بی بدیل  - Bibadil
15 اردیبهشت 1403   4 می 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
گزارش بی بدیل دات كام؛

چالش ها و موانع دهکردی در خانه سینما

چالش ها و موانع دهکردی در خانه سینما به گزارش بی بدیل دات کام، به نظر می آید علی دهکردی که شب گذشته بعنوان مدیرعامل خانه سینما ارائه شد در دوره جدید این خانه با موانع و مشکلاتی روبه رو باشد.



به گزارش بی بدیل دات کام به نقل از مهر، ۱۶ آبان ماه بود که بالاخره استعفای مرضیه برومند از مدیریت خانه سینما رسانه ای شد، موضوعی که البته کمی قبل تر از آن هم زمزمه های کناره گیری اش شنیده می شد. مرضیه برومند چهره ای نام آشنا برای نسل های مختلف است؛ کارگردان خاطره سازی که او را بیشتر به واسطه تولیداتش در حوزه کودکان و نوجوانان می شناسیم.
هشت ماه پیش بود که به پیشنهاد محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما، مرضیه برومند بر کرسی ریاست این نهاد صنفی نشست تا نخستین زنی باشد که راهبری خانه سینما را در طول این سال ها برعهده می گیرد؛ اتفاقی که البته طیف زیادی از سینماگران از آن استقبال کردند. این را میتوان از مراسم معارفه ای که برای وی در خانه هنرمندان و با حضور چهره های معتبر سینمایی برگزار شد، دریافت.
مرضیه برومند در همان مراسم بود که اظهار داشت: «خوشحالم که همه خوشحال شده اند. قول می دهم تلاش کنم تا تعادلی بین احساسات و عقلانیت خود برقرار کنم تا در آرامش واقع گرایانه و بدون سیاست زدگی برنامه های خانه سینما را دنبال کنم. به خاطر منافع خانه سینما اهل تعامل و گفتگو هستم و از درون خانه سینما از نظرات تمام صنوف بهره مند می شوم. تقریبا هیچ چیز نمی دانم و باید به کمک دوستان این همه مشکل را حل نماییم. امیدوارم آبروی خانم ها را نبرم.»
او حتی خویش را در نشست خبری که چند ماه پس از انتصابش برایش تدارک دیدند، شخصیتی «مهاجم» خواند که می تواند با تاکید بر عقلانیت بر بخشی از مشکلات فائق آید. اما از همان نشست خبری و در آن سه ماهی که روی کار آمده بود، می شد نشانه های خستگی از این پست را در او دید؛ همان جایی که می گفت از مشکلات مالی خانه سینما شب ها کابوس می بیند و دراین زمینه سازمان سینمایی بودجه ناچیزی در اختیار این تشکل صنفی قرار می دهد؛ بودجه ای که سهم فرهنگ و هنر است اما پرداخت آن با مشکل مواجه می باشد، او البته در همان نشست به مشکلات اجتماعی بازیگران که ناشی از فضای ملتهب آن روزها هم بود، اشاره نمود که بخشی از توان خانه سینما را به خود اختصاص داده بود.

