه «كمیتاس» در تالار رودكی و اجرایی كه لغو شده بود
گروه كر «كمیتاس» به رهبری آربی بابومیان هم در چهارمین روز از جشنواره موسیقی فجر در تالار رودكی به روی صحنه رفت. البته قرار بر این بود پلوان حمیداف دوتار نواز و آوازخوان اهل تركمنستان هم در بخش بین الملل جشنواره طی نوبت اول به اجرای برنامه بپردازد كه این اجرا به علت عدم حضور حمیداف كه دلیل آن از جانب ستاد خبری جشنواره، لغو ویزای این هنرمند به علت ماجرای شیوع بیماری كرونا عنوان شده بود، لغو شد.
مارینه مخیتاریان، ریما موسی خانیان، طاطاوس اله وردیان، تلما غریبیان، الیسا موسی خان، سارمن اراكلیان، رازمیك الكساندریان، ارمن الكساندریان، ارمن الكساندریان، ولگا قریبیان، اناهید بیدروسیان، رافی الكساندریان، ارتور باقرامیان، تاده بقوزیان، ادلین اوانسیان، ناتالیا بقوزیان، ادلین اوانسیان، ناتالیا بقوزیان، كارینه ارمن خاچكیان، روبینا قریبیان، ایلین گورگیان، ارایك سیمونیان، مارینه آسادوریان، ناربه گریگوریان، آیلین كشیشیان، آناهید سیمونیان، نارینه هوسپیان، النوش طروسیان، روبرت قراخانیان، ملأ غریبیان، تاده مگردیچیان اعضای گروه كُر مجموعه «كمیتاس» را تشكیل می دادند.
«gloria/vivaldi»، «hopina/altoonian»، «ampela/komitas»، «ای سركتل محلی»، «بارون بارونه/ محلی»، «لیلامه/ محلی»، «مستم مستم/ محلی» قطعات اجرا شده توسط گروه «كمیتاس» بودند.
گروه كر «كمیتاس» یك گروه كر ارمنی است كه فعالیت خویش را طی چند دهه گذشته ادامه داده است. این گروه كر به احترام اهنگساز شهیر ارمنستان نام گذاری شده است.

بخش پژوهش، رادیو گفتگو، خبرنگاران، مدیران و چند نفر دیگر
اولین نشست بخش پژوهش سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر هم روز شنبه بیست و ششم بهمن ماه در تالار باربد فرهنگستان هنر با مبحث «بررسی مرز حرمت در موسیقی از نگاه اسلام» به كارشناسی و سخنرانی حجت الاسلام سید فرید سید جوادی و حجت الاسلام مهدی همازاده ابیانه و اجرای علی جعفری برگزار گردید.
در این نشست كه در چارچوب یك پروژه مشاركتی شبكه رادیویی «گفت و گو» و ستاد برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد، كارشناسان حاضر در جلسه با عرضه مقدمه ای از دو كلید واژه «موسیقی» و «غنا» به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
در حالیكه موضوعات مطرح شده در این جلسه یكی از چالش ها و دغدغه های اهالی موسیقی و حوزه به حساب می آید پیشبینی می شد كه پژوهشگران بیشتری در این برنامه حضور داشته باشند، اما در این جلسه دو خبرنگار، مدیر كل دفتر موسیقی وزارت ارشادو هیأت همراه، عوامل اجرایی تولید برنامه و تعداد بسیار اندكی مخاطب بعنوان مخاطبان در برنامه حضور پیدا كرده بودند.

اجرای موسیقی نواحی كه بعضی از آنها نواحی نیست!
بخش موسیقی نواحی یكی از پرچالش ترین بخش های در رابطه با برگزاری جشنواره موسیقی فجر در ادوار گذشته است كه طی سال های اخیر به علت عدم ثبات مدیریتی جشنواره و عرضه سیاست های متفاوت در هر دوره با چالش ها و مباحث زیادی در حوزه های پژوهشی و نوع اجرای آن با مخاطب رو به رو بوده است. همین صدمه سبب شده كه از میزان اعتبار این بخش طی ادوار گذشته به غیر از موارد استثنایی كاسته و تماشاگران كمتری كه دغدغه جدی در این عرصه دارند، از آثار به صحنه رفته دیدن كنند.
در روزهای اخیری كه تالار سوره حوزه هنری میزبان بخشی از آثار به صحنه رفته جشنواره موسیقی فجر در بخش موسیقی نواحی بوده اجراهایی پیش روی مخاطبان قرار گرفت كه بعضی از آنها خارج از اصول و قواعد اجرای زنده آثاری موسیقایی در رابطه با موسیقی اقوام ایران بوده به صورتی كه در برخی از اجراها گروه با آوردن سازهای الكترونیك و كیبورد به معرفی موسیقی منطقه مورد نظر خود پرداخته كه همین مساله شگفتی بعضی از تماشاگران و علاقه مندان موسیقی نواحی حین اجرای این آثار را به همراه داشت.

اجراهایی كه در روز چهارم پیش روی مخاطبان قرار گرفت
گروه «آرام جان» به سرپرستی علی صحفی و خوانندگی مهدی مجمدی، گروه «نواگردان» به سرپرستی پویا محمدی و خوانندگی مهدی اصغر پور و «دوئت زهی آونر» از اتریش در بنیاد آفرینش های هنری نیاوران، گروه «سرو خراسان» با هنرمندی عزیز تنها، محمد قیوم امینی و امین قیومی، گروه «ژیار» به هنرمندی مجید كلابی و ارشك زعفرانی، «تای و دئوتای» علیرضا برنجیان در تالار سوره، گروه «وحید اسداللهی» در برج آزادی و محسن ابراهیم زاده در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی مجموعه هایی بودند كه طی روز چهارم جشنواره روی صحنه رفتند.
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد اله یاری (مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودكی، بنیاد آفرینش های هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان است.
این در حالی است كه ۸۲ گروه موسیقی در بخش های موسیقی دستگاهی، نواحی، كلاسیك، بین الملل، پاپ، اركسترال، تلفیقی، بانوان، كودك و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می پردازند.

1398/11/27
14:45:15
5.0 / 5
2589
تگهای خبر: اثر , برنامه , جشنواره , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،