بی بدیل  - Bibadil
06 اردیبهشت 1403   25 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
گزارش بی بدیل دات كام؛

انتفاضه در میدان سریال سازی

انتفاضه در میدان سریال سازی بی بدیل دات كام: پاسخ به سریال هایی از جنس ام هارون كه در امتداد نرمال سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی ساخته می شوند، نیاز به موج های جدی تر رسانه ای همچون سریال سازی در سطح جهان اسلام دارد.



خبرگزاری مهر - گروه هنر- عطیه موذن: این روزها سریال های عرب زبان که به بهانه ماه رمضان در شبکه های مختلف تلویزیونی کشورهای منطقه پخش شده و می شود، جنجال زیادی به پا کرده اند. این سریال ها شاید به لحاظ صنعت سریال سازی و ساختارهای فنی چندان قوی و قابل توجه نباشند اما دغدغه ها و سوژه ها و محورهایشان آنقدر بر ساختار و تکنیک غالب شده که همین کافیست تا در طول ماه رمضان تیتر خیلی از رسانه ها شوند و یک تقابل جدی ایدئولوژیک را صورت دهند.
نکته قابل تأمل اینکه بعضی از این آثار از جانب محور مقاومت و به سردمداری کشورهایی مثل سوریه و مصر و جبهه مقاومت به تولید رسیده است و آنقدر نافذ و جریان ساز عمل کرده است که گاه جبهه دشمن را هم به واکنش واداشته است؛ البته واکنش هایی نه از جنس بیانیه و پروپاگانداهای سیاسی و خبری، بلکه در چارچوب ساخت سریال؛ مجموعه ای نمایشی در امتداد اهداف و پروژه های خودشان؛ این میدان جدید یک تقابل است؛ سریال در مقابل سریال. اینگونه است که مساله فلسطین و انتفاضه از بیانیه های سیاسی و رویارویی رسانه ای به ساختارهای تازه ای در میدان جنگ نرم رسیده و سریال های تلویزیونی نمود تازه ای از آن شده است.
«ام هارون» تازه ترین اثر ضدفلسطینی از میان سریال هایی است که در رمضان امسال توسط شبکه ام بی سی عربستان به تولید رسید و در امتداد پروژه نرمال سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی پخش گردید. این سریال موجی از واکنش های منفی را هم در جهان عرب و اسلام به دنبال داشت با این وجود این واکنش های منفی موجب نشد که پخش آن متوقف شود.
جنجال ها پیرامون این سریال و البته سریال هایی که در طرف دیگر جبهه مقاوت و در دفاع از انتفاضه فلسطین ساخته است همچون «نگهبان قدس» موجب شد به مرور این اتفاقات در چند سال اخیر بپردازیم.
پیمان جبلی معاون برون مرزی سازمان صداوسیما و سجاد اسلامیان مسئول بخش جهان اسلام دفتر مطالعات جبهه فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر، به نکات مهمی درباره این میدان تقابل جدید رسانه ای و نقشی که جمهوری اسلامی ایران در این میدان می تواند ایفا کند، اشاره کرده اند که در این گزارش می خوانید.
سریال سازی برون مرزی در دستور کار رسانه ملی هست؟
پیمان جبلی معاون برون مرزی سازمان صداوسیما است که اخیرا گلایه هایش از سهل انگاری های دولت که منجر به توقف پخش برنامه های شبکه «الکوثر» از ماهواره یوتل ست شد، بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت.
جبلی که بر تأثیر مهم سریال سازی روی مخاطب فرامرزی تاکید دارد، در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از رسالت های شبکه های برون مرزی پرداختن به حوزه های نمایشی در کنار حوزه های خبری و تحلیلی است که مخاطب ویژه و تاثیر خاص و ویژه تری هم دارد. در همه دنیا هم همین گونه است که تاثیر ساختار نمایشی بیشتر است چونکه می توان در لایه های عمیق نکات مهمتری را به مخاطب منتقل کرد. شبکه های عمومی تر مثل شبکه سحر، الکوثر و آی فیلم دستور کاری دارند که می توانند در این عرصه هم ورود کنند با این وجود ما برای تولید و تامین سریال های نمایشی چه ایرانی و چه خارجی تلاش می نماییم.

