بی بدیل  - Bibadil
09 اردیبهشت 1403   28 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
در دانشگاه صداوسیما مطرح شد؛

نظرات صریح و بی تعارف استادان در رابطه با محفل

نظرات صریح و بی تعارف استادان در رابطه با محفل به گزارش بی بدیل دات کام، نشست نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل با حضور بعضی از استادان دانشگاه و عوامل تولید این برنامه در محل دانشگاه صداوسیما برگزار گردید.



به گزارش بی بدیل دات کام به نقل از مهر، نشست هم اندیشی بررسی و تحلیل برنامه «محفل» عصر روز گذشته دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه با حضور تعدادی از استادان دانشگاه در دانشگاه صداوسیما اجرا شد.
احمد زرنگار استاد دانشگاه صداوسیما در ابتدای این برنامه با اشاره به این که خودش هم قاری قرآن است، عنوان کرد: ما هم مخاطب عام داریم و هم مخاطب خاص و برنامه ای مانند «محفل» برای مخاطب عام بسیار جذاب است. کنش ها و واکنش هایی که میان افراد کارشناس و شرکت کنندگان در برنامه وجود داشت، جذاب بود.
برخی قالب های رسمی و کلیشه ای شکسته شد
وی افزود: البته این ها لطمه هایی هم به همراه داشت که متخصصان به خوبی متوجهش می شدند اما در کلیت این برنامه جذاب بود. تنوعی در تلاوت ها و ارائه مفاهیم وجود داشت که برخی قالب های رسمی و کلیشه ای شکسته شد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: این که این برنامه از شبکه سه پخش می شد موجب شد بیننده زیادی جذب نماید و شاید اگر از یک شبکه دیگر پخش می شد، این میزان بیننده نداشت. حضور چهره ها در ترکیب میهمانان برنامه به موفقیت آن کمک کرد. همان افرادی که به صحنه می آمدند و مرکز نهضت اینها را شناسایی کرده بود. مانند برنامه ماه عسل که یک گروه سوژه ها را در آن شناسایی می کرد.
زرنگار افزود: بطورمثال شرکت کننده ای تلاوت می کرد و پس از آن یک صحنه عاطفی ایجاد می شد. همزمان آقای ابوالقاسمی می آمد و دست شرکت کننده را می بوسید. همه اینها با هم جذابیتی را ایجاد می کرد که با تاکید بر همان، برنامه توانست از همه آیتم های جذاب به صورتی بهره بگیرد.

وی افزود: باید نگاهی در صداوسیما وجود داشته باشد که چنین برنامه هایی را فقط در ماه مبارک رمضان نسازیم و تولید آنها در طول سال ادامه دار باشد. به ویژه که از دیگر موفقیت های برنامه این بود که مردم متوجه کارهای قرآنی شدند. البته این که ۳۰ برنامه با پنج کارشناس ثابت پخش گردید ممکنست طولانی باشد و می شد هر ۱۰ شب کارشناسان تغییر کنند تا به صورتی تنوع بیشتری ایجاد شود.
زرنگار در آخر اشاره کرد: فرم و محتوای برنامه «محفل» در جاهایی هم پراکنده بود. برخی اظهارنظرها خیلی کارشناسانه نبود و می طلبد یک هیأت علمی قرآنی برای ادامه تولید این برنامه تشکیل گردد. در سازمان صداوسیما هم پیشنهاد می کنم از پیشکسوتان قرآنی بیشتر استفاده گردد.
همه برنامه ها به سمت محفل سازی نرود
در ادامه سیدعلی موسوی مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صداوسیما در سخنانی عنوان کرد: در برنامه سازی تلویزیونی کارها و قالب هایی که در فضای تئوریک و مستند هستند، به طور معمول الگوهایی دارند که همین الگوها ورود به آنها را با سختی کمتری مواجه می کند، اما برنامه های موضوعی معارفی، سختی های زیادتری دارد. این که برنامه ای باشد که قرآن را به زندگی مردم بیاورد، کارشناس آن با سوژه ها همراه شود و پا به پای آنها جلو بیاید، اینها را کمتر در برنامه های تلویزیون داشتیم. قالب شکنی هایی که در زمینه اجرا و تولید پیش می آید، مثل همراهی کارشناسان، از مواردی بود که در این برنامه دیده شد.

وی اشاره کرد: البته باید مراقبت نماییم همه برنامه های ما به سمت محفل سازی نرود. اگر مخاطب منتظر «زندگی بعد از زندگی» است، چون یک سال طول می کشد بیننده باردیگر بتواند این برنامه را ببیند و مشابهی ندارد.
پیشنهاد داشتیم که درباره ی ترس از جن برنامه بسازیم!

در بخش دیگر این میزگرد سیدمرتضی احمدزاده مدیر گروه معارف شبکه سه سیما در سخنانی بیان کرد: پیش از این که وارد برنامه سازی برای ماه رمضان شویم پیشنهادهای مختلفی می رسید. بطورمثال یکی از پیشنهادها این بود که درباره ی ترس از اجنه برنامه بسازیم!
وی افزود: موضوعات مختلفی داشتیم و ورود به برنامه قرآنی برای مان ریسک بزرگی بود. نگران بودیم که خروجی به شکلی باشد که برنامه سازی برای قرآن تحت تأثیر قرار بگیرد. دستگاه های مسئول از علمای قرآن در قم و دیگر نقاط تا استادان، هر یک ملاحظاتی داشتند و اینها برنامه سازی در این عرصه را سخت می کرد.
مدیر گروه معارف شبکه سه عنوان کرد: با اهمیت ترین عاملی که محفل را محفل کرد، جسارتی بود که وجود داشت. دوستانی که در شوراهای مختلف ما را همراهی کردند و حتی ما بسیاری از مجوزها را مخصوص برنامه محفل گرفتیم که بطور مثال اتفاقی برای این برنامه روی آنتن رخ بدهد و دیگر اتفاق نیفتد. تیم تولید برنامه اکثرشان دهه هفتادی هستند. اعتماد به این جوان ها بود که خودش صورت گرفت.

