بی بدیل  - Bibadil
09 اردیبهشت 1403   28 آوریل 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
ایل بیگی:

جامعه سینمایی در دوره های مختلف تحمل بازبینی در فجر را نداشت

جامعه سینمایی در دوره های مختلف تحمل بازبینی در فجر را نداشت به گزارش بی بدیل دات کام، یکی از مدیران سازمان سینمایی اظهار داشت: جامعه سینمایی تحمل بازبینی در جشنواره فیلم فجر را نداشت، کم و زیاد شدن یک جایزه کلی عوارض داشت.


به گزارش بی بدیل دات کام به نقل از ایسنا، شصت وسومین قسمت از برنامه «نقد سینما، شب گذشته ۳ بهمن ماه روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.
در قسمت پایانی نقد سینما، میز گفتگوی ویژه با مبحث «فیلم اولی ها و آینده سینمای ایران» و با حضور حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی برپا شد.
امیررضا مافی، میزبان برنامه بیان نمود: مبحث فیلمسازان فیلم اولی با عنایت به توسعه سکوهای نمایش خانگی و شاید کوچ بعضی از سینماگران به پلت فرم های این سکوها و نوع اقتصادی که آنجا جاری است که به کل سینمای ایران صدمه زده، مبحث مهمی شده است. به نظر می آید که بابی باز شده و تعداد کثیری از علاقه مندان به فیلمسازی فرصت ساختن فیلمهای اولشان را پیدا کرده اند. به نظر شما وضعیت کلی فیلمسازان فیلم اولی مطلوب است و آینده این افراد تأمین می شود؟
حبیب ایل بیگی اظهار نمود: ما پس از انقلاب اسلامی و تاسیس سینمای نوین ایران، توجه ویژه ای به تربیت نیروی انسانی در حوزه کارگردانی داشتیم؛ در واقع در تلویزیون، مرکز آموزش اسلامی باغ فردوس و بنیاد فارابی توجه ویژه ای به این مورد داشتیم که فیلمساز با نگاه جدید وارد سینمای ایران شود. هم اکنون تعداد زیادی دانشکده در شهر های مختلف داریم که به علاقه مندان، سینما می آموزد در حالیکه قبل از انقلاب ما تنها یک دانشکده در تهران و مدرسه رادیو تلویزیون داشتیم اما هم اکنون در خیلی از شهرها دانشکده سینما داریم. دفاتر انجمن سینمای جوانان در طول چهل سال قبل به جمع کثیری از علاقه مندان آموزش داده است.
وی افزود: ما در این عرصه شاید سیاستگذاری بلندمدتی نداشتیم و به نسبت نیازمان در حوزه های عملیاتی_ اجرایی نیرو تربیت نکرده ایم، در واقع ورودی و خروجی ما متناسب باهم نبود. بنابراین جمع بسیار زیادی از علاقه مندان با آسان شدن فیلمسازی، با یک رزومه مفصل در جشنواره ها شرکت کرده و خودشان را واجد شایستگی ساخت فیلم سینمایی می دانند. این مسئله طبیعی است اما به علت محدودیت ما در اکران فیلمهای سینمایی، ناچارا دست به گزینش می زنیم؛ و گرنه هرکسی که آموزش دیده می تواند با سرمایه خودش بتواند فیلم بلند بسازد. مزیت سینمای ایران این حجم زیاد علاقه مندان به فیلمسازی سینماست و ما هر سال شاهد حضوری برخی از عزیزان در جشنواره فجر هستیم.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: انگیزه زیاد فیلم اولی ها را بسیاری از فیلمسازان پیشکوستان ما ندارند. آنها ریسک پذری شان بالاست و راحت هر فیلمنامه ای را قبول می کنند. چون که درحال کوشش برای آینده شان هستند و هر طور که باشد برای خودشان سرمایه فراهم می کنند. این یک اشکال است که خیلی ها پس از ساخت فیلم اول موفق به ساخت فیلم بعدی نمی شوند؛ منتهی نمی شود راه فیلم اولی ها را به این علت بست.
ایل بیگی در رابطه با تربیت نیروها در سایر حوزه های فیلمسازی بیان نمود: ما در همه حوزه ها وضعمان خوب است. من در انجمن سینمای جوان قریب به هفت سال مدیرعامل و با فیلمسازان در ارتباط بودم. در انجمن سینمای جوان ما تعداد زیادی فیلمبردار، تدوینگر و... تربیت می نماییم، اما به علت نبود امکان کار بخش زیادی ناچار به مهاجرت می شوند و یا برای دیگر کشورها سفارش می گیرند. البته این اتفاق بدی نیست آنها به هر حال باید کار کنند. در صنوف مختلف سینمایی امکان کار برای همه فراهم نیست چون که تعداد زیادی عوامل متخصص و نورسیده مشغول کارند.
