بی بدیل  - Bibadil
02 بهمن 1400   22 ژانویه 2022
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
گزارش بی بدیل دات كام از پشت صحنه مسابقه یك دو صدا

اینجا آکادمی است نه مسابقه استعدادیابی صدا!

اینجا آکادمی است نه مسابقه استعدادیابی صدا! به گزارش بی بدیل دات کام مسابقه «یک دو صدا»، با هدف کشف استعدادهای گویندگی و آموزش به آنها، مدتهاست که از رادیو ایران پخش می شود. آنچه در ادامه می خوانید گزارش ایسناست از این برنامه استعدادیابی.


یکی از راهروهای منتهی به استودیوی شماره یک رادیو محل ضبط مسابقه «یک دو صدا» است.
شرکت کنندگان این مسابقه از اقصی نقاط کشورمان ایران در این استودیو، حضور دارند و با هم رقابت می کنند، به جهت اینکه بتوانند در حوزه های مختلف همچون گویندگی در رادیو وارد بشوند و البته توانایی های خویش را بسنجند و ببینند که آیا می توانند در این حوزه، حرفی برای گفتن داشته باشند یا نه؟

انتخاب استعدادهای جوانان
عباس محبی، پیشکسوت بازیگری در عرصه طنز و داور برنامه «یک دو صدا » رادیو ایران، می گوید: یکی از دستاوردها، رویاها و آرزوهای این برنامه که در سه ـ چهار سال گذشته طراحی شده، این است که از بین استعدادهای جوان تعدادی را انتخاب نماییم، این ها پرورش پیدا کنند و از تجربیات خودمان به آنها منتقل نماییم و این کار در خلال این مسابقه درحال انجام شدن است.
او می گوید: ۶۰ ـ ۷۰ نفری در سالن تست مسابقه نشسته اند؛ در واقع اینجا نوعی آکادمی است. در این ساعت هایی که نشسته اند کل موارد را برای جوان ها توضیح می دهیم. کسانی که در این مسابقه رد می شوند یا کارشان مورد ایراد قرار می گیرد و قبول نمی گردد، می توانند این برنامه را بارها و بارها گوش و عیب و ایرادهای خویش را برطرف کنند.
فقط صدای خوشگل ملاک نیست
محبی ادامه می دهد: آرزوی دست اندرکاران این برنامه این است که از بین جوان ها، استعدادهایی کشف بشود. گویندگی اضلاعی متعدد در بخش بازیگری و در بخش هنری دارد. وقتی که به بازیگری نوشته می دهند، این متن در واقع موادی خام است که در اختیارش قرار می دهند؛ مثل آشپزی که برای پخت غذا به او مواد خامی مثل لوبیا و عدس می دهند. این بازیگر مثل آشپزی می ماند که بایستی بداند از این مواد در چه مواقعی استفاده نماید یا این که پخت غذا را از چه زمانی شروع کند که بموقع پخته شود. این که من فقط صدایی خوشگل داشته باشم، ملاک نیست.
او در این حوزه می گوید: ساز، وسیله ای خوش صداست ولی همین ساز را هم نوازنده باید صداهای گوناگونی از آن درآورد و به سمع شنونده برساند. خیلی باید مراحل متعدد طی شود تا این بازیگر بتواند از این مواد خام چیزی پخته و خوب و قابل قبول برای شنونده تهیه نماید.

موفقیت بازیگر و مجری در رادیو
محبی با اشاره به اینکه هم اکنون اغلب جوان های ما تمایلی به مطالعه ندارند، ادامه می دهد: متاسفانه تعداد زیادی از کسانی که برای تست به این برنامه می آیند، از لحاظ مطالعه و تحقیق خیلی عقب هستند. این که من می گویم حقیقت است. در رادیو بخش اعظم تفکرات یک گوینده خوب آن است که مطالعه داشته باشد. هر چقدر مطالعه بازیگر و مجری در رادیو بیشتر باشد، تجربیات تاریخی و هنری اش بیشتر باشد، چه در بخش بازیگری و چه در بخش مجری گری، این آدم موفق تر است. در نتیجه یکی از بحران هایی که داریم این است که جوان های ما بیشتر تحت تأثیر رسانه ها قرار دارند تا مطالعات و تحقیقات. به این علت من در مثالی منظور خویش را توضیح می دهم.
او سپس مثالش را چنین عنوان می کند: وقتی از جوانی که علاقه به کار بازیگری دارد می خواهیم که تیپ بگیرد، می بینم که این تیپ، تیپ مقبلی، نوذری است. بیشتر تحت تأثیر هنر دیگران قرار دارند که ما به این کار تقلید می گوییم. در صورتیکه یک بازیگر محقق و مولف بایستی در درون جامعه برود (به لحاظ طنز عرض می کنم)؛ یعنی باید برود درون جامعه بگردد اول تیپ و شخصیت خویش را بشناسد. این شخص می تواند دایی، عمو، همسایه یا معلمت باشد. این تیپ را هنرمند می آورد و روی آن کار می کند، کاریکاتورش می کند آن موقع دیگر به صورت مثال می شود ملون، جانعلی، دست و دلباز.
در تلویزیون هم همینطور است اما من دارم مراحل تیپ سازی در رادیو را توضیح می دهم. پس اول مطالعات و تحقیقات بعد هم ممارست و تمرین از رموز کار هست که ما این ها را در برنامه «یک دو صدا» بارها و بارها تذکر می دهیم. و از همه مهم تر استعداد و خلاقیت. یعنی زمانی که ایشان استعدادش پرورش یافت تازه باید خلاقیتش گل کند؛ اگر خلاق نباشد اصلا به درد این کار نمی خورد.
به قول این هنرمند باسابقه کشورمان، «یک بازیگر نسبت به قصه ای که وجود دارد بایستی کاراکتر را خلق کند؛ حتی اگر لطیفه ای دو خطی تهیه کننده به او بدهد او بایستی خودش بسازد پرورشش بدهد تا باورپذیرتر باشد. رادیو یعنی خلاقیت. من به همراه خانم نوروزی و آقای همتی کار داوری برنامه را انجام می دهیم. رادیو قانون و جایگاه خودش را دارد. ما تلاش می نماییم که تجربیات خودمان را در اختیار نسل جوان جامعه قرار بدهیم. ان شاءالله که موفق باشند.