وی افزود: ترتیل خوانی قرآن در این برنامه یکی از ملاحظات مهم ما بود. ترتیل خوانی قرآن در شبکه سه در ماه رمضان حدود ۱۷ درصد مخاطب دارد که رقم بالایی است و از برخی برنامه های پربیننده تلویزیون هم بالاتر است. تیم تولید کاملاً با تیم سیاستگذار از نظر فکر و اندیشه منطبق بودند و خیلی کمک کرد آنچه مد نظر طراحان بود اجرائی شود و این یکی از دلیلهای موفقیت بود.
احمدزاده اشاره کرد: ما کوشیدیم علاوه بر جذابیت، پیام انقلابی و اسلامی خودرا هم منتقل نماییم که صورت گرفت. آنچه موجب شد برنامه توفیق یابد در دلیل اول و دوم و سوم خود قرآن بود و دلیل بعدی اخلاص تیم تولیدی و سازنده برنامه بود.
محفل نوعی طغیان مقابل انحصارطلبی برنامه های معارفی بود
محمدرضا فهیمی مدیر مرکز رسانه ای نهضت هم در این جلسه با تأکید بر این که این جلسه بیشتر باید بیان نقدها نسبت به برنامه باشد، عنوان کرد: به نظرم محفل نوعی طغیان مقابل انحصارطلبی برنامه های معارفی بود. با این برنامه نوعی شکست انحصار در جامعه قرآنی کشور را داشتیم. قبل از این اگر قرآن آموزش داده می شد یا قرائت و… بود همه تخصصی و انحصاری بود و این ها موجب شد جامعه و قشر جوان ما از قرآن دور شود.
وی افزود: اگر برای برنامه سازی بخواهیم دو مؤلفه مهم را در نظر بگیریم مخاطب و هدف است و محفل این دو نکته را مد نظر داشت. مخاطب تجربه ذهنی قبلی ای از برنامه های قرآن و تصویری که از قرآن تولید شده است، داشت که خیلی نمی توانست با آن ارتباط بگیرد. تصویری که بیشتر فضای غم را در برداشت و حالا با رمضانی مواجه شدیم که هم خودش جشن است و همزمان با نوروز هم شده است و برنامه ای تولید شد که توانست سرگرمی هم بوجود آورد. این برنامه مخاطبش را عامه مردم در نظر گرفته بود که افراد مختلفی را حتی از غیرمذهبی تا مذهبی در برمی گرفت. میزبان های برنامه هم دو نسل بودند و کوشیدیم در همه موارد همه جانبه گرایی رعایت شود.
فهیمی تصریح کرد: یک نکته لازم است گفته شود و آن، هم افزایی دستگاه هاست اگر این همیاری نبود موفقیت حاصل نمی شد. این گستردگی در سوژه یابی بنا بر این بود که همه دستگاهها پای کار آمدند.

تصور می کردند قرآن موزیک متنی برای قبرستان است
علیرضا پویا عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما هم در ادامه با انتقاد به استفاده از قرآن برای صرف عزاداری عنوان کرد: این تصور پیش آمده بود قرآن موزیک متنی برای قبرستان است. حتی گاهی در برنامه های طنز صحنه های طنز را با وسط کشیدن قرآن به قبرستان تداعی می کند بارها هم گفته ایم که این را برطرف کنند. خواهشم این است که در فیلم و سریال ها که تأثیرگذارتر هم می توانند باشند مراقب باشیم که فرهنگ قرآنی را جاری نماییم.

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد نیز در سخنانی اشاره کرد: وقتی کار متفاوتی انجام می دهید مردم این طور استقبال می کنند. این نشان میدهد باید نگاهی فرامتنی داشت. انس با قرآن برای هرکسی به صورتی رخ می دهد و این برنامه توانست این فضا را برای اقشار مختلف بوجود آورد. این برنامه نگاه مردم را به کار قرآنی تغییر داد این که قرآن فضای غم ندارد و می توان فضای شادی هم ایجاد کرد.
وی افزود: استادان باید در این برنامه حرف زندگی بزنند قرار نیست طوطی وار جملات قرآن تکرار شوند. گرایشی به این برنامه به وجود آمده و حالا باید این گرایش را هدایت نماییم. این که این برنامه ۲۰ درصد مخاطب دارد واقعاً رقم بالایی است بسیاری از ما آمار و ارقام مخاطبان را داریم و می دانیم وضعیت چگونه است.
معاف در آخر بیان کرد: این را باید حواسمان باشد که از میهمانان حاضر در این برنامه کلیشه ای ایجاد نشود که همه فکر کنند باید شبیه این آدم ها شوند. باید به لطمه های این چنینی هم توجه داشته باشیم.
خبرگزاری مهر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

1402/02/12
10:57:38
5.0 / 5
342
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،