بی بدیل  - Bibadil
07 اردیبهشت 1403   26 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
گزارش بی بدیل دات كام؛

خاموشی چراغ كنسرت ها دو ساله می شود؟

خاموشی چراغ كنسرت ها دو ساله می شود؟ به گزارش بی بدیل دات کام خاموشی چراغ کنسرتهای موسیقی در حالی تا چند ماه دیگر، دوساله می شود که گویی سیاست گذاران ارشاد و کنسرت گذاران به توافقی نانوشته برای فراموشی کامل این حوزه رسیده اند!



خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی: روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه شنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه با ارسال خبری از مکاتبه سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر ارشاد با ستاد ملی مقابله با کرونا برای قرار گرفتن «موسیقی» در گروه دو مشاغل و امکان از سرگیری باردیگر برگزاری کنسرتهای موسیقی در روزهای کرونایی آگاهی داد. نامه ای که تاریخ ارسال آن به ستاد کرونا مشخص نبود، اما نشان دهنده ایجاد شرایط جدیدی بود که گویا وزارت ارشاد را بر آن داشته تا در حوزه موسیقی هم کارهایی را انجام دهد.
بسیاری از هنرمندان و کارشناسان موسیقی پس از انتشار این خبر از آن بعنوان یک اقدام نمادین برای «رفع تکلیف» یاد کردند و عده ای هم بر این باور بودند که وزارت ارشاد، همچون «سینما» و «تئاتر» که بتازگی در گروه دو مشاغل قرار گرفتند، درصدد رفع موانع موجود پیش روی «موسیقی» است.
معاون امور هنری ارشاد در متن این نامه آورده بود: «عطف به نامه قبلی در خصوص تجدیدنظر در گروه بندی مشاغل و پیرو جلسه کارگروه کارشناسی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا درباره قرار گرفتن سینما و تئاتر در گروه دو مشاغل به آگاهی می رساند، خیلی از اجراهای صحنه ای موسیقی در گونه های ردیف دستگاهی، نواحی و کلاسیک در سالن های کوچک و معمولاً با مخاطبان محدود برگزار می گردد و از نظر رعایت پروتکلهای بهداشتی و تعداد محدود تماشاگران با بهره گیری از درصدی از ظرفیت سالن با اجرای تئاتر و نمایش فیلم مشابهت دارد. مقتضی است در گروه دو مشاغل قرار بگیرد تا امکان برگزاری اینگونه اجراها با رعایت پروتکلهای بهداشتی میسر شود.»
کنسرت آنلاین یا اجرای زنده؛ مسئله این است
اگرچه انتشار چنین خبری آن هم در ایام بحرانی کرونا می تواند در نگاه اول نویددهنده روزهای بهتر برای کارهای اجرایی این حوزه بخصوص موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک به حساب آید، اما تجربه بیش از یک سالی که کرونا میهمان ماست، نشان داده که فعالان این عرصه به غیر از مواردی قلیل آن هم در جزیره کیش و با قیمت های بسیار گران تر از کنسرتهای معمول و چند تجربه محدود دیگر در پایتخت، علاقه ای به برگزاری کنسرت و اجراهای زنده در کشور ندارند و عمده فعالیتشان را متمرکز بر حضور در استودیوهای موسیقی برای تولید آلبوم و تک آهنگ و در خوشبینانه ترین شکل ممکن کنسرتهای اینترنتی کرده اند.
حاشیه های برگزاری کنسرتهای آنلاین در کنار فعالیت بی سامان پلت فرم ها و سامانه های اینترنتی معروف و غیرمعروف، فضایی را پیش روی مخاطبان قرار داد که در مجموع نتوانست جانشین مناسبی برای کنسرتهای زنده در ایام کرونایی شود برگزاری کنسرتهای آنلاین از همان ابتدای همه گیری کرونا برای گروهی از خوانندگان سودهای خوبی را رقم زد و برای برخی دیگر هم حاشیه های گوناگونی را پدید آورد. حاشیه هایی که در کنار فعالیت بی سامان پلت فرم ها و سامانه های اینترنتی معروف و غیرمعروف، فضایی را پیش روی مخاطبان قرار داد که در مجموع نتوانست جانشین مناسبی برای کنسرتهای زنده در ایام کرونایی شود.
به هر ترتیب حالا و با انتشار خبر مکاتبه آقای معاون، بازهم ماجرای «اجرای زنده» در وضعیت کرونا به میان آمده که تا لحظه انتشار این گزارش پاسخی هم از جانب ستاد ملی مقابله با کرونا دریافت نکرده، یا اگر هم پاسخی در بین باشد، هنوز رسانه ای نشده است.