هدف «یک دو صدا» آموزش است
ساجد قدوسیان، تهیه کننده مسابقه استعدادیابی «یک دو صدا» هم چنین می گوید: ماهیت رادیو همواره جنبه فرهنگی و آموزشی داشته و لزوما مخاطب رادیو برای تفریح یا وقت گذرانی پای رادیو نمی نشیند و از فرهیختگی نسبی برخوردار می باشد. بنابراین من معتقدم همین مساله باید تفاوت یک برنامه یا مسابقه استعدادیابی در رادیو با دیگر رسانه ها باشد. «یک دو صدا » مسابقه ای تخصصی در حوزه هنرها و فعالیتهای در ارتباط با رادیوست و ما هم تلاش می نماییم هر دوره را با محوریت یک رشته بخصوص و با حضور داوران صاحب نظر در همان رشته برگزار نماییم. از بارزترین خصوصیت های مسابقه «یک دو صدا» که بسیار برای من اهمیت دارد آموزش و شناساندن تخصص های رادیویی به شرکت کننده و مخاطب است. این که رادیو تعریف مجزایی دارد و طبیعتا مولفه های خاص خویش را می طلبد.
قدوسیان ادامه می دهد: با روحیه ای که از آقای دکتر محمدزاده مدیر محترم رادیو ایران سراغ دارم، اگر امکانات و البته کرونا اجازه دهد قصد دارم در آینده نه چندان دور با هماهنگی و همدلی و یاری مدیران شبکه، چند اتفاق مهم را برای برنامه «یک دو صدا » رقم بزنم. یکی برگزاری مسابقه به صورت عمومی و خارج از فضای محیطی سازمان صداوسیماست و دوم برگزاری دوره ای مسابقه در استان ها و شهرستان ها به سبب کشف استعدادهای سراسر کشور و سوم اختصاص مربی برای شرکت کنندگان مسابقه در هر رشته با این هدف که شرکت کنندگان در طول مسیر مسابقه و در مراحل مختلف پیش از داوری بوسیله ی یک مربی هدایت شوند تا جنبه آموزشی برنامه هدفمند باشد.



برای گوینده شدن رادیو گوش بدهید
معصومی حقی یکی از شرکت کنندگان در مسابقه که گیلانی و اهل لنگرود است و مدتی است که در تهران به خاطر این که دانشجو است زندگی می کند، می گوید: چون در کلاس گویندگی شرکت کرده بودم از راه مدرس آن کلاس، متوجه شدم مسابقه ای هست. ثبت نام کردم، در مرحله ی آزمون ورودی شرکت کردم و بعد به مسابقه راه پیدا کردم.
او می گوید: از همه ی کسانی که علاقه مند به گویندگی هستند، دعوت می کنم تا در مسابقه شرکت نمایند. این مسابقه برای من خیلی تجربه لذت بخشی بود هر قسمت مسابقه یک کلاس درس بود. پر از نکته که شاید این ها را باید به سختی در طول سال ها به دست آورد ولی اینجا در چند روز نکته هایی که به ما و دوستانمان می گفتند، یاد گرفتیم. یکی از سفارش هایی که می توانم داشته باشم برای کسانی که علاقمند هستند که در مسابقه شرک کنند، این است که حتما رادیو را گوش بدهند به خصوص این مسابقه را که با روال آن آشنا بشوند. می گویند برای نویسنده شدن کتاب بخوانید برای گوینده شدن هم «رادیو» گوش بدهید. من حالا اینجا با کسانی آشنا شدم که می گفتند به رادیو گوش نمی دهند و به متن ها آشنا نیستند. این یک کم برایشان عجیب است و سخت تر می توانند خودشان را با شرایط هماهنگ کنند.
این شرکت کننده ادامه می دهد: من خودم را موظف کرده ام که هر روز این برنامه ها را گوش کنم و نکته های داورها را بشنوم چون امکان دارد عیبی در صدای من وجود داشته باشد و داور درباره همان مساله، صحبت کند.
او در انتها صحبت هایش می گوید: من می خواهم از رادیو ایران و همه سازندگان و داوران این برنامه تشکر کنم. این نکته را هم بگویم که حرفه ای شدن در هر کاری خیلی دشوار می باشد. همه کسانی که در این مسابقه شرکت کرده اند راه خیلی طولانی را طی کرده اند ولی این مسابقه نقطه شروع خیلی خوبی می تواند باشد.
به گزارش بی بدیل دات کام به نقل از ایسنا، مسابقه «یک دو صدا»، مسابقه استعدادیابی رادیویی است که شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ با اجرای نسیم رفیعی، گزارشگری سمیه رنجکش، صدابرداری مجید آیینه، دستیار تهیه کنندگی مونا قنادها و تهیه کنندگی ساجد قدوسیان از رادیو ایران پخش می شود.
هم اکنون، سیروس همتی در کنار عباس محبی و مینا نوروزی فرد شرکت کنندگان این مسابقه را قضاوت می کنند.



منبع:

1400/09/09
23:29:38
5.0 / 5
218
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،  بی بدیل دات ایران
>