بی بدیل  - Bibadil
07 اردیبهشت 1403   26 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
در یك نشست مجازی مطرح شد؛

پاسخ های عسگرپور به منتقدان فجر جهانی

پاسخ های عسگرپور به منتقدان فجر جهانی بی بدیل دات کام: نشست خبری سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری محمدمهدی عسگرپور همراه با پاسخ های صریح او با منتقدان برگزاری این رویداد اجرا شد.



به گزارش بی بدیل دات کام به نقل از مهر، اولین جلسه خبری سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور محمدمهدی عسگرپور دبیر این دوره از جشنواره بصورت مجازی امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در حال برگزاری است.
در ابتدای این جلسه محمدمهدی عسگرپور ضمن اشاره به اینکه شیوع کرونا موجب به وجود آمدن شرایط متفاوت در کسب و کار شده است، اظهار داشت: برگزاری جشنواره های سینمایی نیز به علت همین مساله با تغییرات بسیاری مواجهند. طی یک سال قبل جشنواره های جهانی زیادی بودند که دستخوش تغییرات شدند و برخی برگزار و بعضی دیگر برگزار نشدند و بخشی نیز بصورت دوگانه و بصورت مجازی و فیزیکی برگزار شدند. فکر می کنم نبض سینمای جهان و اساساً جشنواره ها با همین چند جشنواره بزرگ می زند.
وی افزود: جشنواره جهانی فیلم فجر در حقیقت نخستین رویداد سینمایی بود که با کرونا مواجه گردید. وقتی کرونا شیوع پیدا کرد، بحث تعویق جشنواره عنوان شد که در مرحله اول قرار شد در خردادماه سال قبل جشنواره برگزار گردد اما در آن سال در همه جای دنیا برای برگزاری جشنواره های بین المللی مجوز صادر نشد و ما نیز در ادامه به این نتیجه رسیدیم که با یک بیماری ناشناخته روبه رو شده ایم بدین سبب نخستین جشنواره ای بودیم که برگزاری رویدادمان را لغو کردیم.
برپایی جشنواره جهانی فیلم در نیمه اول خرداد
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا به دنبال روش های مختلف از برگزاری جشنواره بودیم که یکی از این روش ها استفاده از پلت فرم های مختلف بود. در یک سال قبل خیلی از جشنواره های بین المللی برگزار شدند که برخی کاملاً فیزیکی و برخی فیزیکی و مجازی و تعدادی نیز تنها بصورت مجازی برگزار گردید. ما نیز با عنایت به شرایط فعلی تصمیم گرفتیم که این دوره از جشنواره طبق تاریخ همیشگی یعنی نیمه اول خردادماه برگزار گردد. یکی از مباحثی که امسال به علت شرایط کرونا مقرر است، اتفاق بیفتد، استفاده از سالن های روباز است. پردیس چارسو در طبقه بالای خود یک سالن روباز را بوجود می آورد و همین طور در سینماکانون نیز یک سالن روباز وجود دارد که از آن استفاده می شود و فیلم های جشنواره در این سالن ها نمایش داده می شوند
عسگرپور درباره خاصیت های این دوره از جشنواره توضیح داد: انتخاب فیلم های جشنواره و کارهای دیگر در قالب دبیرخانه دایمی انجام می شود. چون انتخاب فیلم از کشورهای مختلف پارامتر یک مجهولی نیست و همه جشنواره ها در طول سال، جریان کلی رویدادها و جشنواره های دیگر را رصد می کنند. از حدود ۲ سال و اندی پیش به این طرف، همکاران ما نیز در ستاد جشنواره کار انتخاب فیلم را انجام می دادند اما تعدادی از فیلم هایی که برای سال قبل انتخاب شده بود عملاً دیگر غیرقابل استفاده بودند چون یا اکران شده بودند یا در جشنواره های دیگر حضور پیدا کردند، بنابراین سیکل دیگری را پیگیری کردیم و در قالب آن بیش از هزار فیلم رصد شد.
وی متذکر شد: همین طور نمایش فیلم های کلاسیک مرمت شده جزو بخش های مورد توجه جشنواره جهانی بود که با همکاری فیلمخانه ملی انجام می شود و امسال ۱۰ فیلم خارجی و ۴ فیلم ایرانی را مرمت کرده ایم که در جشنواره جهانی نمایش داده می شود. در بخش سینمای ژانر هم که روی فیلم هایی در ژانرهای خاص تمرکز می کند، ۵ فیلم خارجی و یک فیلم ایرانی خواهیم داشت. موضوع کارگاه ها نیز شامل حوزه کارگردانی، موسیقی فیلم و تدوین می شود. همین طور محل برگزاری جشنواره نیز پردیس سینمایی چارسو، بدون برگزاری بازار و بصورت غیرفیزیکال خواهد بود. در محوطه پردیس چارسو نیز نمایشگاه پوسترهای سینمای ایران و پوستر فیلم هایی که در کشور کوبا به نمایش در آمده اند، برگزار می گردد.
