بی بدیل  - Bibadil
31 اردیبهشت 1403   20 می 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
در نشست از كتاب تا پرده نقره ای مطرح شد؛

آپاراتچی اقتباسی از داستان یک قهرمان مردمی

آپاراتچی اقتباسی از داستان یک قهرمان مردمی به گزارش بی بدیل دات کام، کارگردان فیلم آپاراتچی در نشست از کتاب تا پرده نقره ای در نمایشگاه کتاب بیان کرد این فیلم اقتباسی از کتاب روح الله رشیدی بر اساس زندگی جلیل طائفی یک قهرمان مردمی اهل تبریز، است.


به گزارش بی بدیل دات کام به نقل از مهر، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت نشست «از کتاب تا پرده نقره ای» با بررسی فیلم «آپاراتچی» با حضور قربانعلی طاهرفر کارگردان، حسین تراب نژاد فیلمنامه نویس و مسعود ملکی مجری طرح «آپاراتچی» در سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار گردید. طاهرفر که نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند سینمایی خویش را با «آپاراتچی» تجربه کرده است، در شروع این نشست اظهار داشت: پیش از این تجربه ساخت سریال و تله فیلم را داشتم. دکتر روح الله رشیدی کتاب «آپاراتچی» را بر اساس زندگی جلیل طائفی، یک قهرمان مردمی اهل تبریز نوشته که این فرد هنوز در قید حیات است. من از جلیل طائفی برای ساخت «آپاراتچی» کمک گرفتم که در راه خود و ساخت فیلم در دهه ۶۰ ثابت قدم بود. وی در تقابل با تحجر غیردینی و همینطور روشنفکری خودش یک بنیاد سینمایی تک نفره است و فیلم خویش را به تنهایی به مرحله اکران می رساند. درآمدهای فیلم را هم صرف جبهه و جنگ می کند. وی خاطرنشان کرد: مجری طرح حمایت ویژه ای در ساخت فیلم داشت. کار اقتباسی مبتنی بر ۲ رکن منبع خوب و نویسنده خوب است و آقای تراب نژاد این فیلم نامه را قریب به ۱۰ بار بازنویسی کرد. در چنین شرایطی مشتاقم مجدد فیلم اقتباسی بسازم، هر چند این ژانر هنوز جایگاه خویش را در سینمای ایران باز نکرده است. سپس حسین تراب نژاد در رابطه با روند نگارش فیلمنامه «آپاراتچی» توضیح داد: حدود ۲۰ کتاب را از منظر قابلیت اقتباسی بودن به فیلم سینمایی بررسی کردم. کتاب «آپاراتچی» نخستین اثری بود که در میان آن کتاب ها انتخاب کردم. با چند بار خواندن کتاب تصاویر سینمایی را استخراج کردم و روایت پیوستگی تصاویر را آماده کردم. فضای شهر تبریز و روابط اجتماعی دهه ۶۰ را با کمک دوستانم بازسازی کردم. تخیل من به داستان کتاب اضافه کردم. این داستان ظرفیت ایجاد درام مرکزی ما را داشت و موقعیت جالبی بود که فیلم ساز برای ساخت فیلم خودش درگیر ماجراهایی می شود. وی اظهار نمود: هر کتابی قابلیت اقتباس ندارد. من تلاش می کنم در مرحله اول برای اقتباس از یک اثر مکتوب، یک شخصیت در داستان کشف کنم که انگیزه حرکت در داستان را ایجاد نماید. اگر کتاب، تصویر سینمایی به فیلم نامه نویس ندهد اما انگیزه کافی برای خلق فیلم نامه را ایجاد نماید، انجام کار امکان دارد. ما در «آپاراتچی» بیشتر کار مهندسی در متن را داشتیم که تصاویر سینمایی را به هم پیوند دهیم و زمان فیلم نامه بالا بود و چندین بار آنرا کوتاه کردیم تا نتیجه کارمان منسجم تر شد. تراب نژاد تصریح کرد: مهم می باشد در روایت فیلم بخصوص در فیلمهای در رابطه با زندگی شهدا، تحریف تأثیرگذاری داشته باشیم. این یک اصل مهم می باشد و شاید بتوان در بعضی از سوژه ها بنا به لزوم درام، تحریف اثرگذاری انجام داد. مسعود ملکی مجری طرح فیلم «آپاراتچی» هم در ادامه این نشست اظهار داشت: در تاریخ معاصر ایران به تاریخ فرهنگی و مردمی توجه نشده است. ایده تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب نطفه «آپاراتچی» را ایجاد کرد. وی متذکر شد: ناشران حق انتشار خویش را می فروشند و حق بالایی را دریافت نمی کنند. کارگردانان تألیف را به کارهای اقتباسی ترجیح می دهند و این عاملی برای کم بودن آثار سینمایی اقتباسی در ایران است. سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار می گردد.


منبع:

1403/02/20
13:01:33
5.0 / 5
74
تگهای خبر: اثر , داستان , سریال , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،