اما نکته مهم تر در این میان به گواه تجربه یک سال گذشته، نحوه اجراهای زنده آثار موسیقایی در ایام کرونایی و نحوه استقبال صاحبان آثار موسیقی بخصوص تهیه کنندگان و خوانندگان است که آیا با قرار گرفتن حوزه موسیقی در گروه دوم مشاغل این دفعه میلی برای برگزاری کنسرت در شهرهایی غیر از جزیره کیش خواهند داشت؟ آیا با در نظر گرفتن این نکته که بلای کووید ۱۹ حالا حالاها قصد رفتن ندارد، بازهم هنرمندان و تهیه کنندگان فعال و مخاطبان و هنرمندان این حوزه همچنان اصرار بر خانه نشینی و کارهای غیرموسیقایی دارند؟ آیا نیاز فرهنگی مخاطبان به شنیدن موسیقی رفته رفته در حال فراموشی نیست و آیا دیگر ضرورتی به پرداخت و تمرکز روی آن در جامعه ایرانی وجود ندارد؟ آیا برگزاری کنسرتهای زنده با در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری آن هم با قیمت بلیت معقول فعلا اولویتی برای تهیه کنندگان و خوانندگان دارد؟ آیا مخاطبان و تماشاگران حاضرند در این شرایط ویژه بازهم برای تماشای کنسرت هزینه کرده و از سر علاقه مندی و دغدغه در این عرصه، به سالن های کنسرت رجوع کنند؟

آنچه هم اکنون می تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد، از قافله عقب ماندن کارهای موسیقایی کشور به نسبت حوزه هایی چون تئاتر و سینماست که فعالان این عرصه با وجود تمام مشکلات و مصائبی که در حوزه اجرای عمومی و اکران دارند اما همچنان در تلاشند تا چراغ نیمه روشن این هنرها را بواسطه هنرمندان فعال این عرصه روشن نگه دارند. کما این که در این عرصه ها هم انتقاداتی به نحوه سیاستگذاری و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مجموعه های مرتبط وجود دارد که در گزارش های مختلف رسانه ای مورد تمرکز قرار گرفته اند.
به هر حال موسیقی یکی از موثرترین و پرمخاطب ترین گونه های هنری در تمام دنیاست که به نسبت هنری چون تئاتر از فراگیری مخاطبان بسیار بیشتری برخوردارست و می تواند بعنوان یک ابزار رسانه ای در ایام سخت کرونائی، به کمک بهبود و تغییر احوالات روحی طیفی از افراد جامعه بیاید.
تردیدی نیست که در این عرصه حفظ سلامت مخاطب در اولویت قرار دارد، اما آیا همین ماجرای «حفظ سلامت» که اساسا و حتما باید بیشتر از هر زمانی مورد توجه اجراگران و فعالان همه حوزه ها قرار گیرد، تنها دلیل توقف کارهای موسیقایی در کشور و مشخصاً خاموشی کامل چراغ کنسرت هاست؟ یا متغیرهای دیگری دراین زمینه تأثیرگذار بوده است؟ آیا در این شرایط نمی توان با طراحی ایده های اجرایی متناسب با روزهای کرونایی و در آستانه فضای سیاسی و پرشور منتهی به انتخابات، به فکر برگزاری کنسرت ها حداقل برای بهبود اوضاع روحی طیفی از علاقمندان این حوزه بود؟
پیگیری یک مبحث مهم موسیقایی در ایام سیاسیِ کرونا
پی جویی برای پاسخ به این پرسش ها، بهانه ای شد برای گفتگو با محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و محسن رجب پور تهیه کننده و مدیرعامل مجمع صنفی ناشران موسیقی، آن هم در سیاسی ترین روزهای سال ۱۴۰۰ بواسطه نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری؛ گفتگوهایی که بواسطه جایگاه حقوقی و هنری این سه تن، می تواند دورنمایی از آنچه پیرامون کارهای موسیقایی کشور قابل تصور است، به دست دهد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد: برابر آمار دفتر موسیقی وزارت ارشاد حوزه تک آهنگ ها نسبت به سال ۹۸ از رشد قابل توجهی برخوردار بودند محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که طی روزهای گذشته کوشش های مستمری برای از سرگیری کنسرتهای موسیقی در سراسر کشور انجام داده با اشاره به روندی که برای برگزاری اجراهای زنده حوزه موسیقی در ایام کرونایی صورت گرفته، به خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ حوزه موسیقی جزو نخستین حوزه هایی بود که در کنار مردم قرار گرفت و ما شاهد این مساله بودیم که تک آهنگ و آثار گوناگونی دراین زمینه منتشر گردید که دال بر همراهی با کادر درمان داشت. برخی از آثار هم بودند که هنرمندان تلاش نموده بودند، فضای نشاط بخشی را به جامعه ایرانی عرضه کنند. از طرف دیگر گرچه سال قبل ما شاهد کمترین اجراهای صحنه ای در حوزه موسیقی به شکل متداول بودیم اما تعدادی تک آهنگ ها و کلیپ های تصویری که از جانب هنرمندان این عرصه پیش روی مخاطبان قرار گرفت تا ضعف فقدان حضور در کنار مردم در قالب اجراهای زنده، کمتر نمایان شود. کمااینکه برابر آمار دفتر موسیقی وزارت ارشاد حوزه تک آهنگ ها نسبت به سال ۹۸ از رشد قابل توجهی برخوردار بودند.