بازار جشنواره مجازی شد
عسگرپور اضافه کرد: مهم ترین تصمیم برای جشنواره امسال در بخش بازار بود، چون جشنواره جهانی فجر در منطقه جزو معدود محل هایی است که بقیه می توانند از آن استفاده کنند. با اهمیت ترین تصمیم ما این بود که این بخش به شکل مجازی در یک پلت فرم امن برگزار گردد. بازار فیلم کن از پلت فرم «سیناندو» بهره برده است و برخی مشکلات آن در این راه برطرف شده و الان به یک پلت فرم امن تبدیل گشته است بنابراین ما نیز با آن قرارداد بسته ایم. برای این بخش ۶۰ پکیج را در نظر گرفته ایم و ۴۰۰ ظرفیت استفاده کننده هم خواهد داشت. نحوه استفاده از این پلت فرم کاملاً تخصصی است و مخاطبان عادی نمی توانند به آن ورود کنند.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: یکی از مباحثی که امسال به علت شرایط کرونا مقرر است، اتفاق بیفتد، استفاده از سالن های روباز است. پردیس چارسو در طبقه بالای خود یک سالن روباز را بوجود می آورد و همین طور در سینماکانون نیز یک سالن روباز وجود دارد که از آن استفاده می شود و فیلم های جشنواره در این سالن ها نمایش داده می شوند.
عسگرپور در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه از سال ۹۹ تا امروز تعدادی از مدیران سینمایی تاکید به برگزاری فیزیکی جشنواره های فیلم در کشور دارند، درحالی است که جشنواره های معتبر جهانی بصورت آنلاین برگزار می شود، اظهار داشت: در مورد جشنواره هایی که کاملاً برگزار نمی گردد باید بگویم اطلاعات شما در این حوزه کامل نیست، من لیستی از جشنواره هایی دارم که مقرر است برگزار گردد و یا برگزار می گردد که بیشتر این جشنواره ها بصورت مجازی و فیزیکی خواهند بود. باید دید در کشورهایی که جشنواره ها بصورت فیزیکی و یا دوگانه برگزار شده، معترضانی هم داشته است یا خیر. این درخواست را دارم که اگر در این مورد حرفی است با آمار صحبت کنید.
وقتی بودجه جشنواره به اندازه نیم فیلم است
وی اظهار داشت: یکی از اشکالات تاریخی ما این است که اکوسیستم آن موضوع را متوجه نمی شویم. زمانی که می گوییم سینما چیست، بعضی می گویند تولید، برخی تولید و عرضه و بعضی می گویند خود سینما و هرکسی به دید خود این مساله را نگاه می کند، اکوسیستم سینما از نظر من این است که جشنواره ها برای چه چیز شکل گرفته است؟ تعدادی از رسانه های زرد معتقدند جشنواره ها یک مهمانی است، اما اکوسیستم یک جشنواره موارد مختلفی را در برمی گیرد. شما می گویید کرونا به سینما لطمه جدی زده است و من این را قبول دارم اما در همین شرایط چند فیلم سینمایی ساخته شده است که یکی از راه های نمایش فیلم ها جشنواره های سینمایی هستند. ردیف بودجه سال قبل جشنواره یک و نیم میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که ما نیز تصمیم گرفتیم جلوی تعدادی از هزینه ها را بگیریم. امیدواریم بتوانیم این دوره از جشنواره را با بودجه نیم فیلم برگزار نماییم
عسگرپور در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره تغییری که در بودجه جشنواره با عنایت به شرایط کرونا به وجود آمده است، توضیح داد: جریانی در طول چند سال قبل در زمینه شفاف سازی بودجه رخ داده که اتفاق خوبی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شفاف سازی رتبه اول را پیدا کرده است. گاهی بودجه یک جشنواره به اندازه تولید یک فیلم بلند است که کل بودجه جشنواره جهانی در زمانی که برگزار می شد تقریباً معادل بودجه یک و نیم تا دو فیلم متعارف بود اما هم اکنون بودجه جشنواره جهانی با عنایت به شرایط فعلی به اندازه بودجه نیم فیلم است که در نهایت بنیاد فارابی این بودجه ها را مشخص خواهد نمود. ردیف بودجه سال قبل جشنواره یک و نیم میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که ما نیز تصمیم گرفتیم جلوی تعدادی از هزینه ها را بگیریم. امیدواریم بتوانیم این دوره از جشنواره را با بودجه نیم فیلم برگزار نماییم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: جشنواره جهانی سکوی خوبی برای معرفی فیملسازان جوان ایرانی به ویژه در بخش رقابتی و بازار است و خوشبختانه ما جزو کشورهایی هستیم که هرسال فیلمسازان جوان در آن فیلم جدید می سازند که مشابه آن خیلی کم است. حتی در کشورهای اروپایی چنین فضایی وجود ندارد بگونه ای که تعدادی از فیلمسازان اروپایی سینمای ایران را «بهشت فیلمسازان اول» دانسته اند، در همین راستا در این دوره از جشنواره نیز شاهد حضور فیلمسازان جوان ایرانی هستیم.