مرضیه برومند چرا رفت؟
کناره گیری زودهنگام مرضیه برومند اما سبب شد عده ای دلیل این مورد را به حواشی سخنرانی وی در مراسم خاکسپاری پیکر زنده یاد مهرجویی و در تسویه حسابی شخصی به جنجال «هوکنندگان» منتسب کنند؛ موضوعی که البته خیلی زود با انتشار نامه استعفایش که تاریخ آن به ۱۰ مهر ماه و به قبل از برگزاری این مراسم بازمی گشت، خطی بر این شائبه کشید. او کمی بعدتر از انتشار نامه کناره گیری اش، یادداشتی در فضای مجازی خود منتشر نمود و دلیل این مورد را «لجبازی، عناد، بی مهری و رفتارهای تند و اهانت آمیز با هنرمندان»، «اختلاف نظرهای درونی خانه سینما» و «خودداری سازمان سینمایی از پرداخت های بموقع تکلیفی» توصیف کرد.
یکی از مهم ترین خصوصیت های علی دهکردی که می تواند در دوره تازه فعالیتهای سینمایی او، تاثیر مثبت داشته باشد، دوری او از حاشیه است. دهکردی سینماگری است که در تمام دوران بازیگری و فعالیت صنفی، کمتر تن به حاشیه ها داده و وسواس ویژه ای در اظهارنظر و موضع گیری داشته است
این استعفا اما ردی از افسوس و بهت را برای سینماگران به همراه داشت و با واکنش آنها مواجه گردید چون اساساً برومند را به «جنگندگی» می شناختند.
با آنکه منوچهر شاهسواری مدیرعامل اسبق خانه سینما شهریور ماه ۱۴۰۱ در نامه ای محرمانه از سمت خود کناره گیری کرد و هرچند مرضیه برومند گزینه ای بود که اکثریت قریب به اتفاق سینماگران بر سر انتخاب او اجماع نظر داشتند اما باز هم فاصله این جابه جایی ۶ ماه به طول انجامید و برومند از اسفند ماه همان سال سکان هدایت این خانه را به عهده گرفت حالا به فاصله ۷ روز از استعفای مرضیه برومند و در شرایطی که کمتر کسی تصور می کرد به سرعت جایگزینی برای او برگزیده شود، سر انجام ۲۳ آبان ماه و به صورت شبانه خبر مدیرعاملی علی دهکردی که پیشتر هم مسئولیت های صنفی در همین خانه داشت، رسانه ای شد.
از علی دهکردی چه می دانیم؟
برای خیلی از علاقه مندان سینمای ایران، نام علی دهکردی هنوز یادآور یکی از قهرمانان به یادماندنی سینمای ابراهیم حاتمی کیا یعنی «سعید» در فیلم «از کرخه تا راین» است. فیلمی که نخستین حضور علی دهکردی بر پرده سینما بود و تا به امروز به رغم نقش آفرینی وی در نزدیک به ۲۰ فیلم سینمایی، ماندگارترین شان هم بوده است.
دهکردی اما نقش آفرینی در مقابل دوربین را قبل از سینما، در قاب تلویزیون تجربه کرده بود و اتفاقاً طی سه دهه حضور فعال در حوزه بازیگری، سهم آثار تلویزیونی در کارنامه اش پررنگ تر از فیلمهای سینمایی بوده است. فارغ از آن چه در مقام بازیگر در کارنامه حرفه ای علی دهکردی ثبت شده، او از چهره هایی است که در حوزه فعالیتهای صنفی هم همواره حضوری فعال در بدنه سینمای ایران داشته است.
دهکردی سابقه عضویت در هیأت مدیره خانه سینما و مهم تر از آن ریاست انجمن بازیگران سینمای ایران را در رزومه صنفی خود دارد و از این منظر یکی از سینماگران آشنا به فعالیتهای صنفی در سینمای ایران شمرده می شود.
یکی از مهم ترین خصوصیت های علی دهکردی که می تواند در دوره تازه فعالیتهای سینمایی او، تاثیر مثبت داشته باشد، دوری اش از حاشیه است. دهکردی سینماگری است که در تمام دوران بازیگری و فعالیت صنفی، کمتر تن به حاشیه ها داده و وسواس ویژه ای در اظهارنظر و موضع گیری داشته است.