وی اضافه کرد: البته کارهای ما محدود به حوزه تک آهنگ ها نشد، چون که ما در ابتدای سال و حتی در نیمه دوم سال قبل دو جلسه را با تهیه کنندگان و مدیران سالن های اجرای صحنه ای داشتیم؛ دو مقطعی که به جهت درجه بندی شهرها در زمینه شیوع ویروس کرونا تهران و تعدادی دیگر از شهرها به سمت آبی و زرد رفت و این امکان وجود داشت که کارهای صحنه ای حوزه موسیقی آغاز شوند. ما دراین زمینه سعی کردیم هم تهیه کنندگان و هم مدیران سالن های اجرای کنسرت را مجاب نماییم تا حداکثر شرایط را فراهم آورند که چه به جهت ملاحظات مربوط به رعایت پروتکلهای بهداشتی و چه به جهت شرایط مالی، مردم را تشویق کنند که با اطمینان خاطر به تماشای کنسرت ها ترغیب شوند. ما علاوه بر گفتگو با ذی نفعان این موضوع، هم زمان در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا هم شرکت کردیم و در هر دو جلسه هم نمایندگان صنوف مختلف موسیقی را همراه کردیم تا به صورت رو در رو شرایط بهتری برای گفتگو درباره این مساله مهم به وجود بیاید. در این راستا دست اندرکاران ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئولانی که برای تعطیلی یا بازگشایی شهرها تصمیم گیری می کردند هم در این جلسات حضور داشتند.

برگزاری کنسرت در سالن های زیر ۱۰۰ نفر تفاوتی با سینما و تئاتر ندارد
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره کرد: وقتی این اجازه داده شد که سالن های سینما و تئاتر با ۳۰ درصد ظرفیت تماشاگران فعالیت خویش را آغاز کنند، توقع این بود که برای حوزه موسیقی هم این اتفاق بیفتد. این مساله هم در جلسات ستاد کرونا اعلام گردید که حوزه موسیقی هم می تواند با ۳۰ درصد ظرفیت و حداکثر ۱۰۰ نفر سالن های خویش را اداره کرده و کارهای موسیقایی را آغاز کند. کما این که دراین زمینه بنده با یکی از معاونت های اصلی و تصمیم گیر در ستاد ملی مقابله با کرونا در وزارت بهداشت به صورت مستقیم گفتگو و ضمن تشریح شرایط موجود به این وضعیت اشاره کردم که گونه موسیقی ردیف دستگاهی، موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک در وضعیت عادی با ظرفیت های بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر اجرای صحنه ای داشته اند و دست کم اینگونه های موسیقی از جهت سالن هیچ تفاوتی با سالن های سینما و سالن های تئاتر نداشته و از حیث مخاطب همان شرایط را پیروی می کنند. به عبارتی هر اتفاقی که برای بازدیدکنندگان در سالن های سینما و تئاتر می افتد در سالن های موسیقی هم اجرا می شود. دراین زمینه استدلال ما هم این است که برگزاری کنسرتهای موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک و موسیقی ردیف دستگاهی هیچ تفاوتی با اجراهای تئاتر و سالن های سینما ندارد و در اینگونه هم مردم می توانند در سالن حضور پیدا کردند و از برنامه هنرمندان با حفظ پروتکلهای بهداشتی استفاده کنند.