وی درباره امکان حضور فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی در این دوره از جشنواره اظهار داشت: اگر اجازه دهید اطلاعات فیلم ها طی چند روز آینده اعلام می شود. درحال حاضر مشغول مذاکره با تعدادی از صاحبان فیلم ها هستیم البته متاسفانه تجربه نشان داده است که اعلام این اخبار در بود و نبود فیلم های مورد نظر تاثیر می گذارد، بعنوان مثال ما نام فیلم یک کارگردان معروف خارجی را اعلام می نماییم که در جشنواره حضور دارد، بعد برخی از ایرانیان چه در داخل و چه در خارج از کشور به صفحه مجازی آن هنرمند مراجعه می کنند و به او می گویند با ایران همکاری نکند که این اتفاق یک پدیده است که دلیلهای مختلفی دارد.
موقعیت جشنواره جهانی فیلم فجر در منطقه منحصر به فرد است
این سینماگر خاطرنشان کرد: واقعیت این است که گاهی ما قدر و اندازه خودرا بی مقدار می بینیم، بعنوان عضو فیاپف و دبیر جشنواره می گویم که جشنواره جهانی فیلم فجر جزو بهترین جشنواره ها ارزیابی شده است و ما از خیلی از جشنواره های جهان جلوتر هستیم اما عادت داریم که مرغ همسایه را غاز بدانیم. خیلی از دوستان که جشنواره را نقد می کنند، هیچکدام جشنواره های جهانی خارج از کشور را ندیده اند و من خوشحال می شوم کسانی که جشنواره های خارجی را دیده اند هم در این حوزه نظر دهند. موقعیت جشنواره جهانی فیلم فجر در منطقه منحصر به فرد است و خیلی از کشورهای حاشیه ای از بازار سینمای ایران برای حضور در جشنواره های دیگر استفاده می نمایند که این مساله بسیار مهمی است.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: گاهی به من می گفتند که این جشنواره و بازار آن چقدر خروجی داشته است در حالیکه این سوال ها واقعاً طنز است. انتشار آمار بازار چندان مجاز نیست، گاهی برخی به بازار جشنواره سر می زنند و می گویند هیچ خرید فروشی صورت نمی گیرد اما مساله این است که حضور در یک بازار فیلم، قرار و برگزاری جلسات ممکنست ۲ سال بعد منجر به ایجاد یک تولید مشترک شود.
وی متذکر شد: به شکل طبیعی هر جشنواره ای با عنایت به سیاست های خود، فیلم انتخاب می کند، معلوم است که محدودیت های ما در خیلی از موضوعات چه چیز است و این مساله را خیلی از کشورها می دانند. بدین سبب تاجایی که امکان دارد فیلم هایی را انتخاب می نماییم که شرایط ویژه ای را داشته باشند که همین مساله کار را سخت می کند. البته گاهی شده است به فیلمی بربخوریم که تنها یک اصلاح کوچک نیاز داشته باشد که این موارد را با صاحب فیلم مطرح می نماییم تا اگر مایل بود این اصلاحات صورت گیرد و اگر مایل نبود فیلم به چرخه جشنواره وارد نمی گردد.
