بی بدیل  - Bibadil
10 اردیبهشت 1403   29 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
یك منتقد:

این همه مساله داریم و تلویزیون به دنبال عشق و عاشقی است!

این همه مساله داریم و تلویزیون به دنبال عشق و عاشقی است! بی بدیل دات كام: یك منتقد در نقد مجموعه «حوالی پاییز» كه این روزها از شبكه سه سیما با مبحث حادثه منا به روی آنتن می رود، اظهار نمود: پرداختن به موضوعاتی از این جنس نیاز به نگارش و تحقیق دو چندان نسبت به زمان ساخت و تولید دارد كه متاسفانه این اتفاق در این مجموعه كم رنگ است.



محمدتقی فهیم ـ منتقد سینما و تلویزیون ـ در گفت وگو با ایسنا با اعتقاد بر اینكه تلویزیون در حوزه نمایش باخته و دستش در حوزه نمایشی خالی است، اظهار نمود: در تلویزیون آثاری كه مخاطب را جذب نماید وجود ندارد. مخاطب زمانی كه سریال های تلویزیون را می بیند كلافه می گردد. من بعنوان یك منتقد همیشه تلویزیون را می بینم اما متاسفانه سریال ها من را كلافه و اذیت می كند.

محتوایی خاص بدون جذابیت بصری

این منتقد درباره محتوای «حوالی پاییز» با اعتقاد بر اینكه این سریال تفاوتی در میان آثار تلویزیونی بوجود آورده است، اظهار نمود: تلویزیون برای نخستین بار به سمت یك مبحث مهم رفته است. اتفاقی كه خیلی از آثار سینمایی و تلویزیونی ما باید به آن سمت بروند. كاری كه دنیا انجام می دهد؛ بعنوان مثال آمریكا در مورد اتفاقات مهم خاورمیانه زد و بندها و سیاست ها سریال می سازد و یا انگلیس سریال هایی درباره سازمان های جاسوسی و اتفاقاتی كه در دنیا ضد روسیه وجود دارد و یا جنگ سرد می سازد. آن وقت كشور ما این همه اتفاق دارد؛ از بحث تحریم گرفته تا حادثه منا كه بحث كوچكی هم نیست اما به سریال های روتین و خانگی روی آورده است. در حادثه منا خیلی از هم وطنان ما به امید آنكه به حج بروند و برگردند، دیگر برنگشتند و آن حادثه رخ داد. متاسفانه این بی تفاوت بودن سینماگرها یا حتی تلویزیون نسبت به این قضایا وجود دارد كه همه به سمت موضوعات روتین و تكراری مثل موضوعات عشق و عاشقی رفته اند كه دارای مباحث سطحی و نازل است.

فهیم در ادامه این گفت وگو با اعتقاد بر اینكه سریال حوالی پاییز مبحث مهم و فرامرزی را دستمایه خودش قرار داده است، اظهار داشت: سریال سازها هم همه باید به این سمت بروند. وقتی تلویزیون هزینه می كند چرا باید این هزینه را برای موضوعات پیش پا افتاده و دم دستی و ضعیف خرج كند. این همه اتفاقات در كشور ما در طول سالیان سال وجود دارد. از تروریست بگیرید تا مسائل داخلی جناح ها، مفاسد اقتصادی، بالا كشیدن ها، جیب مردم را خالی كردن و گرانی هایی كه به این شكل همه را عاصی كرده است. ازاین رو كشور ما كشور پرالتهابی است و به خوبی می تواند به این موضوعات بپردازد. حال نمی دانم سریال حوالی پاییز از كجا سفارش شده است؟ و یا اینكه اتاق فكر خود تلویزیون بوده است اما مبحث مهمی را دستمایه قرار داده است.



محافظه كاری در تلویزیون رونق بیشتری دارد

این منتقد سپس با اشاره به اینكه كمی در تلویزیون جسارت باید افزایش پیدا كند، اظهار نمود: رفتن به موضوعاتی از این جنس جسارت می خواهد اما متاسفانه محافظه كاری در تلویزیون رونق بیشتری دارد. آنجا هم كه كمی می خواهند خلاقیت به خرج بدهند به سمت كپی كاری و وام گرفتن از كارهای روتین خارجی می روند. انگار یك انسداد و یك انجمادی تلویزیون را فرا گرفته است كه فاقد خلاقیت است. ازاین رو از این منظر می تواند تكاپویی تولید شود كه تلویزیون به سمت موضوعات مهم و موضوعاتی برود كه مساله مردم است.

فهیم با اشاره به اینكه فرم و ساختار «حوالی پاییز» و سریال هایی از این جنسف اتفاقی تازه نیست كه به صدمه شناسی كلی تلویزیون برمی گردد، اظهار داشت: تلویزیون هنوز نتوانسته است آثاری را بسازد كه در جذب مخاطبان و بخصوص در جلب رضایت نخبگان جامعه و همینطور توده های مردم موفق باشد؛ یعنی برخی آثار هستند كه عین تئاتر می مانند كه در شبكه چهار سیما آنرا پرت كرده اند كه مخاطبان خاص دارد و اساسا به درد نمی خورد و یا همه به سمت فیلم رفته اند؛ ازاین رو چون تلویزیون سطح سلیقه مخاطبان را صدمه زده است كمتر به فرم و ساختار كار توجه می كند.