اله یاری: استدلال ما هم این است که برگزاری کنسرتهای موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک و موسیقی ردیف دستگاهی هیچ تفاوتی با اجراهای تئاتر و سالن های سینما ندارد و در اینگونه هم مردم می توانند در سالن حضور پیدا کردند و از برنامه هنرمندان با حفظ پروتکلهای بهداشتی استفاده کنند اله یاری با اشاره به مبحث برگزاری کنسرت ها در وضعیت کرونایی اشاره کرد: با اجرایی چنین شرایطی خیلی از هنرمندان و فعالان اینگونه های موسیقی در حوزه های اجرایی و فنی، چرخه اقتصادی موسیقی آغاز به حرکت می کنند و در شرایطی که دولت هم نتوانسته حمایت های کافی و لازم را به جهت معیشتی از هنرمندان عزیز داشته باشد این مساله می تواند بیشتر مورد توجه قرار گیرد. ضمن این که در حوزه بازگشایی مشاغل هم به اجراهای هنری اشاره ای شده که استنباط بنده این است که وقتی گفته می شود: «اجراهای هنری»، بدین سبب اجرای موسیقی هم در کنار اجرای تئاتر و اکران سینمایی هم شامل می شود و علی القاعده دراین زمینه تفکیکی وجود ندارد. گرچه وقتی مسؤلان ذی ربط در ستاد کرونا در بیان و کلام از واژه سینما و تئاتر استفاده کردند، اما در جدول بندی مشاغل «فعالیت های هنری» گفته می شود طبیعتاً موسیقی را هم میتوان در این ردیف گنجاند. در این راستا استنباط شخص بنده این است که در وضعیت حاضر سالن های موسیقی با ۳۰ درصد ظرفیت و حداکثر ظرفیت ۱۰۰ نفر که پیشتر به صورت مکتوب اعلام شده بود، می توانند کارهای خویش را انجام بدهند.
وی در ادامه صحبت های خود ضمن اشاره به پیگیری های مستمر معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت ارشاد در ارتباط با برگزاری کنسرت توضیح داد: ما برای محکم کاری بیشتر هم سال قبل و هم در هفته گذشته دو مکاتبه را با ستاد ملی مقابله با کرونا داشتیم و عناوینی که به آن اشاره کردم را در این نامه گوشزد کرده و تقاضا داشتیم که این مساله تصریح و دوستان با شفافیت بیشتری اعلام موضع کنند تا ما هم بتوانیم با قطعیت موضوعات را با اهالی موسیقی مطرح نماییم. در این راستا بنده از تشکل های مختلف حوزه موسیقی هم خواهش کردم تا آنها هم این مساله را پیگیری کنند. به هر حال بنده خوش بین هستم و برداشتم از جدول بندی مشاغل این است که وقتی به کارهای هنری اشاره ای شده منظور این است که موسیقی هم می تواند در کنار سینما و تئاتر کارهای اجتماعی خویش را با رعایت پروتکلهای بهداشتی اجرا نماید.

چند نکته درباره برگزاری کنسرت موسیقی پاپ در ایام کرونایی
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی در خصوص تعیین تکلیف اجراهای زنده در حوزه موسیقی پاپ اظهار داشت: البته در حوزه موسیقی پاپ ماجرا مقداری متفاوت می باشد. چون که در این عرصه با سالن های بالای ۵۰۰ نفر یا بالای ۱۲۰۰ نفر مواجه هستیم و طبیعی است که آنجا لازم است تبعیت دقیق تری نسبت به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا صورت گیرد. اما به طور قطع در حوزه های دیگر موسیقی ما این تضمین را می دهیم که حداکثر پروتکلهای بهداشتی رعایت خواهد شد.
تهیه کنندگان و کنسرت گذارهای موسیقی پاپ از عدم حضور مردم در وضعیت فعلی به شکل گسترده در سالن ها نگران هستند و ترجیح می دهند هم اکنون که به لحاظ اقتصادی آورده ای ممکنست حاصل نشود، این عزیزان دلیلی برای بیماری نشوند و با تجمع گسترده به توسعه بیماری کمک نکنند اله یاری در بخش دیگری از اظهاراتش درباره استقبال یا عدم استقبال مردم و تهیه کنندگان موسیقی از برگزاری کنسرتهای موسیقی در روزهای کرونایی بیان کرد: من این را می دانم که این علاقه مندی در مدیران سالن های کنسرت برای برگزاری اجراهای زنده وجود دارد. حتی خود ما سال قبل در قالب یک اقدام حمایتی از سوی بنیاد رودکی اعلام کردیم که این مجموعه در تالارهای تحت مدیریت خود حداکثر تخفیف های لازم را برای از سرگیری اجراهای صحنه ای عرضه نماید. ما در سال قبل اعلام کردیم در صورتیکه گروهی مایل به انجام فعالیت در حوزه اجرای زنده باشد ما بتوانیم قسمتی از هزینه ها را در دفتر موسیقی پوشش دهیم و بنیاد رودکی بخش دیگری از هزینه های مربوط به سالن را پوشش دهد تا در این عرصه رغبت بیشتری برای گروه های موسیقی در جهت اجرای صحنه ای به وجود بیاید.