عسگرپور درباره برگزاری بزرگداشت هنرمندان در این دوره جشنواره توضیح داد: امسال هیچ بزرگداشت و نکوداشتی نخواهیم داشت چونکه برگزاری این مراسم ها باید فیزیکی باشند پس به علت کرونا بخش هایی از این دست که نیاز به برگزاری فیزیکی دارند، حذف شدند. درباره ظرفیت سالن های سینمایی هم اکنون نمی گردد، صحبت کرد چونکه همه چیز بستگی به پروتکلهای بهداشتی دارد، مخاطبان نیز با حضور در باشگاه هواداران می توانند سهمیه حضور داشته باشند و قسمتی از بلیت ها نیز بصورت آنلاین فروخته می شود
وی افزود: همه ما در دوره سختی به سر می بریم و باید به یکدیگر در جهت روحیه دادن کمک نماییم. واقعیت این است که زمینه افسردگی در همه جای دنیا بالا رفته است. در خیلی از کشورها اعلام شده است که تولید گرفتار مشکل شده اما در ایران این مشکل را نداریم. به علت محدودیت های موجود افسردگی در جامعه به وجود آمده است اما امیدوارم شرایطی را فراهم نماییم تا اتفاقات خوبی رقم بخورد. البته این را شنیدم که حضور در جشنواره ها تاثیر چندانی در انتشار کرونا نداشته است.
این کارگردان سینما در بخش دیگری از صحبت هایش درباره حضور خریداران قدیمی در بخش بازار اظهار داشت: زمانی که خریدارانی تاکید دارند چند سال در یک بازار حضور داشته باشند یعنی از آن بازار جواب گرفته اند، ضمن اینکه خیلی از حاضران با هزینه شخصی در بازارهای فیلم جشنواره حضور داشتند. همین طور در این دوره از جشنواره در قالب کارگاه های آموزشی ارتباط با سینماگران خارجی را بصورت مجازی خواهیم داشت.
وی درباره ظرفیت سالن های سینمایی و گروه هایی که می توانند در این جشنواره حضور داشته باشند، توضیح داد: درباره ظرفیت سالن های سینمایی هم اکنون نمی گردد، صحبت کرد چونکه همه چیز بستگی به پروتکلهای بهداشتی دارد، مخاطبان نیز با حضور در باشگاه هواداران می توانند سهمیه حضور داشته باشند و قسمتی از بلیت ها نیز بصورت آنلاین فروخته می شود.
عسگر پور درباره کمک جشنواره جهانی به مناطق محروم مانند دیگر رویدادهای سینمایی یک سال گذشته، توضیح داد: بودجه ما همانطور که عرض کردم به اندازه نیم فیلم است و امیدواری داریم که در همین محدوده جشنواره را برگزار نماییم. ما نه تهیه کننده ای هستیم که ده یازده فیلم داشته باشیم نه چیز بیشتری! پس در محدوده همان بودجه نیم فیلم جشنواره را برگزار می نماییم و تجربه خوبی است که بتوانند در همین محدوده جشنواره ای برگزار گردد که نیمی از آن هم مجازی باشد. این تجربه ناخواسته، شاید موجب شود که برخی از جشنواره ها بخواهند برخی از بخش هایشان را مجازی برگزار کنند.
انتخاب فیلم هایی با مضامین هویت ملی
وی اضافه کرد: امسال محدودیت هایی وجود دارد، این را می دانم که یکی از رویکردهای جشنواره گفتگوها و حضور فیزیکی است اما نه ما بلکه خیلی از جشنواره های خارجی نیز این وضعیت را داشته اند البته در وروک شاپ ها و بازارها بصورت آنلاین این اتفاق رخ می دهد. درحال حاضر خیلی از هنرمندان ما با دیگر هنرمندان در خارج از کشور در ارتباط هستند اما این مساله هم وجود دارد که در یک زمان مشخص با برخی از استفاده کنندگان حرفه ای جشنواره بصورت مستقیم مرتبط می شوند که این ارتباط بوسیله پلت فرم هایی که در نظر گرفته شده انجام می شود.
وی در آخر صحبت هایش در پاسخ به رویکرد انتخاب فیلم ها در این دوره از جشنواره بیان نمود: ما از موجودی مان در سینمای ایران برای جشنواره انتخاب می نماییم، بدین سبب از ظرف موجود سینمای ایران برای انتخاب آثار بهره بردیم. همچون پارامترهایی که دوستان برای انتخاب آثار مورد توجه قرار دادند، این است که فیلم ها قابل رقابت با مشابه خارجی خود از جهات مختلف باشند. البته پارامترهای اضافه تر هم داشتیم که از آن جمله معرفی فیلم و فیلمساز جدید بوده است. از جهت مضامین نیز به سمت مضامینی می رویم که بیشتر هویت ملی ما در آن دیده شود.


منبع:

1400/02/19
15:17:44
5.0 / 5
343
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،