هدف گذاری «حوالی پاییز» چیست؟

او با اشاره به مجموعه حوالی پاییز و حادثه منا كه بحث مربوط به عربستان در این سریال كمرنگ است، اظهار نمود: اطلاعات از عربستان در این مجموعه كم است و شخصیت ها در سطح پرداخت شده اند. از طرفی روی شخصیت آدم ها از منظر روانشناسی كمتر كار شده است. در واقع یكی از اشكالات كار، مربوط به پژوهش این نوع جنس كارها است. در حالیكه بیشتر از تولید چند برابر نیاز به پژوهش است. چون كه مسائل مهم و حساسی است. نكته این است كه تلویزیون به كاهش سطح سلیقه مردم دامن زده است و به جای بالا بردن سطح سلیقه با ساخت كارهای ضعیف سطح سلیقه مردم را پایین می آورد.

این منتقد همینطور درباره مجموعه حوالی پاییز كه ژانر پلیسی و معمایی هم در آن به چشم می خورد، اظهار نمود: كارهای معمایی در دنیای صنعت سینمایی و سریال سازی كار سختی است. یعنی كسانی كه به این حوزه وارد می شوند اتفاقا باید كار را بهتر بدانند، معما را بشناسند، تعلیق را بشناسند و همینطور نگهداشتن مخاطب در شرایط روحی خاص كه روانشناسی مخاطب مطرح است. این مجموعه هم امنیتی معمایی و هم خانوادگی است و هم پلیسی است و گویا هدف گذاری، سبك زندگی مردم بوده است. در واقع در قالب طرح مبحث منا، سبك زندگی مردم هم ترسیم می گردد.



حضور بازیگر عرب چه كمكی به این سریال كرده است؟
این منتقد با اشاره به اینكه مجموعه «حوالی پاییز» در بحث پژوهش و تحلیل متن نیاز به پژوهش بیشتری داشت، همینطور در مورد شخصیت خارجی این سریال اظهار نمود: خیلی ها انتقاد می كنند آوردن یك كاراكتر خارجی در این سریال چه ضرورتی دارد اما من فكر می كنم اتفاق خوبی است. به نظرم اگر ما بتوانیم در شرایط فعلی كه خیلی مشكلات در حوزه بین الملل داریم، ارتباطات اینچینی با كشور همسایه داشته باشیم، اتفاق خوبی باشد. چرا باید همیشه چشم مان به این باشد كه یا به هالیوود برویم و یا هالیوودی ها به ایران بیایند و بازی كنند. به نظرم اگر قرار باشد در این بخش جهانی شویم كه البته بحث جهانی بودن این آثار نیست و بحث میزان مخاطب است، اما در هر حال اگر قرار باشد گام هایی در حوزه بین الملل در سینما و تلویزیون برداریم، چه بسا بهتر است اول از كشورهای نزدیك به خودمان شروع نماییم، كشورهایی كه فرهنگشان به ما نزدیك تر است. ازاین رو اتفاق بدی نیست كه از بازیگر عرب در سریال هایمان استفاده نماییم و یا بازیگران ما در سریال های كشورهای همسایه به ایفای نقش بپردازند. نمی گویم اتفاق چشمگیری است اما اندك طراوتی به آثار ما می دهد. هرچند در این مجموعه برخی نداشتن حجاب توسط این بازیگر را اتفاقی مهم عنوان كرده اند اما مهمتر از آن این است كه تا چه میزان بار هنری را این شخصیت غیرایرانی افزایش داده است كه بازی خارق العاده ای ندارد اما به هر حال كمی حس كنجكاوی را به مخاطب داده است. هرچند لهجه ای كه صحبت می كند لهجه درستی نیست.




نزول سریال های تلویزیون
محمدتقی فهیم در انتها این گفت وگو با اشاره به اینكه سریال حوالی پاییز از بُعد موضوع، اتفاق مهمی نیست و می تواند نمونه ای در ارتباط با موضوعات جهانی باشد كه درباره آنها آثار هنری ایجاد می شود، در عین حال خاطرنشان كرد: لازمه ساخت این جنس سریال ها پژوهش و تحقیق بسیار است. از طرفی نیاز به افزایش جذابیت های هنری و بصری هم وجود دارد. مواردی كه تلویزیون اسیر افت آنها است. چرا مردم ما شبكه آی فیلم را بیشتر از سایر شبكه ها می بینند؛ به این دلیل كه آثاری كه بازپخش می شوند در مقایسه با آثار جدیدی كه می بینیم قابل قیاس نیستند. ازاین رو هر چه ریزش مخاطب داشته باشیم كم كاری دامن خود تولیدكنندگان را می گیرد. این گونه باید اظهار داشت كه مجازات كم فروشی فقط در آن دنیا نیست بلكه صدمه آن در این دنیا هم دیده می گردد.



1397/08/25
17:30:51
5.0 / 5
2746
تگهای خبر: تلویزیون , سریال , سینما , شبكه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،