وی اشاره کرد: اساسا در اجراهای موسیقی پاپ که فضای گسترده تری دارد، ماجرا کمی متفاوت تر است و تهیه کنندگان و کنسرت گذارهای موسیقی پاپ از عدم حضور مردم در وضعیت فعلی به شکل گسترده در سالن ها نگران هستند و ترجیح می دهند هم اکنون که به لحاظ اقتصادی آورده ای ممکنست حاصل نشود، این عزیزان دلیلی برای بیماری نشوند و با تجمع گسترده به توسعه بیماری کمک نکنند. اما در ارتباط با اجراهای کوچک تر که ما با تهیه کننده ای مواجه نیستیم و به طور عمده در برخورد با گروه قرار گرفته ایم همچنان این آمادگی در دفتر موسیقی و بنیاد رودکی وجود دارد که موانع موجود برداشته شده و حمایت های لازم دراین زمینه صورت پذیرد. البته در سال قبل پشتیبانی از اجراهای آنلاین در دستور دفتر موسیقی، بنیاد رودکی و انجمن موسیقی قرار گرفت که در این چارچوب دو دوره کنسرت آنلاین موسیقی ردیف دستگاهی ایران و یک دوره کنسرت موسیقی نواحی اجرا شد. سال جاری هم تا پیش از فرا رسیدن ماه محرم در تلاش هستیم تا دست کم سه دوره اجرای آنلاین داشته باشیم.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اشاره کرد: اساسا اجراهای آنلاین موسیقی نباید مانع از برگزاری اجراهای صحنه ای حوزه موسیقی و حضور مردم و هنرمند در سالن شود. بنابراین علاوه بر این که ما از ستاد ملی مقابله با کرونا پیگیر هستیم به جهت اینکه آنچه ما گفتیم اجرا شود، اما همچنان تاکید می کنم به این برداشت که وقتی گفته می شود «فعالیت های هنری» در شهرهای زرد و آبی مجاز است، پس برابر همین مصوبه ستاد کرونا میتوان برگزاری کنسرت ها را از سر گرفت. این در شرایطی است که فعالیت سینما و تئاتر شروع شده و گرچه مردم هم استقبال فراوانی نکرده اند اما در این چارچوب اجراهای صحنه ای موسیقی هم در حوزه های موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک در سالن های کوچک امکان برگزاری دارند.

ادامه توقف کنسرت ها شرایط موسیقی را بحرانی تر می کند
حمید رضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی هم معتقد به آغاز از سرگیری فعالیت اجراهای زنده موسیقی در گونه های موسیقی ایرانی، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی به شرط رعایت پروتکلهای بهداشتی است. چون که به زعم او حالا که عمده کارهای موسیقایی هنرمندان روی مبحث آموزش متمرکز شده و این فرایند هم حتی در مقاطعی با شدت گرفتن بیماری کووید ۱۹ با اختلال مواجه می شود این نگرانی وجود دارد که استمرار تعطیلی اجراهای زنده موسیقی وضعیت بحرانی فعلی هنرمندان و فعالان این عرصه را بحرانی تر خواهدنمود.
مدیرعامل خانه موسیقی: اگر در زمینه برگزاری کنسرت ها اقدام عاجلی صورت نگیرد، بازهم شاهد اتفاقات بحرانی تری در روزهای کرونایی پیرامون حوزه موسیقی خواهیم بود این خواننده موسیقی ایرانی هم در گفتگو با خبرنگار مهر توضیح داد: باآنکه از بدنه مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش زیادی برای حل مشکلات هنرمندان موسیقی و حوزه های نظیر تئاتر و هنرهای تجسمی ندیدیم اما من شاهد این بوده ام که در دفتر موسیقی وزارت ارشاد کارها و کارهای مستمر و بیشتری برای امور معیشتی و اجرایی هنرمندان این حوزه انجام گرفته که امیدوارم به نتایج مطلوبی برسد. این در حالیست که ما در خانه موسیقی حسب وظیفه صنفی که داریم به صورت جداگانه با وزارت بهداشت مکاتباتی داشتیم که هرچه سریعتر درباره نحوه فعالیت صنفی هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی در روزهای کرونایی بخصوص در وضعیت نارنجی، زرد و آبی تصمیمات لازم اتخاذ شود. حتی خود من در جلسه ای که با آقای نمکی داشتم به صورت مستقیم تاکید کردم که باید برای برون رفت از این بحران صنفی تصمیمات تازه ای اتخاذ شود. به هر حال اگر در زمینه برگزاری کنسرت ها اقدام عاجلی صورت نگیرد، بازهم شاهد اتفاقات بحرانی تری در روزهای کرونایی پیرامون حوزه موسیقی خواهیم بود.