وی بخش اولیه این مساله را با منابع مالی مرتبط دانست و بیان کرد: آی فیلم عربی مرجع زبان گردانی تمام کارهای نمایشی و سریال های خوب ایران است. برای تامین سریال های خارجی در بعضی مواقع اقدام شده است اما تولید و تامین کار نمایشی نیاز به بودجه و هزینه های سنگین دارد. تولید کارهای نمایشی از ابتدا در ماموریت شبکه های برون مرزی نبوده است و بیشتر تامین کار نمایشی دیده شده است. با این وجود ما از حداقل بودجه تولیدات نمایشی استفاده می نماییم تا کارهایی که هم ظرفیت نمایش در داخل کشور را داشته باشد و به صورتی به صرفه بوده و هم به اهداف بین المللی می پردازد که بطور قطع اینها کافی نیست و ما باید به صورت دائم به تامین سریال بپردازیم.
پیمان جبلی: روشنگری راه کافی برای مقابله نیست و باید سریال و اثر فاخر تولید کرد. اگر تفاوت های نسلی را هم در نظر بگیریم نمی توان اطمینان داشت که نسل های جدید مثل نسل های ۲۰ سال پیش که در مقابل این تبلیغات گمراه کننده مقاوم بود همینقدر استقامت داشته باشند جبلی با مثالی به تاثیر کارهای ایرانی اشاره و عنوان کرد: کارهای نمایشی بیشترین جذابیت را در بین ژانرها دارد ما سرویسی را به نام یورمدیوم راه انداخته ایم چونکه دائم خدمات ما در یوتیوب بسته می شود. یکی از قسمت های سریال «ستایش» در این سرویس که هنوز ناشناخته است، ۲۵ هزار بار دیده شد و بطور قطع سریال های ما مخاطب میلیونی خواهد داشت.
وی درباره نقش آفرینی ایران در منطقه و انتفاضه قدس و اینکه چقدر می تواند ایران می تواند در حوزه ساخت سریال هایی با محور مقاومت موثر باشد، عنوان کرد: این بستگی به توان حرفه ای ما دارد ما مجموعه از افراد حرفه ای را داریم که باید بستر مادی و حمایت ها برایشان برقرار شود. اگر ما نتوانیم در عرصه رقابت فعالیت نماییم. ما به هیچ وجه نمی گوییم بودجه های نجومی ام بی سی عربستان و ترکیه را داشته باشیم اما درخواستمان این است که همان حداقل ها را داشته باشیم.
معاون برون مرزی صداوسیما با اشاره به اقدامات این معاونت برای مقابله با سریال هایی چون «ام هارون» به تاثیر ساخت سریال اشاره و اشاره کرد: ما اخیراً با سریال های گمراه کننده ای که در عربستان تولید شده است مثل ام هارون به صورت خبر و تحلیل کوشیدیم روشنگری نماییم و نشان دهیم که تلاش این ها نرمال سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. با این وجود روشنگری راه کافی برای مقابله نیست و باید سریال و اثر فاخر تولید کرد. اگر تفاوت های نسلی را هم در نظر بگیریم نمی توان اطمینان داشت که نسل های جدید مثل نسل های ۲۰ سال پیش که در مقابل این تبلیغات گمراه کننده مقاوم بود همینقدر استقامت داشته باشند. گسترش فضای مجازی مفاهیم را تغییر داده است و ماموریت ها خیلی مشکل تر شده است.
تأثیرگذاری «یوسف (ع)» و «مختار» در جهان عرب
سجاد اسلامیان که مسئولیت بخش جهان اسلام دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب را بر عهده دارد با اشاره به نقشی که ایران می تواند در این معادلات و برای تاثیرگذاری در این عرصه ایفا کند به خبرنگار مهر بیان کرد: سریال سازی ما در گذشته تاثیر داشته است ما «یوسف پیامبر (ع)» یا «مختارنامه» را داشته ایم که در دنیای عرب به خوبی دیده شده است و بازخورد آن ساخت تولیداتی از جانب جهان عرب بود. سریال های مجعولی مثل «الحسن و الحسین» پاسخی به قسمتی از سریال های ما بود که البته روایتی غیرواقعی از صدر اسلام داشتند و یا سریال «امام الفقها» که ادامه ای بر سریال ما درباره امام رضا (ع) با نام «ولایت عشق» بود.
این کارشناس رسانه اضافه کرد: کار دیگر تولید مشترک صداوسیما با کشورهای حوزه مقاومت یا ایجاد رغبت در میان شبکه های اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی از طرف این اتحادیه برای تولید دراین زمینه است.
وی درباره مساله فلسطین که این روزها به مساله اول سریال سازی در جهان عرب تبدیل گشته است اظهار نمود: این مساله چیزی نبوده است که از فضای سریال سازی در جهان عرب حذف شود و همیشه مورد توجه بوده است. شاید در سال های اخیر به سبب جنگ در سوریه این مساله در آنجا کمرنگ شد با این وجود در همین سال ها هم در خود فلسطین سریال هایی ساختند که با توانایی و امکاناتی که داشتند تا حدی مناسب بود.
این کارشناس رسانه با اشاره به برجسته شدن این مساله در فضای رسانه ای کشور و منطقه باتوجه به مناسبات سیاسی اظهار نمود: این روزها این مساله پررنگ شده است چون از طرفی مساله توجه به فلسطین بوده و در طرف مقابل آنها هم برنامه ریزی هایی برای دشمنی ها صورت گرفته است که در امتداد معامله قرن و پیشنهاد صلح بین اسرائیل و فلسطین است. برنامه ریزی هایی که عربستان سعودی و کشورهای دیگر انجام می دهند.