علی دهکردی چه مأموریت هایی دارد؟
«مدیرعامل صرفا یک مدیر اجرایی می باشد.» در ماده ۳۹ اساسنامه خانه سینما و در سرفصل در ارتباط با «وظایف و اختیارات مدیرعامل» این جمله به صراحت درج شده است تا مشخص شود، مدیرعامل این نهاد صنفی مقرر است «مجری» تصمیمات و مصوبات هیأت مدیره باشد.
وظایف و اختیارات مدیرعامل بیشتر جنبه اداری و داخلی دارد و از این منظر شاید بتوان بیشتر به عمق این جمله به ظاهر مزاح آمیز مرضیه برومند در آئین معارفه اش فکر کرد که در واکنش به تبریک متواتر اهالی سینما به خود اظهار داشت: «فکر می کنند رئیس سینما شده ام!»
جالب است بدانید در همین بند این توضیح آمده است که «انجام امور اجرایی شامل اداری، فرهنگی و مالی خانه سینما در قالب مصوبات هیأت رییسه و امضای قراردادهای استخدامی کارکنان مورد نیاز خانه سینما جزو وظایف اجرایی مدیرعامل است» و در چارچوب یک تبصره به صراحت تاکید شده است: «مصاحبه ها، اظهارنظرها و صدور بیانیه ها هم مشمول مصوبه هیأت رییسه است.»
باقی سرفصل های درج شده در قسمت وظایف و اختیارات مدیرعامل هم بیشتر جنبه اداری و داخلی دارد و از این منظر شاید بتوان بیشتر به عمق این جمله به ظاهر مزاح آمیز مرضیه برومند در آئین معارفه اش فکر کرد که در واکنش به تبریک چندباره اهالی سینما به خود اظهار داشت: «فکر می کنند رئیس سینما شده ام!»
علی دهکردی حالا عهده دار همین مسئولیت شده است، او مدیرعامل یک نهاد صنفی است و اصلی ترین مأموریتی که برپایه اساسنامه برایش تعیین شده است، سامان دادن به امور صنفی و اداری در ارتباط با صنوف سینمایی است. او باید قدرت اجرایی بالایی برای تعامل با مجموعه های بالادستی همچون سازمان سینمایی داشته باشد که احتمالا در دوره مسئولیت محمد خزاعی، شکل گیری چنین تعاملی دور از انتظار نباشد.
علی دهکردی چه موانعی دارد؟
در تبصره اول از ماده ۳۷ اساسنامه خانه سینما تاکید گردیده است «مدیرعامل نمی تواند از میان اعضای هیأت رییسه انتخاب شود» و برپایه همین تبصره احتمالا انتخاب علی دهکردی برای مسئولیت مدیرعاملی این نهاد صنفی همزمان با کناره گیری اش از هیأت مدیره بوده است.
در حال حاضر محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات مدیره، علی لقمانی نایب رییس و رسول صدرعاملی عهده دار مسئولیت سخنگویی خانه سینما هستند. مسعود امینی تیرانی، حبیب اسماعیلی و علیرضا حسینی هم دیگر اعضای هیأت مدیره هستند که مطابق قانون و با خروج علی دهکردی از این جمع، جابر قاسمعلی بعنوان عضو علی البدل به این جمع افزوده شده است.
علی دهکردی باید مجری مصوبات و تصمیمات این گروه باشد و اگر بخواهیم به مهم ترین چالش ها و موانع پیش روی او در این راه اشاره نماییم، بهترین مرجع، نامه ای است که مرضیه برومند برای استعفا نوشت.
برومند در متن استعفای خود صراحتاً به برخی ناهماهنگی ها و اختلاف نظرها در بین اعضای صنوف سینمایی اشاره کرده بود که میتوان توقف برگزاری جشن خانه سینما را اصلی ترین بروز آنها تا به امروز دانست اما در طول چند دهه گذشته، همواره این اختلافات برای مدیریت این نهاد صنفی چالش آفرین بوده است
در میان اهالی سینما گروهی پرچم دار انتقاد از هر گونه عملکرد هیأت مدیره خانه سینما در دوره جدید بوده اند که احتمالا در مقابل علی دهکردی هم موضع گیری هایی داشته باشند اما نکته مهم تر آن اتفاقاتی است که خارج از فضای رسانه ای و به تعبیری در پشت درهای بسته خانه سینما جریان دارد.
برومند در متن استعفای خود صراحتاً به برخی ناهماهنگی ها و اختلاف نظرها در بین اعضای صنوف سینمایی اشاره کرده بود که میتوان توقف برگزاری جشن خانه سینما را اصلی ترین بروز آنها تا به امروز دانست اما در طول چند دهه گذشته، همواره این اختلافات برای مدیریت این نهاد صنفی چالش آفرین بوده است.
همین چند روز پیش بود که گروهی از تهیه کنندگان در نامه ای عنوان کردند که از چتر واحد صنف تهیه کنندگان خارج می شوند؛ این مسأله ای است که وجهی تازه به آن اختلافات و شکاف های قدیمی می دهد و احتمالا دامنه آن در آینده هم ادامه دار خواهد بود؛ همان چیزی که تعاملات را با چالش مواجه و مشکلاتی افزون بر گذشته را عیان می کند.
از این رو علی دهکردی علاوه بر مدیریت این چالش های داخلی در زمینه تعامل «خانه سینما» با نهاد بالادستی خود یعنی سازمان سینمایی و وزارت ارشاد هم چالش های مهمی پیش رو دارد که باید دید این سینماگر چقدر می تواند در ترمیم این تعاملات، ایفای نقش کند؛ موضوعی که مرضیه برومند در طول هشت ماه مدیریتش بر آن صحه گذاشت و هر هنگامی که تریبونی در اختیار داشت آنرا عنوان کرده بود.
در این مقال اما طیفی از سینماگران، حمایتی تام و تمام از علی دهکردی دارند که این را میتوان از روحیه تعامل پذیر او و همانطور که در شروع این گزارش اشاره شد از گریزش از حواشی، دریافت. انتخاب زودهنگام او هم نشان داده است حمایت های هیأت مدیره خانه سینما که پیش از این تشویق و ترغیب بی دریغشان به سمت مرضیه برومند روانه شده بود، حالا سویی دیگر پیدا کرده و به سمت علی دهکردی متمایل شده است.
هر چند در زمان انتصاب مرضیه برومند هم تصورات این بود که روحیه «جنگندگی» و به تعبیر خودش «تهاجمی» او می تواند بخش زیادی از چالش های مدیریت این نهاد صنفی را مرتفع کند اما این گونه نشد. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم قدرت تعامل و حاشیه گریزی علی دهکردی چقدر به کار این نهاد می آید؛ آیا او می تواند دوره یک ساله مسئولیت خویش را به پایان برساند؟


منبع:

1402/08/24
15:14:49
5.0 / 5
233
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،