بی بدیل  - Bibadil
10 اردیبهشت 1403   29 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
سینمای شیشه ای-۹؛

لذت تماشای یك فیلم قلع وقمع شده

لذت تماشای یك فیلم قلع وقمع شده بی بدیل دات كام: شاهكش به كارگردانی وحید امیرخانی از آن دسته از فیلم هایی است كه تعدد اصلاحات روایت آنرا گرفتار لكنت كرده و به رغم ظرفیت های سینمایی داستان آنرا ناتمام گذاشته است.



به گزارش بی بدیل دات كام به نقل از مهر، «سینمای شیشه ای» عنوان بسته ای روزانه است كه در نظر داریم در چارچوب آن ضمن مرور مهمترین فیلم های تولید و اكران شده در سال ۹۸، در هر شماره به معرفی هر یك از آنها برای تماشا در خانه ها در روزهای نوروز ۹۹ بپردازیم.
در شماره نهم با بازخوانی فیلم «شاهكش» همراه شوید؛ برف، سرما، كوهستان، حادثه و تلاش آدم ها برای بقا شاید شما را به یاد فیلم های تحسین شده ای چون «اورست»، «لمس كردن خلأ»، «نورث فیس» و… بیندازد اما در ایران تابحال چه فیلمی با این مختصات دیده اید؟
«شاهكش» از همان فیلم هایی است كه دقیقاً همین خاصیت ها را دارد بعلاوه اینكه تمام حوادث آن تنها در یك «لوكیشن» هتل روایت می شود كه هر فیلمی اگر فیلمنامه سرپایی داشته باشد همین تك لوكیشن جذابیتش را دو چندان می كند. «شاهكش» اما تا رسیدن به فیلم های خوب كوهستانی راه بسیاری دارد. نه اینكه یك دفعه دیدنش ارزش نداشته باشد نه. بلكه آنچه آنرا از حیز انتفاع ساقط می كند گره های كوری است كه تا اختتام داستان باز نمی گردد. از همان هایی است كه هنگام تماشا در سالن سینما مدام از بغل دستی تان بپرسید «اینجای فیلم چی شد؟» یا حتی اگر باردیگر فیلم را ببینید باز هم آن گره ها برایتان باز نشود مگر اینكه كارگردان همان لحظه بیاید، كنارتان بایستد و بگوید در این سكانس منظورم این بود.
كارگردان «شاهكش» وحید امیرخانی است. او را با كمدی «در مدت معلوم» به یاد دارید. كارگردان جوانی كه با نخستین فیلمش مساله ازدواج موقت را به چالش كشاند كه احتمالاً با دیدنش خنده تان هم گرفته، در «شاهكش» اما خبری از خنده نیست، خبر از انتقام است، از خشونت، از زد و خورد در بعضی سكانس ها به سبك فیلم های هالیوودی و البته پر از معما و معما و معما. امیرخانی در «شاهكش» تغییر مسیر داده است، هیچ نخی ۲ فیلمش را به هم بند نمی زند. اتفاقاً به این فكر می كنید كه وی در «شاهكش» محافظه كارتر شده و نتوانسته است آنچه را كه در ذهن دارد روی پرده سینما بیاورد.وحید امیرخانی
نكته هایی كه شاید جالب باشد بدانید
احتمالاً اگر فیلم را ببینید از میزان برف و سرمای حاكم بر فیلم، شما هم ناخودآگاه سردتان شود اما محال است حتی یك درصد هم فكر كنید كه پروداكشن بزرگ این فیلم دكور است، حتما پیش خودتان تصور می كنید كه لوكیشن این فیلم در هتل معروف توچال بوده اما یك درصد هم به مغزتان خطور نمی كند كه «شاهكش» در جاده كرج و در دمای ۴۰ درجه فیلمبرداری شده، یعنی دمای منفی ۲۰ درجه این فیلم، در آن محیط و آن میزان از گرما به تصویر كشیده است!
پیش از اكران فیلم، تیزر تبلیغاتی «شاهكش» در فضای مجازی انتشار یافت، تیزری خلاقانه كه اگر از حق نگذریم می توانیم بگوییم كار تیم تبلیغات تنه به تنه كار كارگردان زده و حتی در یك جاهایی از او پیشی گرفته است. تیزری كه احتمالاً عده ای پس از دیدن آن برای تماشای «شاهكش» لحظه شماری كرده اند فیلم اما آنچه نبود كه تیزر نشان می داد.
فیلم سكانس هایی دارد كه می توان به آنها عنوان سكانس برتر دارد مثلاً صحنه زد و خورد در سرویس بهداشتی. این سكانس می تواند آنقدر شما را میخكوب كند كه در ادامه انتظارتان بیشتر شود ولی نه فقط آن سكانس های فوق العاده تكرار نمی گردد كه بلكه فیلم رفته رفته افول می كند، آنقدر اتفاقات متوالی و بدون دادن اطلاعات رخ می دهد كه با یك عالمه سوال مواجه می شوید اصلاً در یك جاهایی به خودتان می گوئید این بخش از فیلم یك سری سكانس ها كم دارد و باید این قسمت ها را بیشتر توضیح می داد.