وی در رابطه با راهکار نگه داشتن فیلم اولی ها در سینما اظهار داشت: ما باید بهترین هایشان را نگه داریم. در دهه ۹۰ هم این مورد مطرح بود و باید روی فیلمسازان فیلم اولی باتجربه سرمایه گذاری نماییم به صورتی که بهترین های این افراد کار کنند. مشکل جایی آغاز شد که مدرسه ملی سینما آموزش را از هنرجو شروع کرد، درصورتی که ما در کشورمان انقدر آموزش دیده داریم که باید انرژیمان روی فیلم اولی و دومی ها می گذاشتیم که در همه حوزه های سینمایی به روز شوند. شاید نسل اول و دوم سینمای ایران در این سرمایه گذاری جواب نگیرد اما روی جوان ها جواب می دهد و آنها را تحت تعالیم درمی آورد.
ایل بیگی افزود: نقص فیلم سازان فیلم اولی در جشنواره در می آید. یه عنوان مثال، سال جاری به زعم داوران مشکل آنها فیلمنامه بوده است. خیلی از فیلمهای ما در حوزه طراحی تولید می توانستند موفق تر عمل کنند و کمتر به اتلاف انرژی و سرمایه برسند. از طرفی خیلی از فیلمسازان ما خودشان فیلمنامه نویس هستند و این اشتباه است. البته این اشتباه تهیه کننده هم هست، اگر آنها حرفه ای تر می بودند این راهنمایی را باید انجام می دادند و در واقع فیلمنامه ای را برای تولید دست می گرفتند که در فضای حرفه ای نوشته شده باشد.
این مدیر سینمایی خاطرنشان کرد: هر کاری پژوهش می خواهد که پس از انجام آن باید پایش شود تا بدانیم به هدفمان میرسیم یا نه. من فکر می کنم انقدر شتاب و عجله برای مدیران ما وجود دارد که فرصت اندیشیدن، پژوهش و بحث کردن وجود ندارد. من در دوره های مختلف کار کرده ام، خیلی وقت ها تصدی گری و تنوع کارها فرصت گفتگو کردن با اندیشمندان را فراهم نمی نماید. هیچ مدیری نمی تواند بگوید من برای تعمیر این سیستم متوقف می شوم، در هر حال باید حرکت نماییم.
ایل بیگی اظهار نمود: در دوره های مختلف مدیران تلاش کردند جشنواره را بازبینی کنند اما جامعه سینمایی تحملش را نداشت؛ کم و زیاد شدن یک جایزه کلی عوارض داشت. همینطور زمان اجرای برنامه های مدیر بسیار کوتاه است چون که از قبل مشخص نمی شود چه کسی مدیر می شود تا از هم اکنون مطالعه کند و برنامه ارائه دهد. همه شب امتحان دعوت می شوند. در واقع یک نفر در کوتاهترین زمان مدیر می شود و برنامه هایی را که وزیر به مجلس ارائه داده، اجرا می کند. نه تنها این دولت بلکه در تمامی ادوار.
وی مطرح کرد: رئیس سازمان سینمایی هر دولتی وقتی از راه می رسد فورا با جشنواره و با بسیاری از مسایل روبرو می شود. ما باید به مدیران فرصت دهیم که بیشتر از چند سال بمانند. این حوزه سیاست های طولانی مدت می خواهد اما سیاست ها با دولت ها تغییر می کند و این اجتناب ناپذیر است. در بسیاری از موارد که مدیریتشان حاکمیتی است، موفق تر هستند و فرصت بیشتری دارد. برای همین فکر می کنم ایده آل سینما اینست که حاکمیتی باشد که مدیر بدون نگرانی بتواند برنامه ریزی کند.
این مدیر سینمایی در انتها تصریح کرد: کشور ما در حوزه تربیت نیروی انسانی متخصص سینما وضع خوبی دارد، منتهی به نظرم محدود شدن نگاه به داخل، عدم همکاری ما با دیگر کشورها و اعزام نکردن آنها به کشورهای دیگر کار ما را سخت کرد. کشورهای دیگر در تعجب اند که ما چقدر نیروی متخصص داریم ولی داخل کشور توان استفاده از آنها را نداریم. فیلم اولی ها می توانند تولیدکننده مناسبی برای پلت فرم ها باشند، همینطور تلویزیون هم به شکل درستی از آنها استفاده نمی کنند. سینما هم به علت محدودیت ظرفیت اکران نمی تواند حمایت لازم را از آنها به عمل آورد. ارتباط آنها با پلت فرم و سرمایه گذاری صداوسیما می تواند راهکار خوبی باشد.




منبع:

1402/12/05
08:59:59
5.0 / 5
197
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،