وی اشاره کرد: من بر این باورم جامعه نیازمند موسیقی است و این جریان هنری ناب در تمامی گونه هایش می تواند زمینه های موثر و نشاط آوری را برای تزریق امید به جامعه فراهم آورد. از طرف دیگر بحث امرار معاش هنرمندان این عرصه هم یکی دیگر از موضوعات مهم می باشد که در فقدان نبود اجراهای زنده تبدیل به یکی از اصلی ترین دغدغه هنرمندان شده است.
باید به مردم حق داد که در این شرایط نگران باشند
نوربخش اظهار داشت: در این ایام کرونا یا به صورت هدف مند یا جسته و گریخته کارهایی در حوزه برگزاری کنسرتهای اینترنتی شد اما باید بپذیریم که این اجراها آنچنان که باید نمی توانند در ردیف اجراهای زنده حوزه موسیقی قرار بگیرند. پس باید در این شرایطی که فعلا مدار کارهای فرهنگی هنری جامعه در ردیف مشاغل یک و دو قرار گرفته، مبحث قرار گرفتن موسیقی همانند تئاتر و سینما در این ردیف ها هم تبدیل به یک دغدغه جدی شده و بعد از آن اراده جدی برای برگزاری کنسرت ها با در نظر گرفتن پروتکلهای بهداشتی مورد توجه قرار گیرد. ما به همین دلیل چند ماه پیش هم جلساتی را با مدیران سالن ها برای برگزاری کنسرت ها در وضعیت کنونی برگزار کردیم و آنجا توافق شد تا هزینه ها کاهش پیدا کنند و سالن ها بتوانند برمبنای یک سوم ظرفیت پذیرای مخاطبان موسیقی باشند. در این راه هم باید شرایطی ایجاد شود که تهیه کنندگان هم انگیزه بیشتری برای برگزاری کنسرت داشته باشند.
نوربخش: حل شدن معضل کمبود مخاطب کنسرتهای زنده در روزهای کرونایی نیازمند گذر زمان در کنار حمایت های دولتی از هنرمندان است. وقتی این زمان در کنار الزاماتی چون واکسیناسیون منظم در راه منطقی حرکت نماید اساسا مردم هم رفته رفته خیالشان از بابت حضور در سالن های کنسرت هم آسان تر می شود مدیرعامل خانه موسیقی اما به نکته مهم دیگری اشاره می کند و آن مبحث استقبال مردم بعد از حل ماجرای برگزاری کنسرت ها در وضعیت کرونایی است. فضایی که باتوجه به استقبال کم مخاطبان از فیلم های سینمایی و بعضی از تماشاخانه های تئاتر این گمان را به وجود می آورد که استقبال مردم از اجراهای زنده موسیقی هم از کیفیت و کمیت خوبی برخوردار نباشد.
وی در ارتباط با این مساله هم بیان کرد: اساسا باید به مردم حق داد که در این شرایط نگران باشند. به هر حال آنها درحوزه های سینما، تئاتر و موسیقی طی روزهای کرونایی با یک تابوی فرهنگی مواجهند که ممکنست برایشان خطرساز باشد و اساسا هم باید این احتیاط را داشته باشند. اما بنده فکر می کنم حل شدن معضل کمبود مخاطب کنسرتهای زنده در روزهای کرونایی نیازمند گذر زمان در کنار حمایت های دولتی از هنرمندان است.
این خواننده به مبحث مهم واکسیناسیون اقشار مختلف جامعه برای بازگشت به شرایط عادی در روزهای کرونایی اشاره نمود و اظهار داشت: وقتی این زمان در کنار الزاماتی چون واکسیناسیون منظم در راه منطقی حرکت نماید اساسا مردم هم رفته رفته خیالشان از بابت حضور در سالن های کنسرت هم آسان تر می شود. فضایی که حالا در بعضی کشورهای اروپایی باعث ظهور و بروز تجربه هایی شده که می تواند رفته رفته مردم را به سمت سالن ها و تماشاخانه اجرای موسیقی و تئاتر بکشاند و آنها بتوانند با فراغ بال بیشتری از برنامه های فرهنگی هنری دیدن کنند. موضوعی که می بایست در این روزها به شدت روی آن متمرکز بود و برای آن طراحی مناسبی داشت.