مشكل اما اتفاقاً همین قسمت هاست. همین بخش هاست كه موجب می شود به این فكر كنید كه فیلم آنقدر قلع و قمع شده كه در نهایت پاسخگوی شما نیست. امیرخانی اما همه این مشكلات را متوجه پروسه نظارتی نیروی انتظامی می داند و عنوان می كند «بیش از ۲۰ اصلاحیه به فیلم وارد كرده اند.» پربیراه نیست كه اگر بگوییم این میزان از اصلاحیه می تواند از هر فیلمی تعدادی تصاویر به هم چسبیده گنگ بسازد كه انتظار زیادی از آن نرود با این همه فیلم امیرخانی باز خوب توانسته از عهده خودش بربیاید.
كارنامه فیلم در زمان اكران عمومی
«شاهكش» در اكران عمومی چیزی حدود یك میلیارد تومان فروخت. دلیل نفروختنش را هم می شود همان ابهاماتی عنوان نمود كه در فیلم باقی می ماند با این وجود فیلم شما را تا اختتام با خود همراه می كند به امید اینكه به سوال هایتان پاسخ داده شود اما این اتفاق هیچ گاه نمی افتد. گیج و مبهوت می شوید كه حرف این آدم ها چیست، اگر می خواهد نقد اجتماعی و فرهنگی داشته باشد پس چرا لنگ می زند و نمی تواند موضوعش را بیان كند، چرا نمی تواند پیامش را ارائه بدهد و در نهایت این از هم گسیختگی روایت و شلختگی و پراكندگی بیش از اندازه سركوبتان می كند.
«شاهكش» طراحی صحنه، موسیقی و كارگردانی خوبی دارد اما همه اینها روی هم رفته نمی توانند فیلم را به یك انسجام و تعادل برسانند و نمی توانند در خدمت فیلم باشند.
فیلم آنقدر در ارائه اطلاعات ناموفق عمل می كند كه متوجه نمی شوید انگیزه ضد قهرمانش چیست، او به یك باره همه را گروگان می گیرد، پلیس فیلم هم آنقدر مصنوعی و رفتارش آنقدر غیرمنطقی درآمده كه تنها حضوری كاریكاتوری در فیلم دارد. با این حساب می شود گفت همه شخصیت های فیلم سرگردان هستند، تكلیف هیچكدام با خودشان و دیگران معین نمی باشد فقط مقرر است یك انتقام سخت گرفته و یك سری دیالوگ ها بی آنكه ارتباط چندانی با هم داشته باشند بیان شوند.
نام فیلم «شاهكش» است و اشاره به یك اسلحه دارد اما در ارائه همین توضیحِ ساده درباره اهمیت این اسلحه در داستان هم عاجز می ماند یعنی حتی ممكنست در آخر متوجه نشوید چرا نام فیلم را «شاهكش» گذاشته اند و احتمالاً با سرچ و پرسش از این ور و آن ور بفهمید كه شاهكش نام یك اسلحه كوچك است.

آیا شما هم این فیلم را دوست خواهید داشت؟
برعكس فیلم های دیگر كه مشكل اصلی شان به روند كم رمقشان برمی گردد «شاهكش» اما اصلاً ریتم كندی ندارد و همین سرعت زیادی است كه به آن ضربه زده! سرعتی كه البته بدون ارائه هیچ اطلاعاتی است. همین می شود كه مخاطب می پندارد با یك فیلم بی سروته مواجه می باشد.
«شاهكش» را می توان چنین توصیف كرد: سوال پشت سوال، ابهام پشت ابهام و در نهایت گرفتار شدن به مبهوتی.
به نظر می رسد فارغ از حفره های فیلمنامه، پشت دوربین این فیلم آنقدر اتفاقات فراسینمایی رخ داده كه كارگردان از كنترلش عاجز مانده و همین موضوع این بلا را بر سر فیلمی آورده كه اگر خاصیت هایش مانند قتل، برف، سرما و راز را روی كاغذ لیست كنید به خودی خودی می توانست جذاب باشد اما هیچكدام از این المان ها در نهایت مخاطب را راضی نكرده است.
با تمام این ها همانطور كه در آغاز هم به آن اشاره كردیم، همچنان «شاهكش» فیلمی است كه از یك دفعه دیدنش پشیمان نمی شوید؛ فیلمی كه حداقل می توان آنرا پیشنهادی متفاوت برای سینمای ایران قلمداد كرد.


منبع:

1399/01/11
23:21:56
5.0 / 5
1819
تگهای خبر: داستان , سینما , فرهنگی , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،