اسلامیان با اشاره به کشورهای موثر در این عرصه که بدون داشتن صنعت سینما به سریال سازی اقدام می کنند، اظهار داشت: دنیای عرب به جز مصر و سوریه صنعت سینما ندارند اما جایگاه سریال سازی در این کشورها قدیمی است. عربستان هم حدود ۱۰ سال است که به صورت جدی به سریال سازی ورود کرده است و بوسیله شبکه ام بی سی و روتانا وارد میدان شده و رقیبی برای مصر و سوریه هستند.
برخلاف کشور ما، در این کشورها وقتی عملیات سیاسی و اقتصادی انجام می شود مثل پروژه «معامله قرن» برای آن یک پیوست رسانه ای هم در نظر می گیرند این کارشناس رسانه در حوزه جهان اسلام درباره فضای سریال سازی در جهان عرب و موضوعاتی که محور قرار می گیرد، بیان کرد: نگاه سریال سازان جهان عرب به مخاطب جهان عرب است و تنوع گسترده ای از موضوعات اجتماعی و… را دنبال می کنند اما در هر دوره ای موضوع یا دسته ای از این موضوعات موردتوجه بوده است مثلاً در دوره ای سریال های دینی و در دوره ای سریال های عاشقانه و ملودرام و در دوره کنونی هم تاریخ معاصر مساله شده است.
وی با اشاره به یک نکته اشاره کرد: خاصیت سریال های رمضانی مثل «ام هارون» و یا «مخرج هفت» این است که در امتداد سیاست های آنها ساخته شده است. برخلاف کشور ما، در این کشورها وقتی عملیات سیاسی و اقتصادی انجام می شود مثل پروژه «معامله قرن» برای آن یک پیوست رسانه ای هم در نظر می گیرند و امسال با تمام مخالفت هایی که در مقابل پخش «ام هارون» وجود داشت به پخش این سریال ها ادامه داده اند چون قبل از این سابقه داشته که مخالفت ها سبب شده سریالی از روی آنتن پایین بیاید و پخش آن متوقف شود.
اسلامیان درباره انتفاضه فلسطین و جدی شدن این مساله در جهان عرب که تولید سریال هایی چون «ام هارون» را از جانب عربستان سعودی به دنبال داشت اظهار داشت: ما در جریان مقاومت دو کشور را داریم که بیشترین سریال ها را با این محور می سازند ابتدا سوریه و در مرحله بعدی مصر است چون مصر روابط دیپلماتیکی با رژیم صهیونیستی هم دارد و برای همین در فضای ملایم تری در این عرصه کار می سازد. این جریان امسال بیشتر دیده شده است چونکه فضای رسانه ای نسبت به آن بهتر بوده است و برای همین رسانه های خود ما هم با شدت و حدت بیشتری سراغ انتفاضه فلسطین و مساله روابط فلسطین با صهیونیست ها رفته اند.

وی با اشاره به ترجمه و انتشار سریال «حارس القدس» در سایت «عماریار»، افزود: ما از لحاظ رسانه ای به این نتیجه رسیدیم که این سریال می تواند برای مخاطب مهم باشد. ما یک هدف گذاری داریم که نسبت به همسایه های مان اشنایی بیشتری داشته باشیم. قبل از این هم از فیلم های جهان عرب را در سینماتک گذاشته ایم ولی این نخستین سریال است.
اسلامیان با اشاره به خاصیت های این سریال اشاره کرد: «حارس القدس» یا «نگهبان قدس» در کشور سوریه ساخته شده و درباره یکی از شخصیت های معروف جهان عرب است که مورد تایید امام موسی صدر هم بوده است. این سریال بر طبق پرتره ای از یک کشیش کاتولیک است که در جریان مقاومت فعالیت می کرده و در زندان رژیم صهیونیست زندانی می شود.
مسئول بخش جهان اسلام دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب درباره انتشار این سریال بوسیله سایت عماریار اظهار داشت: توجه به جهان عرب و جهان اسلام به این معنا که ما همگن هستیم و دشمن مشترک داریم یکی از دلایلی بود که موجب شد این سریال در دستور کار قرار بگیرد. این سریال در کشورهای عربی هم خیلی دیده شد. معمول نیست که شبکه های خبری سریال پخش کنند اما المیادین خیلی هوشمندانه این سریال را پخش می کند.


منبع:

1399/03/02
22:13:41
5.0 / 5
1303
تگهای خبر: اثر , برنامه , تلویزیون , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،