این قدر اقتصادی نباشیم، تزریق امید به مردم واجب تر است
نوربخش در بخش دیگری از صحبت های خود به قیمت بلیت کنسرت ها بعنوان یکی از اصلی ترین موانع حضور مردم در سالن های کنسرت چه در روزهای پیش از کرونا و چه ایام کرونایی اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از موارد مهمی که بنده و خیلی از همکارانم در خانه موسیقی روی آن نظر داریم بحث قیمت بلیت کنسرت هاست که در روزهای پیش از کرونا هم بسیار زیاد بود و کنسرتهای موسیقی را تبدیل به یک کالای فرهنگی لوکس کرده بود. در صورتیکه ما باید بپذیریم موسیقی و اجرای زنده متعلق به توده مردم است. پس چرا نباید یک کارگر زحمتکش، یک دانشجو و یک فرد از قشر متوسط و ضعیف جامعه به لحاظ درآمد نتواند حتی در سال به تماشای کنسرت بیاید؟ چرا ما کاری کردیم که رفتن به کنسرت فقط متعلق به قشر مرفه جامعه باشد. گواه این مساله هم اتومبیل های داخل پارکینگ سالن های کنسرت است که به ما نشان میدهد در ترویج شنیدن اجرای موسیقی به توده مردم به سبب قیمت بسیار بالای بلیت کنسرت ها موفق عمل نکردیم. شرایطی که به سبب ورود برخی افراد ثروتمند به عرصه تهیه کنندگی موسیقی ماجرا را به سمتی برده که موسیقی دیگر بعنوان یک کالای فرهنگی محسوب نشده و صرفا بعنوان یک کالای اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد. کما این که در همین ایام کرونایی انگیزه بعضی از برنامه گذاران و تهیه کنندگان در عدم برگزاری کنسرت بواسطه عدم نفع اقتصادی بوده که مخاطب در آن جایی ندارد.
مدیرعامل خانه موسیقی: در همین ایام کرونایی انگیزه بعضی از برنامه گذاران و تهیه کنندگان در عدم برگزاری کنسرت بواسطه عدم نفع اقتصادی بوده که مخاطب در آن جایی ندارد این خواننده و مدرس موسیقی ایرانی اظهار نمود: حالا در شرایطی قرار داریم که باید نگاهمان تزریق امید به جامعه باشد. جامعه ایرانی در این روزها به سبب قرار گرفتن در فضای کرونایی و خانه نشینی در افسردگی قرار دارد. افسردگی که خودِ هنرمندان هم از این قاعده جدا نیستند. شرایطی که باعث شده خیلی از هنرمندان چه در تهران و چه در شهرستان ها در بدترین وضعیت روحی و معیشتی قرار گیرند.
وی اضافه کرد: آیا ما می دانیم نزدیک به ۱۶ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط کامل با موسیقی هستند؟ اینها باید در این شرایط چه کنند؟ حالا که اجراهای زنده موسیقی تعطیل شده اند آیا ما می دانیم این عزیزان با چه شرایطی مشغول زندگی هستند؟ آیا فهمیده ایم حالا که خیلی از کنسرت ها در تعطیلی محض هستند این هنرمندان چگونه زندگی خویش را اداره می کنند؟ به هر حال این دیدگاه غلطی است که در موسیقی فقط همه چیز را با سلبریتی ها ارزیابی نماییم. چون که غیر از این افراد شناخته شده هنرمندان شریفی در حوزه موسیقی حضور دارند که به شدت در انتظار آمدن روی صحنه و اجرای برنامه مقابل مخاطبان به شرط رعایت پروتکلهای بهداشتی هستند. پس ما باید به این مساله واقف باشیم که جامعه ایرانی حالا بیشتر از هر زمان دیگری به موسیقی نیاز دارد و همه باید دست به دست هم دهیم تا جریان اجرای زنده موسیقی جان تازه ای بگیرد. در این راه استمرار و برنامه ریزی منظم برای تزریق واکسن و اعتماد به وجود آمده از این روند در کنار پیگیری جدی و اجرایی مدیران برای پشتیبانی و رفع موانع پیش روی هنرمندان موسیقی می تواند مقدمه خوبی برای شروع مجدد کنسرتهای موسیقی در وضعیت فعلی باشد. شرایطی که اساسا در حوزه های آموزشی موسیقی هم مورد توجه است.

آقایان تبعیض برای ما قابل قبول نیست
محسن رجب پور مدیرعامل مجمع صنفی ناشران موسیقی هم درباره ارزیابی خود پیرامون برگزاری کنسرت آنلاین و اجراهای زنده در ایام کرونایی اشاره کرد: برگزاری کنسرت اینترنتی در ایام ابتدایی کرونا می توانست بعنوان یک تسکین دهنده و مرهم کوچک هم برای اندک فعالیت و انگیزه هنرمندان و هم مخاطبان دو آتشه موسیقی و خوانندگان مطرح مورد توجه قرار گیرد. ولی آنچه که می تواند بعنوان نقطه مقابل این موارد مورد بررسی بیشتری قرار گیرد، بحث کنسرتهای موسیقی است که واقعاً مانند سینما نیست.
مدیرعامل مجمع صنفی ناشران موسیقی: به اعتقاد من کنسرت آنلاین همانند گوش دادن یک موسیقی از روی سی دی است منتها با این تفاوت که آن موسیقی تصویر دارد. پس تفاوت جدی با خود آلبوم موسیقی ندارد و من فکر می کنم فقط یک مسکن زود گذر بوده که کاربرد جدی هم ندارد این تهیه کننده اظهار داشت: فرایند برگزاری کنسرت یک فعالیت زنده و پویاست که پویایی خویش را از تماشاگر مقابلش دریافت می کند. این در حالیست که آثار موسیقایی یک هنرمند یا گروه پیش از برگزاری کنسرت در قالب آلبوم، تک آهنگ یا نماهنگ پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. پس مردمی که برای تماشای کنسرت رجوع می کنند، آمده اند تا اثر از قبل تولید هنرمند مورد علاقه خودشان را در هم جواری با خواننده مورد نظر ببینند و بشنوند. اما به اعتقاد من کنسرت آنلاین همانند گوش دادن یک موسیقی از روی سی دی است منتها با این تفاوت که آن موسیقی تصویر دارد. پس تفاوت جدی با خود آلبوم موسیقی ندارد و من فکر می کنم فقط یک مسکن زود گذر بوده که کاربرد جدی هم ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تهیه کنندگان موسیقی در روند فعلی توقف برگزاری کنسرت ها مقصرند یا خیر توضیح داد: اتفاقاً تهیه کنندگان در این عرصه خیلی نقش مهمی را بازی نمی کنند. این تهیه کنندگان هستند که در این روزهای کرونایی اغلب با هنرمندان تحت قراردادشان نهایت همکاری را دارند و خیلی از هزینه های موجود را هم تقبل می کنند. آنها کمک می کنند که این چرخه ایستاده رو به تباهی نرود.
رجب پور اشاره کرد: البته توقع ما این است که اگر قرار بر ماندگاری کروناست، اگر مقرر است بواسطه کرونا هیچ فعالیت فرهنگی هنری اجرا نشود، ما هم با مردم همسو هستیم چون به هیچ وجه نمی خواهیم در این چارچوب سلامت فردی تحت تأثیر قرار گیرد. ولی این تبعیضی که اکنون بین تماشاگر سینما و تئاتر با تماشاگر موسیقی وجود دارد برای ما قابل قبول نیست. از نظر ما هر تجمعی در هر فضایی به نسبت ظرفیت هر سالن می تواند دربرگیرنده صدمه هایی باشد. بدین سبب اگر مقرر است این دو صنف با رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری به فعالیت ادامه دهند پس موسیقی هم می تواند هم سوی با این اصناف کنسرت برگزار کند.

رجب پور معتقد است: مواضعی که به آن اشاره کردم اصلاً به وزارت ارشاد ارتباط پیدا نمی نماید. آنچه در این میان می تواند مورد توجه قرار گیرد سیاست های دولت و ستاد ملی مقابله کرونا در برخورد با موسیقی است که بنظر می رسد سیاست های تبعیض آمیزی را در هم جواری با سینما و تئاتر اتخاذ نموده است. کما این که این را هم می دانیم که وزارت ارشاد در هم سویی با تهیه کنندگان و فعالان حوزه موسیقی کارهایی را انجام داده است اما واقعاً متاسفم که مسؤلان وزارت بهداشت و ستاد کرونا در این مورد رفتار تبعیض آمیزی با موسیقی دارند.
به هر ترتیب و با در نظر گرفتن آنچه بعضی از نمایندگان و مدیران حوزه موسیقی روی آن تاکید داشتند، لازم است تا ستاد ملی مقابله با کرونا اولاً هرچه سریعتر نسبت به قرار گرفتن مشاغل در رابطه با موسیقی در ردیف ۱ و ۲ مشاغل طی روزهای کرونایی مواضع روشن تری را از خود اعلام نموده و پس از آن هم نهادهایی چون وزارت ارشاد و دیگر مجموعه های مرتبط فضایی را فراهم آورند تا با مراعات تمام و کمال پروتکلهای بهداشتی شرایط مناسبی را برای حضور مردم در سالن های کنسرت فراهم آورند. شرایطی که باآنکه در ایام سیاسیِ منتهی به انتخابات ریاست جمهوری بخش اعظمی از فعالیت ها را تحت تأثیر قرار می دهد، اما برای آنهایی که در این روزهای سیاسی مایل به استفاده از برنامه های فرهنگی هنری هستند می تواند شرایط جدیدی را فراهم سازد.

1400/02/26
19:24:20
5.0 / 5
393
تگهای خبر: آموزش , ابزار , اثر , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،